Ett blodprov, två olika resultat?

J

Jaba

Är det möjligt att ett blodprov kan ge två helt skillda resultat?

När blir blodprov gammla?

I måndags togs det blodprov på min fölunge igen. Dom visade att värderna låg ungefär som tidigare vilket var bra.
Dessa blodprov skulle skickas vidare för en mer ingående analys för att exakt säkerställa vart han låg.
Dock blev inte proverna inte analyserade på engång. Och efter mycket gräl från min vet så blev dom idag anlayserade.
TYvärr visade dom helt andra resultat.:confused:
Att han inte alls låg där han skulle och behöver ha ännu mer plasma.

HUr är detta möjligt?
Det känns som att dom har blandat ihop mina och någon annans blodprov.

Sv: Ett blodprov, två olika resultat?

Om ett prov är för gammalt beror lite på vad det är som ska analyseras. En del är väldigt känsliga för tid och andra värden förändras inte med tid om provet hålls kylt. Inom rimlig tid naturligtvis.
Det där vet dock labbet om och ska notera på resultatet att provet var gammalt om det har betydelse för avläsningen av resultatet. Veterinärerna kan det där också för det mesta.
Kan ju ta blodsocker som exempel som sjunker redan efter 15-20 min. Analyseras det dagen efter är ju värdet oväsentligt.

Jag har svårt att tänka mig att de skickar iväg provet för att göra samma analys utan att de skickar det för att göra fler analyser som det lokala labbet inte kan utföra. Då kan ju ett värde man tittar på visa normalt och vara normalt och ett annat värde visa onormalt. Vilka värden man väljer beror ju mycket på symptom och allmäntillstånd. Lättare symptom och hyffsat AT och man kanske väljer färre parametrar. Grövre symptom och sämre AT väljer man fler parametrar.

Nu är det ju olika typer av prov etc. Men bara för att visa att det kan vara STOR skillnad även om det bara är en liten skillnad i hantering..

Valacken hävde/flåsade väldigt efter ett väldigt lätt arbetsprov på klinik. Vi misstänkte infektion. Blodptov togs, men sen var djusjukvårdaren som tagit det tvungen att rycka in på rtg, så provet blev liggandes 10 minuter. Sen lades det på 'vicken' (en sån där maskin som vickar röret fram och tillbaka). Analyserades, och såfort analysen kom beordrade vet ett nytt prov. Analysen visade nämligen att han led av överträningssymptom. Inte såååå trolig med tanke på att herrn inte bara är förtidspensionär, utan även tillbringar två månader på boxvila för en senskada :angel:

Nytt prov togs, las på vicken direkt, analyserades och provsvaret visade precis det vi 'förväntade' oss att se - typisk infektionsbild.

Så de där max 10 minutrarna det blev liggande innan det hamnade på vicken räckte för att få ett HELT annat (och felaktigt) analysresultat.

Så visst kan värdena ändras i väntan på analys. Dock vet jag inte hur det är med just det man tittar/tittat på för just ditt föl.

Skulle vara intressant att veta vilka värden det var som förändrades. :)

"Vicken" innebär ju bara att blodet hålls blandat, kan lika gärna göras för hand. Görs inte detta direkt efter blodprovstagningen koagulerar blodet även om röret innehåller antikoagulantia. Är det bara blandat ordentligt direkt gör 10 min i fickan ingen skillnad på tex vita blodkroppar. Då skulle alla prover vi ställer i kylen utan vickning över natten ge felaktiga värden och det gör de inte.

Ingen aning, veterinären sa ju vilka värden som var förändrade, men det enda jag minns är det att det var typisk blodbild för överträning. Det har blivit ett stående skämt kring valacken det där sen, att akta så han inte blir övertränad ,)

Och enda skillnaden var att det inte las på vicken direkt första vändan, däremot vickades det för hand (det såg jag) direkt efter tagning.

Uppföljningsprov las på vicken direkt, och inga överträningssympton, utan de visade samma infektionsbild, fast 'långsamt förbättrande' till var prov, tills då det senaste provet vi tog, som visade hans normalvärden. (Dock häver han fortfarande, fast det krävs tyngre/mer ansträngning för det..)

Det är samma värden som analyserades. Den extra analysen ska visa mer exakt vart han ligger. OM han ligger på den "undre" eller "övre" delen av vad som är axeptabelt.

Värden som analyserades är bla IgG, vita blodkroppar och infektionsbild.

IgG var de vesäntliga i detta fall då det första provet visade helt normala världen (6-11) medans det andra visade under det normala (3).

Detta prov fick alltså ligga 4 dagar. HUr dom hanterade det där vet jag inte.

Veterinären som kom och gav honom mer plasma blev förvånad över att det va det gammla blodprovet för hon trodde att det var ett nytt som vi hade tagit.
HOn tyckte oxå att dte var väldigt konstigt och skulle faktist luska vidare i och med att värderna faktist hade stigit mer och mer i en veckas tid.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Tjholahopp
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 611
Katthälsa Hej! Min katt Freja utreds just nu för allergi. Har en bra dialog med vet. Hon har lämnat två blodprover, ett för foder och ett för...
Svar
10
· Visningar
1 202
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama