Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pangare heter det, anlaget! Jag tror att det är det, vilket ger betydligt ljusare mule och ljumskar än vad din häst har. Som en asna eller en nordsvensk. Alltsa inte samma sak som svartbrun.
Det är roligt att läsa gamla stamböcker!
Vet du hur en guldfux såg ut?
Jag har sett ett sto med den färgen som fått en gul avkomma efter en hingst utan gulanlag.
En guldfärgad fux, helt enkelt. Gamla färgbeteckningar är ofta betydligt mer bokstavliga. En guldfärgad fux som fick en gul avkomma var väl helt enkelt en isabell med gulaktig man, och som därför kallades guldfux.
Har du några exempel på halvblodsstammar som gett färgen?
Jag ska hem och kolla om de två stona jag såg i gamla stamboken har någon gemensam nämnare i stammen.
Jag har också sett det hos halvblod och varmblod (travare), men det är inte alls så vanligt som hos naturraserna. New Forest kan man lägga till, har sett sådana, men hur är det hos shetland, kvalificerar sig ju som naturras, men brunt hos shetland är ju inte den populäraste färgen
Övergått var kanske ett något olyckligt ordval, jag är väl medveten om genetiken och arvgången hos färgerna. Menade snarast vad du referade till med exemplet skimmelmutationen, om det går att spåra hur/när de uppkom (muterades) från vildfärgerna som väl anses ha varit olika blackvarianter.
Kanske ett kul projekt för ett forskningarbete?
Kuriosa: Hos fullblod går ju alla moderna skimmlar tillbaka på Crab, http://www.pedigreequery.com/crab
han är säkert ansvarig för mycket av skimmelfärgen inom halvblidsraserna också.