the_connemara
Trådstartare
Vill öppna ett vanligt sparkonto i en annan bank än den jag har (Swedbank) med så bra ränta som möjligt (inser att det inte är så himla mycket någonstans) men vill välja en bank med ett vettigt hållbarhets/etiskt tänk. Egentligen gillar jag inte alls tanken på att tjäna pengar på pengar men måste fasen bli vuxen snart och börja spara och vek mig för att inte ha allt på ett 0.00 % räntekonto Eftersom jag är superdålig på att spara vill jag ha största lättillgängliga delen i en annan bank med insättningsgaranti och åtm till att börja med fria uttag. Bara att inte se pengarna tror jag kommer hjälpa mig mycket.
Jag tänkte sikta på att ha 1-2 månadslöner (á 25 kkr/mån) på mitt vanliga buffertkonto och sedan 2-3 på ett sparkonto i en annan bank och den banken behöver jag lista ut vilken jag vill välja. Jag kommer troligtvis få ut mer per månad om ca ett halvår då vi går över till 5-skift på jobbet men redan nu har jag en del bonus jag hade velat starta upp sparandet i annan bank med.
Sedan blir nästa grej att fundera över mer långsiktigt sparande/pensionssparande men det ligger minst 1 år framåt. Jag har bosparande genom HSB i Danske Bank redan nu men annars bara Swedbank och lån till mina föräldrar jag betalar av på.
Jag tänkte sikta på att ha 1-2 månadslöner (á 25 kkr/mån) på mitt vanliga buffertkonto och sedan 2-3 på ett sparkonto i en annan bank och den banken behöver jag lista ut vilken jag vill välja. Jag kommer troligtvis få ut mer per månad om ca ett halvår då vi går över till 5-skift på jobbet men redan nu har jag en del bonus jag hade velat starta upp sparandet i annan bank med.
Sedan blir nästa grej att fundera över mer långsiktigt sparande/pensionssparande men det ligger minst 1 år framåt. Jag har bosparande genom HSB i Danske Bank redan nu men annars bara Swedbank och lån till mina föräldrar jag betalar av på.