Etik - pälsfarmer och hundfoder

Lona

Trådstartare
Det är ju en del av de svenska hundmatsproducenterna (i synnerhet de som gör färskfoder) som har vissa anknytningar till pälsfarmer.
Jag tror och hoppas att alla härinne är ense om att pälsfarmer är helt förkastligt men hur ställer ni er till att använda de hundfoder som är mer eller mindre förknippat med farmerna?

Jag tvivlar starkt på att minkfarmar är det värsta som döljer sig under djurmatsproducenter. Djurhållningen i många delar av världen är fruktansvärd och för varje bit utländskt färskfoder eller torrfoder man ger sin hund eller katt stödjer man troligtvis en hemsk industri, om man inte noga kontrollerat producentens (Eller leverantörens) djurhållning och producenten själv är öppen med hur processen går till.

Jag slutade själv ge fodax när det uppdagades att dom även ägde minkfarmar, i kombination med att kvaliteten på fodret varierande kraftigt.

Jag använder Fodax. Jag är medveten om kopplingen till minkfarmer men har mer etiska problem med att det torrfoder som jag också ger, eftersom det fungerar bäst, tillverkas utomlands.

Päls känns onödigt men jag tror inte att en mink på en farm i Sverige lever ett sämre liv än en konventionellt uppfödd broilerkyckling. Tyvärr.

Säger som @Dentaku, minkarna har det nog inte sämre än kycklingar, eller tex grisar. (Då pratar jag om de vanligt uppfödda, inte kravmärkta som jag vet att har det bättre, men det är ju inte sådana som hamnar i hundmat).

För egen del är det ju inte aktuellt att tänka på minkfarmar eller så eftersom jag köper hundmaten direkt från slakterier osv, inte fodertillverkare. Men om mina hundar hade mått bra av något färskfoder som har kopplingar till minkfarmar så hade jag faktiskt inte brytt mig. Det var mycket diskussioner om sådant på Facebook för kanske ett år sedan, men många där tänkte att det nog är bra om minkfarmarna tjänar på färskfoder, om de tjänar mer på det och mindre och mindre på minkarna, då kanske de slutar med minkarna och fortsätter med fodret. Det enda som lär hända om färskfodret bojkottas är att de slutar med det och fortsätter med sina minkar.

Jag har stora problem med hundmat och etik över huvud taget. Jag tycker det är jättesvårt! Helst ville jag väl ge enbart vilt, eller åtminstone svenskuppfödda djur. Men så ska man hitta den maten och hunden ska må bra på den... Skitsvårt! :(

Kunde ha svurit på att Nordic hade ett foder med KRAV-kött i, men nu verkar det inte finnas längre när jag börjar leta efter något nytt att prova till Monster. Hade de haft det kvar hade jag velat ge det ett försök, men nu vete fanken vad jag ska leta efter...

Jag har stora problem med hundmat och etik över huvud taget. Jag tycker det är jättesvårt! Helst ville jag väl ge enbart vilt, eller åtminstone svenskuppfödda djur. Men så ska man hitta den maten och hunden ska må bra på den... Skitsvårt! :(

Kunde ha svurit på att Nordic hade ett foder med KRAV-kött i, men nu verkar det inte finnas längre när jag börjar leta efter något nytt att prova till Monster. Hade de haft det kvar hade jag velat ge det ett försök, men nu vete fanken vad jag ska leta efter...

Gör som mig och blanda ihop eget? Underlättar såklart om det går att få kontakt med jägare/slakterier/små gårdar, men sådant brukar inte vara omöjligt. Stor frys kan krävas också, så att det går att ta emot sisådär 100kg hundmat när jägarna varit ute eller den lilla gården slaktat ett gäng kalvar.

Gör som mig och blanda ihop eget? Underlättar såklart om det går att få kontakt med jägare/slakterier/små gårdar, men sådant brukar inte vara omöjligt. Stor frys kan krävas också, så att det går att ta emot sisådär 100kg hundmat när jägarna varit ute eller den lilla gården slaktat ett gäng kalvar.

Jag har ju lite problem med Monster att han är rädd för döda djur... :cautious:
Hade varit värt att i alla fall prova färskfoder igen om det där KRAV-märkta fanns kvar, men något stort köttslabb pallar jag inte riktigt med när det är stor risk att det bara får ruttna bort ändå. :arghh:

Jag har ju lite problem med Monster att han är rädd för döda djur... :cautious:
Hade varit värt att i alla fall prova färskfoder igen om det där KRAV-märkta fanns kvar, men något stort köttslabb pallar jag inte riktigt med när det är stor risk att det bara får ruttna bort ändå. :arghh:
Börja med färskfoder och börja med stora köttslabbet när han fått lite.. Eh.. Vett(?) i sina hjärnceller? :D

Jag ger ju också Fodax och har faktiskt inget större problem med kopplingen till minkfarmar. Det finns ju massor av foderföretag som har oetiska kopplingar. Och för att inte tala om var de får tag på köttet.

Börja med färskfoder och börja med stora köttslabbet när han fått lite.. Eh.. Vett(?) i sina hjärnceller? :D

Projekt Monstervett har visat sig vara smått hopplöst genom åren dock... :meh:

Men ja, jag funderar just nu på foderalternativ inför ett byte och färskfoder är väl värt att pröva igen antar jag - men han har ju vägrat äta det förr, så jag har inte precis höga förhoppningar.

Det är ju en del av de svenska hundmatsproducenterna (i synnerhet de som gör färskfoder) som har vissa anknytningar till pälsfarmer.
Jag tror och hoppas att alla härinne är ense om att pälsfarmer är helt förkastligt men hur ställer ni er till att använda de hundfoder som är mer eller mindre förknippat med farmerna?

Jag har jättestora problem med det. Är själv vego av etiska skäl och tycker att alla djur är lika mycket värda och ska få leva ett liv där de får utlopp för sina respektive behov. En mink likaväl som min hund.

Jag har jättestora problem med det. Är själv vego av etiska skäl och tycker att alla djur är lika mycket värda och ska få leva ett liv där de får utlopp för sina respektive behov. En mink likaväl som min hund.

Så din hund lever i flock och jagar?

Så din hund lever i flock och jagar?
Det förstår du väl att han inte gör? Hunden har varit domesticerad så länge att frågan är om de fortfarande har de ursprungliga behoven.
Men ja, jag tycker att det är etiskt knixigt med husdjur och djur för nöje också.

Det förstår du väl att han inte gör? Hunden har varit domesticerad så länge att frågan är om de fortfarande har de ursprungliga behoven.
Men ja, jag tycker att det är etiskt knixigt med husdjur och djur för nöje också.

Enligt Wikipedia ca 17000 år. Grisen ca 11000 år. Jag undrar om skillnaden är SÅ stor?

Jag har inte behov av att diskutera. Jag ställer mig bara väldigt frågande till hur man kan vara vegan av etiska skäl och samtidigt ha egna husdjur. Det går inte ihop i mitt huvud.
Varför kommenterade du mitt inlägg med en åsikt om du inte var intresserad av diskussion? Skulle jag ha fattat det och inte svarat?
Jag är inte vegan utan vegetarian om det spelar någon roll. Det finns en massa saker som jag tycker är etiskt fel som som jag har svårt att hålla på, bland annat att jag äter mjölkprodukter och har husdjur. Kanske är jag ensam att inte klara av att vara konsekvent om det men då får det väl vara så.

Jag har inte behov av att diskutera. Jag ställer mig bara väldigt frågande till hur man kan vara vegan av etiska skäl och samtidigt ha egna husdjur. Det går inte ihop i mitt huvud.

Själv är jag vegetarian sedan ca 8 år tillbaka, tror jag, jag har tappat räkningen lite. Anledningen är just djurhållningen och det är faktiskt därför jag väljer att barfa också. För egen del blir det ingen krock i huvudet när det gäller att avstå animaliska produkter för egen del men ha köttätande husdjur. Jag vet att mina hundar har det bra, de får utlopp för sina behov och får så mycket berikningar i livet som möjligt. Deras mat, det är djur som oftast levt hela sina liv i skogen eller på små gårdar där de fått gå ute och levt bra liv. Nästa vecka får jag tex hem 120kg renkött och det har jag inget problem med att ge till mina hundar.

Och för mig handlar det inte bara om maten, utan jag har väl vad vissa skulle tänka att är ett visst vegan-tänk. Jag undviker att köpa nya prylar av miljö- och djurskyddsskäl, äter så mycket ekologiskt som möjligt, har miljömärkta hygienprodukter samt tvättmedel osv, kör bil så lite som möjligt och med eco-driving-tänk... Vissa blir tokiga på mig för att jag är så mån om att påverka miljön så lite som möjligt med mitt sätt att leva, men ja, det går alltså utmärkt att undvika kött m.m. och ha husdjur.

Jag är icke köttätare sedan drygt 20 år och försöker sträva efter att djuren som blir mat till mina hundar har haft det okej. Men jag är inte fanatisk. Jag köper alltså inte Fodax, men har inte kollat upp vilka andra märken som är dåliga. Jag försöker istället köpa närproducerat och det betyder Nordic eller Emmzo där jag bor. Jag väljer vilt, lamm och nöt framför kyckling och gris, men utesluter inte de andra köttslagen helt. Det jag är mest petig med är att jag aldrig köper något annat än svenskt kött (säger jag och inser plötsligt att jag inte är 100 % säker på att Emmzo har just svenskt kött? Någon som vet?) och aldrig köper något annat än ekologiska ägg.

Jag slutade med Fodax av flera skäl, men har helt valt bort dem som alternativ i samband med minkuppfödningsinformationen.

Idag åt mina KRAV-märkt spädgris. Dvs kulting som avlivats/dött under första 14 dagarna, pga något (ej smittsamt...) skäl. De som annars går till förbränning blir nu kanonfin hundmat. Win-win.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
897
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 619
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 020
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka