Ett bra vardags-liniment

S

Skuggis

Skulle behöva lite tips om ett bra liniment som man kan använda dagligen, främst på gallor.
Har använt Liniment Blue innan, men upptäckte häromdagen att det va 96 timmar karenstid, vilket jag inte vetat om innan, så då vill jag inte använda det längre.
Utan jag vill ha ett liniment eller liknande utan några "dopningsmedel" i.

Sv: Ett bra vardags-liniment

Blue Lotion är likadant som liniment blue, och är mitt favoritliniment att ha både på ben och muskler. Ingen karens.

Arnika tinktur är ett mkt trevligt liniment. Kan bandageras utan risk för blistereffekt.
Tips: Häll upp tinkturen i en sprayflaska och spraya på benet, mkt lättare och blir mindre spill :)

Arnika tinktur är ett mkt trevligt liniment. Kan bandageras utan risk för blistereffekt.
Tips: Häll upp tinkturen i en sprayflaska och spraya på benet, mkt lättare och blir mindre spill :)

Så gör jag. Och jag spär till och med ut tinkturen lite, 1/3 ungefär om jag behöver använda det en "längre period" av någon anledning, svullnad, hälta... Om jag bara använder enstaka tillfällen, efter hårdare träningar, under ridlägervecka eller liknande använder jag det outspätt.

Men i vardagslag använder jag inte liniment till hästen, trots gallor. Min häst har haft gallor, sen hon var 10 år, åtminstone... enligt tidigare ägare. Jag försöker i stället se till att hon får mkt hagvistelse och röra sig 1-2 ggr om dagen vid hand eller under ryttare 3-4 dgr/v under vintern och 5-7 dgr/v i övrigt. Dessutom är jag noggrann med foder och undviker hastiga foderbyten med proteinrikt foder, då gallorna blir fler och större. Damen är i år 25 år och gallorna hålls bättre i schack än på många år, för närvarande. =)

Senast ändrad:

Jag gillar Radital. Jag spär det med vatten (1/3 ung.) och sprayar på som nämnt tidigare. Tyvärr ingen koll på karensen just nu och orkar inte springa ut i stallet och kolla ... :o

vill man inte kladda med liniment så tycker jag backontrack-skydd är super, har såna som man bara fäster med kardborre =) var jättebra på min förra häst!
Annars föredrar jag arnika-gel, lätt att kleta med, men måste ha handskar. har dock ingen koll på karenstid.. tycker det lät väldigt smidigt att använda den som man kan spraya på istället! det ska jag testa nästa gång jag får behov av att linimenta =)

Varför har du handskar när du använder Arnika-gel? Använder nämligen också Arnika, men har aldrig använt handskar?

TS; Jag använder Radital på ex. bakknän och liknande som jag ej lindar. Annars arnika-gel med lindor på benen.

det är nog de två vanligaste som inte blistrar eller som har nån (längre?) karens.

Arnika, Blue Lotion och Radital är alla utan karens, och lättanvända, "lagom" milda för vardagsbruk.

Blue Lotion är likadant som liniment blue, och är mitt favoritliniment att ha både på ben och muskler. Ingen karens.

Blue lotion är det inge karens på. Däremot på liniment blue. INTE samma preparat.

TS. Jag använder radital

Övriga. Karens och liknande kan man enkelt kolla på stc hemsida.

Det jag citerade uppfattade jag som att du menade att det var i stort sett samma preparat. Det ville jag dementera då det ena är dopingklassat och det andra inte.
Dumt om någon tar fel..;)

Tack för alla svaren :D
Va smidigt med sånt man sprejar på så slipper men bli kladdig om händerna, får hålla utkik efter sånt eller något annat bra typ Arnika, Blue lotion och andra nämnda som jag inte kommer ihåg nu.

Varför har du handskar när du använder Arnika-gel? Använder nämligen också Arnika, men har aldrig använt handskar?

har känsliga händer så använder iofs ofta handska för att skydda dom =) går av bara farten!

Först ska amn fråga sig varför hästen har gallopr.. OM det inte är en gammal skada där ledvätska har skadats och bildats en galla
Så är det ett tecken på överansträngning,
Så det billigaste och bästa vården då är vila och att man ändrar något i sin ridning!

Om skadad är redan skedd skall det kylas med kyllera och inte mer värme svullnader går lättast bort med kyla=)
Därför man spolar fingrarna under iskallt vatten när amn bränt sig för att det inte ska svälla upp och bli blåsor

Men du kan ju inte jämföra gallor som uppkommer av (till exempel) ansträngning, med brännskador i huden.

Det är en bra idé att undersöka hästen om den får gallor, särskilt om det är på ett ben, om de är hårda eller uppkommer plötsligt. Men många hästar har gallor utan att det är någon skada bakomliggandes. En del har dessa konstant, andra har under natten men blir av med de när de går i hagen eller motioneras.
Man kyler efter ansträngning men därefter (på natten) är det bra att värma för att öka blodcirkulationen i området.

Han får gallor när han står stilla för länge, dvs på natten under vinterhalvåret. På sommaren har han aldrig gallor.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka