Etik - pälsfarmer och hundfoder

Jag slutade med Fodax av flera skäl, men har helt valt bort dem som alternativ i samband med minkuppfödningsinformationen.

Idag åt mina KRAV-märkt spädgris. Dvs kulting som avlivats/dött under första 14 dagarna, pga något (ej smittsamt...) skäl. De som annars går till förbränning blir nu kanonfin hundmat. Win-win.
Ibland tänker jag att alla hästar som avlivas borde kunna bli bra hundmat, de destrueras ju ändå. Tänk vad mycket kött som bara förstörs.

Hur gör ni för att kolla upp era tillverkare? Och för att kolla så uppgifterna stämmer (en del saker som står om olika produkter känns liiiiite orimligt sådär).

I dagsläget kommer jag inte byta från att ge Svannson färskfoder från Bravo (vi kör på lamm och vilt, det känns rimligast och är dessutom det han fungerar bäst på) i och med att han mår bra av det, men jag vill ändå gärna ha reda på mer och funderar ju ibland på andra alternativ.

Så ja, för att svara på frågan så har jag inte särskilt bra koll på vilka som förknippas med vad. Min prioritering är att Svansson ska må så bra som möjligt, vilket inte har varit särskilt enkelt att få till, så allt annat har har lite i skymundan. Men nu när jag vet på ett ungefär vad som kan fungera bra så är det klart mycket mer intressant att fundera på alla andra aspekter kring maten.

Jag inbillar mig att lamm och vilt tex är bättre är kyckling i hundmat, sett till levnadsstandarden för de olika djuren. Dock är jag lite osäker på kalkon, är det lika illa? Bör jag välja bort det med?

Angående om man har dubbelmoral om man är vegetarian/vegan och har husdjur så är det väl en stor skillnad på min hund som lever som en familjemedlem - även om hon inte får jaga på vargvis (men faktiskt på retrievervis)- och en livsmedelsproduktionsgris som levt i en trång stia?
Hade grisarna vuxit upp på ett trevligare sätt hade jag definitivt varit mer benägen att äta dem.
Vi äter en del and och ibland fasan, de är för all del uppfödda för nöjes skull men har det förhoppningsvis bättre under sitt liv än till exempel en kyckling.

Våra hundar äter för närvarande Halla (pälsfarmsanknytning), på pluskontot är väl möjligen att det är närproducerat.
Har dock tänkt fråga vår lokala slaktare om han kan fixa lämpliga alternativ, kompisens sambo är dessutom jägare med diverse kontakter så det borde gå att få en del därifrån.
Kruxet just nu är att jag har bara ett frysfack och det finns inte en chans att få en en frys här.

Jag har också tänkt på det där med hästkött, dessutom har de flesta hästar levt ett betydligt bättre liv än en gris. Som hundmat borde det vara perfekt - men när jag ser på hundtugg (bland annat Pommys har) så går det bara inte.
Dubbelmoral, ja, men så är det.

@Migo , får har det väl bättre än de flesta andra djur som går i livsmedelsproduktion - eller är det bara vad jag tror?

Min hund äter Pondus. Det produceras drygt 10 mil från mig och innehåller till stor del kött från djur i mitt län.

När det gäller hästkött så är det ju svårt eftersom många (de flesta?) hästar äter en hel del mediciner osv, framförallt precis innan ägarna slutligen väljer att ta bort hästen.
Men hästar som inte fått i sig sådant, de kan absolut användas som hundmat! Själv hade jag inte haft några problem med att göra det, men jag hade inte vågat ge hästkött om det inte varit en pålitlig vän som ägt hästen just för att jag är rädd för alla mediciner och annat som hästarna fått i sig. Vad jag hört så ska det ju dessutom vara vanligt att det slarvas med dokumentation av sådant som gör hästar olämpliga som mat.

När det gäller hästkött så är det ju svårt eftersom många (de flesta?) hästar äter en hel del mediciner osv, framförallt precis innan ägarna slutligen väljer att ta bort hästen.
Men hästar som inte fått i sig sådant, de kan absolut användas som hundmat! Själv hade jag inte haft några problem med att göra det, men jag hade inte vågat ge hästkött om det inte varit en pålitlig vän som ägt hästen just för att jag är rädd för alla mediciner och annat som hästarna fått i sig. Vad jag hört så ska det ju dessutom vara vanligt att det slarvas med dokumentation av sådant som gör hästar olämpliga som mat.

Det där är ganska mycket en fördom. Visst förekommer det medicinerade hästar, men jag tror inte de är överrepresenterade. Behandlar man för en hälta och det på sikt visar sig att man måste avliva är det som regel länge sen hästen var behandlad.

Det finns dock ett problem i att det inte är fastställda karenstider på ett antal hästpreparat. Det beror dock inte på att det kvarstår rester under lång tid utan på att läkemedelsbolaget inte anser det värt pengarna att göra en studie på restsubstanser för att på så sätt fastställa en karenstid.

Det där är ganska mycket en fördom. Visst förekommer det medicinerade hästar, men jag tror inte de är överrepresenterade. Behandlar man för en hälta och det på sikt visar sig att man måste avliva är det som regel länge sen hästen var behandlad.

Det finns dock ett problem i att det inte är fastställda karenstider på ett antal hästpreparat. Det beror dock inte på att det kvarstår rester under lång tid utan på att läkemedelsbolaget inte anser det värt pengarna att göra en studie på restsubstanser för att på så sätt fastställa en karenstid.

Jaså, är det? Jag läste en del om det i någon tråd på häst-delen av buke och där var det flera som påstått sig ha fått behandlade hästar utan att det dokumenterats av veterinär ordentligt. Enligt dem var det inte ovanligt, men det är klart, jag vet ju inte vilka som gömmer sig bakom alla nick på buke, framförallt inte utanför hundforumet, där har jag dålig koll :p

Jaså, är det? Jag läste en del om det i någon tråd på häst-delen av buke och där var det flera som påstått sig ha fått behandlade hästar utan att det dokumenterats av veterinär ordentligt. Enligt dem var det inte ovanligt, men det är klart, jag vet ju inte vilka som gömmer sig bakom alla nick på buke, framförallt inte utanför hundforumet, där har jag dålig koll :p

Att det slarvas med dokumentation stämmer säkert. Mitt svar var riktat till första delen av ditt inlägg.

Det finns ju hästmedicin med livstids karens på. Min ena häst fick det för typ 10 år sedan, tror faktiskt inte det finns något av det kvar med tanke på cellförnyelse osv. Det går ju att slarva med dokumentation på andra djur också, min veterinärvän pratade senast i veckan om en kille som haft en hel garderob full av gamla mediciner.

Det finns ju hästmedicin med livstids karens på. Min ena häst fick det för typ 10 år sedan, tror faktiskt inte det finns något av det kvar med tanke på cellförnyelse osv. Det går ju att slarva med dokumentation på andra djur också, min veterinärvän pratade senast i veckan om en kille som haft en hel garderob full av gamla mediciner.
Som vissa insektsmedel för häst vilket verkligen får mig att undra vad det är vi sprutar på dem egentligen.
Har för övrigt aldrig varit med om att ett läkemedel skrivits in i passet öht (det är väl där det ska skrivas in)?
Sorry för OT!

Som vissa insektsmedel för häst vilket verkligen får mig att undra vad det är vi sprutar på dem egentligen.
Har för övrigt aldrig varit med om att ett läkemedel skrivits in i passet öht (det är väl där det ska skrivas in)?
Sorry för OT!
Jag har det inskrivet i passet på min, men det fick jag själv be om.
Men det hade ju inte hindrat att jag själv hade slaktat och gett hundarna det:D
Slut på OT!

Men jag sover inte dåligt för att jag ger Fodax, med tanke på att de flesta torrfoderproducenter inte ens redovisar vilket land deras råvaror kommer från. Jag har etiska bekymmer med all form av djurproduktion, men just nu är jag begränsad i hur jag fodrar hundarna. Själv äter jag inte kött längre.

Det finns studier där man tagit prover på slaktat hästkött (tyvärr har jag inte kvar dem, jobbar inte med sånt längre) och det fanns visserligen spår av läkemedel i fler djur än de som vara dokumenterat behandlade, men i halter som inte blivit märkbara i en portion kött. Det absolut vanligaste preparatet var butta, och det är tillåtet (med viss karens) för andra slaktdjur och har varit godkänt för människobruk (är det inte längre för att de nyare alternativen anses vara mer effektiva).

Orsaken till livstids karens är oftast att ingen vill betala för testerna, det finns inget marknadsvärde för läkemedelsbolagen att ha hästmediciner med undersökt karenstid.

@Migo , får har det väl bättre än de flesta andra djur som går i livsmedelsproduktion - eller är det bara vad jag tror?

Det finns ju alla sorter där med, jag skulle tex inte välja att köpa vinteruppfött lammkött eftersom det är större risk att det inte är naturbetesdjur. Annars är väl får lyckligt lottade med mycket utevistelse.

Vi ger Nordic Spannmålsfritt som bara innehåller svenskt nötkött, som vi emellanåt kompletterar med viltkött av olika slag.

Gav Fodax innan, ger fortfarande deras frystorkade när vi reser, men det fungerade inte på vår äldsta hane så därför bytte vi.

Det finns ju alla sorter där med, jag skulle tex inte välja att köpa vinteruppfött lammkött eftersom det är större risk att det inte är naturbetesdjur. Annars är väl får lyckligt lottade med mycket utevistelse.

Du som kan en massa om får, finns det några regler för deras utevistelse? Är det som med kor att det är okej att de är inne hela tiden förutom på sommaren?

Det jag är mest petig med är att jag aldrig köper något annat än svenskt kött (säger jag och inser plötsligt att jag inte är 100 % säker på att Emmzo har just svenskt kött? Någon som vet?) och aldrig köper något annat än ekologiska ägg.

Allt Emmzos kött är svenskt. Laxen är norsk, riset är kinesiskt och benmjölet kommer från danska KRAV-grisar i övrigt är allt svenskt.

Allmänt: Eftersom djurfoder till störst del produceras av biprodukter från humansidan tycker jag att det är viktigast att driva på djurhållningen på humansidan. Om produktionen av "etiskt kött" ökar kommer möjligheterna att utveckla djurfoder med "etiskt kött" att bli större.

Kan inte se att utländskt djurfoder baserat på kyckling är mer etiskt än svenskproducerat vars tillverkare har koppling till minkfarmar. Jag är inte vegetarian men just kyckling vägrar jag köpa annan än KRAV-producerad.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
897
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 619
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 020
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka