Estnisk sporthäst, vad är det?

ISABEL

Trådstartare
Min syster har en foderhäst som ägaren uppgivit är en Estnisk sporthäst. Jag har aldrig hört talas om denna ras. Hästen är i alla fall en grövre d-ponny, isabellfärgad. Har tävlat SM i gymhana för några år sedan.

Skulle vilja veta var man kan söka mer info om hästen. Letar efter typ en sida liknande Blå Basen eller liknande. En stambok alltså. Syrran har fått chipnumret och namnet på hästen men har inte själv passet.

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Estnisk sporthäst, vad är det?

Estnisk sporthäst är en framavlad lättare variant än de traditionella grövre estniska hästen. Man har använt fullblod, ofta araber, och importerade ädlare hingstar för att modernisera rasen.

Kan du estniska hittar du mycket här http://www.ehs.ee/
 
Sv: Estnisk sporthäst, vad är det?

Men detta är en svenskfödd häst (tror jag) Var kan jag söka online i en stambok? Finns det någon sådan? Jag kan inte estniska! :crazy:
 
Sv: Estnisk sporthäst, vad är det?

Om det är en grövre Dponny kan det ju likagärna vara en Estnisk Ponny, vilket är en egen ras. Dom är kända för att finnas i "roliga färger".Föds upp på få ställen i sverige, bl.a. på Öland där den går under rasbenämningen Ölandshäst. Om hästen har en sifferkod som börjar med E efter namnet så är det en estniskfödd ponny. Hur det funkar med svensk regestrering vet jag ej. Bilder och mer info på www.esthorse.ee.
 
Sv: Estnisk sporthäst, vad är det?

Vad har han för stam? Mamma/pappa? Då kan jag hjälpa till dig! Jag kommer från Estland!;))
 
Sv: Estnisk sporthäst, vad är det?

exempel på Estnisk Ponny. (lånad bild)


yffwfn4e7a0e0ce5aee.jpg
 
Sv: Estnisk sporthäst, vad är det?

Här är hon!

Syrran lånar henne bara på foder och hon har inte fått passet, så hon vet inte vad föräldrarna heter.

1912454_235350639983462_1959599659_n
 
Sv: Estnisk sporthäst, vad är det?

Ser ut att vara en jättetrevlig ponny.
Hoppas verkligen att allt löser sej. ....
 
Sv: Estnisk sporthäst, vad är det?

Palle

Jag ska rida och ta hand om henne i helgen. Med mig har hon aldrig gjort något och jag hoppas heller inte att hon gör något.

Hon har heller inte gjort något mer med syrran sen.
 
Hej Isabel! Känner igen ponnyn, har hon stått i Högsby? Om det är den jag tror så kommer hon från Estland, alltså inte född i Sverige. Vore kul om du hörde av dig, jag har nämligen köpt henne =)
 

Liknande trådar

Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 071
Hästhantering Min syster har en foderhäst sedan ungefär 3 veckor tillbaka. Det är ett 12 årigt sto av rasen Estnisk sporthäst. Hon är tidigare tävlad...
2
Svar
24
· Visningar
4 282
L
Hästmänniskan Hej. Har hamnat i ett dilemma och hoppas och tror att någon här inne kan hjälpa mig. Antingen om någon själv har råkat ut för detta...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 756
Senast: __Stilett__
·
J
Hästvård Hejsan! Någon som vet ngt om bockhovar? Jag har en foderhäst med bockhov, och jag vill få så mkt info om det som möjligt innan jag åker...
Svar
8
· Visningar
1 426
Senast: jezzie-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp