ET, massör etc.

Elina8

Trådstartare
Brukar ni anlita något sånt till era hästar? Av vilken anledning? Tycker ni att det har hjälpt, eller är det något som ni bara tycker är bluff och båg? (tänker mer på kiropraktik tex, massage tycker nog de flesta är skönt)

Sv: ET, massör etc.

Jag har anlitat både ET och massör till mina hästar. Jag tycker det har hjälpt både mig och hästen i fråga väldigt mycket.

Hur menar du bluff och båg? Det är ju ganska självklart att massage hjälper mot muskelproblem.. Och en utbildad ET har god kunskap om hästens kropp så den kan hitta defekter och ofta även behandla dem.

Som jag skrev så syftade jag inte på just massage som bluff och båg. Det är nog de flesta överens om att det är väldigt skönt och bra för kroppen sålänge det görs på rätt sätt. Kiropraktik däremot (som jag tog som exempel gällande bluff och båg) finns det ju väldigt mycket motstridiga tyckanden om. Vissa anser ju att det är jättebra och att de blivit hjälpta, och andra menar att det inte finns något som heter låsning eller vad de nu kallar det. I alla fall inom humansjukvården är det ju så, och kiropraktik räknas väl i sverige som alternativmedicin som många inom den traditionella sjukvården sätter sig emot som just bluff och båg.

Skönt att höra att det hjälp er! Får man fråga om hästen hade något problem och i så fall vad, eller om ni behandlar i förebyggande syfte?

Brukar ni anlita något sånt till era hästar? Av vilken anledning? Tycker ni att det har hjälpt, eller är det något som ni bara tycker är bluff och båg? (tänker mer på kiropraktik tex, massage tycker nog de flesta är skönt)

Stor skillnad på ena hästen efter att kiropraktorn varit ut och rätat till stackarn (som förmodligen varit sne i över 8 år).

Det är väl bara att gå till en själv. Ont i nacken, massage hjälper för dagen, går till en kiropraktor som ser/känner att kotorna ligger snett, knäcker till, och det onda är borta.. -tills jag ramlar och knäcker till igen :p

Det är klart att en duktig kiropraktor gör skillnad om man har kotor som ligger fel. Om en kota ligger fel, så blir musklerna fel, =ont. Då hjälper inte massage i det långa loppet, utan man får gå till ursprungskällan till problemet.

Tack för påminnelsen, jag har tänkt försöka få tag på en speciell kiropraktor till djuren men jag glömmer av det hela tiden!

Som jag skrev så syftade jag inte på just massage som bluff och båg. Det är nog de flesta överens om att det är väldigt skönt och bra för kroppen sålänge det görs på rätt sätt. Kiropraktik däremot (som jag tog som exempel gällande bluff och båg) finns det ju väldigt mycket motstridiga tyckanden om. Vissa anser ju att det är jättebra och att de blivit hjälpta, och andra menar att det inte finns något som heter låsning eller vad de nu kallar det. I alla fall inom humansjukvården är det ju så, och kiropraktik räknas väl i sverige som alternativmedicin som många inom den traditionella sjukvården sätter sig emot som just bluff och båg.

Skönt att höra att det hjälp er! Får man fråga om hästen hade något problem och i så fall vad, eller om ni behandlar i förebyggande syfte?

Jag tycker det iallfall tyder på att kiropraktorn gör något rätt, när jag som haft ont i nacken till och från i 3-4 år, inte längre har det efter några kiropraktorbesök där han hittade att de översta halskotorna låg fel. Bluff och båg tror jag inte det är. Det är svårt att inte tro på något som tar bort åratal av invand smärta! :bow:

Ja, det är ju detta som gör det hela så svårt. Att alla påstår olika.
Nu ska jag inte dra igång en till diskussion om kiropraktik, det finns redan på hästmänniska (så om nån är intresserad är det bara att söka där)

Skönt att det har hjälpt dig i alla fall. Hur märkte du på hästen att något var fel från första början?

Jag har samma problem fast tvärt om, går jag till kiropraktorn så är problemet löst ett par dagar. Går jag regelbundet hos massör så håller det sig helt borta. Så det beror på vad man har för problem helt enkelt.

Jag har ju sån lyx att jag har en syster som är diplomerad hästmassör och hon har verkligen hjälpt mig med hästarna! Bland annat hade jag en häst för några år sedan som hade riktigt gamla och svåra besvär som lättade MASSOR tack vare behandlingarna. :)

Hon behandlade dessutom en häst som veterinärerna dömt ut pga. snett bäcken efter en olycka. När hon behandlat blev musklerna så pass uppmjukade att en kiropraktor kunde ta över behandlingen och "knäcka rätt bäckenet". Hästen har sedan dess inte haft några bekymmer utan tävlar som hopp- och fälttävlanshäst!!

Dessutom tog ridskolan jag brukade jobba på regelbundet ut massör till hästar som tycktes behöva det - och jag upplevde det som att hästarna blev gladare, piggare och mer rörliga efter sina behandlingar.

Kom dessutom på att jag känner till en häst som hade en problem med en eller två ryggkotor och efter 2-3 kiropraktorbehandlingar var hästen symtomfri!

Senast ändrad av en moderator:

Kiropraktik är väl knappast bluff och båg, går ju på högkostnadsskyddet i flera kommuner. I andra kan man få remiss från doktorn ett antal gånger, annars får man betala själv.

När det gäller häst har många kliniker kiropraktor ansluten för behandling, så var i från har du fått att det är bluff och båg? Trodde nog att vi passerat den eran.;)

Boj kiropraktor på häst.

Än så länge bara positiva reaktioner, alltid trevligt!

Ni som har massörer till era hästar, får ni lära er lite som ni kan göra sjävla, nån enklare massage eller streching mellan behandlingarna eller som ni kan fortsätta att underhålla med? Det finns ju många som masserar själv som gått nån kurs eller så.

När det gäller häst har många kliniker kiropraktor ansluten för behandling, så var i från har du fått att det är bluff och båg? Trodde nog att vi passerat den eran.;)

Boj kiropraktor på häst.

Fråga Cilla här på buke ;)(lite osäker på namnet)

Jag har själv inget emot kiropraktik, har länge tänkt (har ju fortfarande inte blivit mer än tänk tyvärr:angel:) gå till en kiropraktor med min höft som spökar.
Men jag vet att det finns de som tycker att det är bluff och båg.

Då är nog Cilla efter sin tid, det finns säkert en och annan doktor och veterinär som fortfarande inte vill förstå sig på det. När det gäller läkare så handlar det ofta om ortopeder, men de får nog ge sig på den punkten.;)

om nån hittar den tråden kan ni väl länka här för hittar den ej:)

Får nog snabbt ta tillbaka det jag sa och be cilla så hemskt mycket om ursäkt om jag lagt ord i munnen på henna. Jag läste igenom den gamla tråden och såg inget om att hon var emot just kiropraktik (det kanske hon är ändå, men det var inget jag läste just nu iaf) Däremot så ifrågasatte hon väl mycket av det som kiropraktorer påstår sig kunna göra, och hur de gör det.

Här är en länk till tråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1001396&highlight=kiropraktor&page=4

Ja med tanke på att senast förra året så blev jag ordinerad massage när jag hade en ganska rejäl muskelinflamation i ryggen. Läkaren kunde inte undersöka mig ordenligt pga smärta men massage skulle gå fin fint det... Det finns dem som är efter sin tid överallt.

Själv så är jag lite försiktig med kiropraktik efter att ha sett flera hästar som blivit behandlade av riktiga klåpare. Men det är en bra behandlingsform om den görs rätt, helt klart.

En vanlig missuppfattning med kiropraktik är att det knäcks lite och sedan är det klart, fullt så enkelt är det tyvärr inte. Det krävs lite eget arbete också, rätt ridning är rena gymnastiken för hästen och som med alla elitgymnaster så krävs självklart streching efter väl utfört arbetspass.

Det gäller också att se till så att ens egen kropp funkar som den ska, för våra egna problem överför vi till hästen som kompenserar våra fel och brister och på så sätt även kan bli skruttiga. Det gäller alltså att se över sig själv också, det är en del av helheten i en behandling.

Min syster har visat diverse grepp/sätt att massera på, vilka muskelgrupper jag ska fokusera på på vilken häst, stretching osv. så att jag kan göra så mkt som möjligt själv. :) Det är inte bara mig hon gör så för, utan när hon jobbade med det så visade hon alla kunder hur de kunde underhållsmassera/stretcha sina hästar.

Vad bra! Har en syster som är massör, fast för människor och hon har ju berättat hur "beroende" man kan bli av massage. Att det krävs massage ofta för att göra nytta, men får man det ofta och sen slutar kan man bli öm för det.

Sen så är jag inne på samma spår som Boj, att man måste se till helheten. Det är väl aldrig "bara" oavsett vad man pratar om, utan oftast är det ju flera saker som hänger ihop som behövs för att komplettera varandra.

Min häst har en ET och en sjukgymnast, han blir behandlad med akupunktur och laser och har blivit behandlad över bäckenet av båda, då han varit väldigt sned efter en fläkskada och det har blivit väldigt mycket bättre. Det är inte massa knäcka, dra och brak (haha) vilket jag tycker är bra utan mer light behandling. Han stretchas efter varje ridpass och masseras med liniment och då och då träffar han även en grymt bra massör som lyckas gå ned mer på djupet än vad andra massörer gör. Jag tycker det funkar jättebra och det de säger och tipsar om, t.ex. övningar som ska stärka, har verkligen gett resultat. Så jag är för sådan behandling.
Han är av naturen stelare än vanligare hästar men mycket sitter i psyket så blir han nervös spänner han sig och blir stel och det har blivit mycket bättre sen vi började med akupunktur och laser. Han tycker det är superskönt.
Sjukgymnasten samarbetar med våran vet. och det känns bra, det blir en helhetsbild på det hela.
Vi försöker låta honom träffa ET eller massören var fjärde vecka och det har gett jättemycket bra resultat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 779
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 096
Senast: super
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka