ET, Kiropraktor, Massör, ???

Superselma

Trådstartare
Och allt vad det heter...

Vad är det och varför använder man dessa tjänster? Hur vet jag om min häst behöver något av ovanstående? Har aldrig hört talas om dessa förut men det verkar blivit mycket populärt på senaste tiden. Jag menar, jag går aldrig till massör eller naprapat så varför skulle min häst behöva det?

Jag vill veta allt!

Sv: ET, Kiropraktor, Massör, ???

om hästen har problem så kan det vara hästen till hjälp, pricis som människor som har någon form av muskel eller skelett problem oftast blir hjälpta ;)

det är inget som är "nytt" möjligen bara att folk börjat prata mer om det ;) kiropraktor på häst använde vi oss av redan i början av -80 och inte va det nytt då heller, den som är kiroprator utbildad är oftast även utbildad massör (börjar oftast som massör, och innan hästen/människan manipuleras så är det en fördel om spänningar i kroppen släppt)

en E.T är i stort sett samma, dom är utbildade både på massage och manipulation och rörelse samtidigt, så utbildningen är "kortare" (fler "beh. former" på samma tid)

dom flesta både människor och djur har spänningar (genom skador, felbelastning osv.)som påverkar kroppen, oftast vet man kanske inte om det förens man prövat och märker skillnaden ;)

Tack för svaret!

Hur vet jag då om min häst kanske har en liten spänning? Hon har ett bra och ett dåligt "varv", men det har väl alla hästar. Efter uppvärmning och övningar så blir hon stabil och jämn i båda sidorna.

Tror du att det är värt att ta ut en massör?

själv använder jag inte "bara" massör då jag resonerar som så att det är säkert skönt (skönt tycker ju jag att det är för min skadade rygg, men bara tillfälligt. det "åtgärdar inte grundproblemet")

utan anlitar kiropraktorn ca. en gång om året för genomgång. h*n går igenom hästen och åtgärdar ev. låsningar (som kan ge spänningar, snedhet osv.) och talar om hur jag ska stretcha/massera hästen för att hålla den mjuk :)

dom hästar som haft specifika problem (skador eller ändrat rörelsemönster av okänd anledning) har kiropraktorn i samråd med vår vet. beh. utefter vad dom kommit fram till. oftast ganska reg. till att börja med (2-4 ggr med några v. mellanrum)

för mig har det givit bästa resultatet för minst kostnader ;)

har också anlitat ET, och kommer göra det flera gånger :)
De kan få spänningar, börja belasta sig fel o.s.v.

Ex.:
Tog ut ET till hästen förut som var stel samt såg ut att belasta sig lite snett..ET kom ut och behandlade, hästen rätade upp sig och då kom hältan fram, så då fick det bli ett veterinärbesök ist.

Skulle inte ta ut en ET till att behandla min halta häst utan att först ha fått den kollad av en veterinär så man kan se den egentliga grundorsaken.En ET är inte en billigare typ av veterinär, men dom är jätte duktiga på det dom är utbildade till! :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 585
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 332
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 948
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder