ET var ute...

Corax

Trådstartare
Ja-a... Idag kom dagen som jag väntat på så länge. Min equiterapeut kom ut för att kolla hästarna.
Min valack är ju oförklarligt halt på vf och har behandlats två gånger i kotled och carpus så jag hoppades att ET kunde hitta något som förklarade det hela.
Hon gick igenom honom bit för bit men... nä. Inget. Han var inte ens sned i bäckenet. Ingenting... Zip... Zero... :crazy:
Det enda var att han var riktigt öm i senan i det "sjuka" benet.
Jaha. Vad säger man? Tur eller otur? Men nu står jag här och har verkligen INGEN jä**a aning om vart hältan kommer ifrån och utdömningen hänger som ett svart moln över mig och hästen.
På onsdag ska vi in för tredje gången till kliniken och jag vet att han fortfarande är halt. :(

Mer positivt var ju unghästen i alla fall. Hon var lika glad och charmig som vanligt även fast hon ömmade rejält över länden. Men det har sin naturliga förklaring. Sned var hon inte heller. Däremot hade hon en låsning i nacken som justerades.

Ja, det var min början på dagen det...
Ska man skratta eller ska man gråta?

Sv: ET var ute...

Jag förstår av ditt inlägg att du inte vet all historia (vem håller reda på alla? ;) ).
Hästen har vilat i snart ett halvår och är friröntgad så sent som i somras. Jag har en av min regions bästa veterinärer.
Han har generellt haft mycket problem (ja inte vet. då. :p )i sitt liv och han är en liten olyckskorp.
Tyvärr har jag fler hästar och man kan inte lägga ut dessa astronomiska summor och låta det gå ut över de andra hästarna.
Och han reagerar knappt alls på behandlingarna. Första tog bort en grad i och för sig, men nu har det inte hänt ett skit.
Dessutom blev han utdömd i somras så jag har inte längre något stor hopp.
Självklart skulle jag vilja scinta och göra allt som står i min makt. Men jag kan inte. Taket på veterinärvården är snart uppnådd...

Vi får se vad dom säger på onsdag... :crazy:

Ok då var det ju en annan historia :crazy:
Nä det låter ju tyvärr inte så lovande...
Men kanske låna ut honom till någon som kan ha honom som sällskapshäst i nåt år o bara låta honom gå o drälla (ifall han nu klarar det, min hade det inte funkat för...).
Då har han ju fått tid på sig o läka + att du har påbörjat nytt år på försäkringen?!
Du har väl förmodligen tänkt hit o dit men eftersom du lade in ett inlägg så vill du väl ha lite respons förmodar jag :smirk:

Måste bara....kan du göra ett test? en koll? Om jag beskriver för dig hur göra?

Kolla på ett Schema över musklerna på en häst.

Kolla efter en punkt framför bogen, följ muskeln Brachiocephalius övre del ner mot Bogbladet. Här finns en liten "Grop" in, precis över halskotan.

Här kan du trycka, och se om hästen ömmar. Kraftigt, måttligt eller inte alls.

Det KAN hända att hästen reagerar som om den fått elektricitet.

Kolla och återkom!

(Inte perfekt beskrivet rent muskelmässigt men jag tror du finner det)

Men va faaasen... :(

Jag försöker PM´a, men det krånglar bara :crazy: .
Är du tillgänglig under dagen? Vet att jag har ditt tel.nr nånstans... :angel: *letar*

All respons är bra! :D
Men som du säger så går hjärnan på högvarv för att hitta en lösning.
Hade han klarat att gå som sällskapshäst så hade det varit en bra idé. Då hade jag nog triangelmärkt honom. Men precis som din så funkar han inte så. Han älskar att jobba och att tävla och bara att se honom i hagen nu är TOKjobbigt. Han som aldrig nånsin kommer fram till en i hagen annars, står vid grinden och säger; JAG VILL IN! JAG VILL JOBBA!! när man tar ut den andra hästen. :(

Ok. Det kanske jag skulle klara...
Har du nån adress till någon sida där det finns ett bra muskelschema. Har inte en enda bok här hemma. :crazy:
Och... Kan du rita en bild? :angel: Så jag vet ungefär vad jag ska göra...

Nej men gör såhär, att du följer halskotorna ner mot skulderbladet, och när du kommer nästan fram så hamnar du i en "Grop"

Här trycker du med tummen lite hastigt en gång, ganska rejält. Hästen får inte sitta fast när du gör det.

Reagerar han då ska jag fråga mer.

Försök komma ihåg exakt hur han reagerar.

(Till andra kan jag säga att det är ett helt ofarligt test och jag tänker inte behandla hästen på distans)

:p

Framför bogbladet med andra ord? Mitt på halsen eller hur man nu ska säga? Jag tror jag förstår.
På endast den sida han har ont eller båda?

Jag tycker du börjar med den "onda" sidan men testa båda.

Gå så långt ner du kan mot bogbladet tills det tar stopp.

Jag ska se vad jag kan åstadkomma när jag åker ut ikväll och ger honom medicin.
Återkommer! :)

Jag kan scanna en muskelbild o lägga upp!!! :)

Letar som en galning efter massagepärmen....

Senast ändrad:

Here we go:

muskelschema.jpg

Ser du fliken där Serratus Cervicis tar slut? Där är det :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
3 106
Hästvård Jag skulle vilja veta om det är några av er bukare som har erfarenhet av spondylos och benpålagringar i rygg på hästar? Jag har ett...
Svar
7
· Visningar
8 604
Senast: Leah
·
Hästvård Bekymrar mig lite över att min häst verkar lite skev.. Han har behandlats av Equiterapeut ett par ggr, första gången hittades en hel del...
Svar
4
· Visningar
1 223
Senast: moli
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka