Görel

Trådstartare
Moderator
Stötte på den färgbeteckningen i en gammal stambok (Halvblod Skåne 1918). Någon som vet vilken färg det är?

Sv: Eselmule

Du menar inte eselmaul? Det har jag sett i flera äldre källor. Så här beskrivs färgen i "Hästen - dess natur, skötsel och vård" av Nauckhoff, 1896:

"Slutligen benämnes den med matt, svart färg smutsgul omkring nosen och i ljumskarna, Eselmaul."

På beskrivningen låter det alltså som svartbrun.

Fast en svart häst är väl knappast smutsgul runt nosen? Tror snarare att det rör sig om pang... vad det nu heter, den färg som nordsvenskar brukar ha, där de är ljusa i ljumskarna och kring mulen.

Svartbrun skrev jag.;) En del svartbruna har en en brun nyans som drar åt smutsgult kring nos och ljumskar.

Eller så kanske är det svartgulbrun, för den varianten borde väl finnas även om jag inte kan minnas att jag sett någon sådan.

Jo, jag menar förstår eselmaul, kom bara ihåg fel:o

Tack för svaret! Det borde inte vara gulanlag i de stona om man ser till stam och avkommornas färger. Svartbrun med ljusare partier är kanske rätt beskrivning? Lite som min häst kanske, fast mörkare brunt och mera gult i de ljusa partierna?

010610-1.jpg

Pangare heter det, anlaget! Jag tror att det är det, vilket ger betydligt ljusare mule och ljumskar än vad din häst har. Som en asna eller en nordsvensk. Alltsa inte samma sak som svartbrun.

Pangare heter det, anlaget! Jag tror att det är det, vilket ger betydligt ljusare mule och ljumskar än vad din häst har. Som en asna eller en nordsvensk. Alltsa inte samma sak som svartbrun.

Mjölmule som du sa tidigare finns ju framförallt hos mer naturnära raser, som just nordsvensk, russ, exmoorponnys. Har någon koll på hur vildfärgerna har övergått till våra nuvarande standardfärger hos tamhästen?

Lyckliga Görel som har en så gammal stambok, färgbeskrivningarna förr var ju ofta kanske inte så precisa men mer målande, kopparfux, mohrenkopf, äppelvit etc.

Jo, men det finns halvblod som har den färgen ocksa, faktiskt, även om det inte är sa vanligt. Jag har förstatt att det är ett anlag som lägger sig "ovanpa" den vanliga färgen, sa det finns inget som hindrar att det skulle finnas hos andra raser ocksa.

Jag tror inte viltfärgerna har övergatt till vara vanliga standardfärger, utan vara standardfärger är nog snarast mutationer som har uppstatt slumpvis, och som vi sen har avlat vidare pa. Ungefär som skimmelanlaget, där har man ju kommit fram till att det fran början var en enda häst som fick anlaget via en mutation, och sen är det vi människor som har avlat pa det, sa att det nu närmast är en standardfärg.

Det är roligt att läsa gamla stamböcker!

Vet du hur en guldfux såg ut?
Jag har sett ett sto med den färgen som fått en gul avkomma efter en hingst utan gulanlag.

Det är roligt att läsa gamla stamböcker!

Vet du hur en guldfux såg ut?
Jag har sett ett sto med den färgen som fått en gul avkomma efter en hingst utan gulanlag.

En guldfärgad fux, helt enkelt. Gamla färgbeteckningar är ofta betydligt mer bokstavliga. En guldfärgad fux som fick en gul avkomma var väl helt enkelt en isabell med gulaktig man, och som därför kallades guldfux.

Har du några exempel på halvblodsstammar som gett färgen?

Jag ska hem och kolla om de två stona jag såg i gamla stamboken har någon gemensam nämnare i stammen.

En guldfärgad fux, helt enkelt. Gamla färgbeteckningar är ofta betydligt mer bokstavliga. En guldfärgad fux som fick en gul avkomma var väl helt enkelt en isabell med gulaktig man, och som därför kallades guldfux.

Jag undrar främst för att Goldonkel var guldfux och jag har tänkt att Dragons gulanlag kom därifrån men så har andra påpekat att guldfux inte har något med gulanlag att göra. Den gula avkomman i mitt exempel var nära släkt med Goldonkel på mödernet.

Har du några exempel på halvblodsstammar som gett färgen?

Jag ska hem och kolla om de två stona jag såg i gamla stamboken har någon gemensam nämnare i stammen.

En Bonaparte-Iran-Vagabond hade den iaf, vet jag. Nu var han lite ljusare brun, sa det syntes inte lika tydligt. Jag tror att anlaget är ganska utbrett, folk är inte vana att titta efter det bara.

Vad gäller guldfux tror jag man ska ta det bokstavligt: en guldfärgad fuxig häst. Det kan ju utan problem vara en isabell genetiskt, även om den ser guldfärgad ut.

Flera ston ur familj 36 har jag sett som haft det.

Rättning; hästar ska jag säga, både ston och de av manligt kön. ;)

Jag har också sett det hos halvblod och varmblod (travare), men det är inte alls så vanligt som hos naturraserna. New Forest kan man lägga till, har sett sådana, men hur är det hos shetland, kvalificerar sig ju som naturras, men brunt hos shetland är ju inte den populäraste färgen

Övergått var kanske ett något olyckligt ordval, jag är väl medveten om genetiken och arvgången hos färgerna. Menade snarast vad du referade till med exemplet skimmelmutationen, om det går att spåra hur/när de uppkom (muterades) från vildfärgerna som väl anses ha varit olika blackvarianter.

Kanske ett kul projekt för ett forskningarbete?

Kuriosa: Hos fullblod går ju alla moderna skimmlar tillbaka på Crab, http://www.pedigreequery.com/crab
han är säkert ansvarig för mycket av skimmelfärgen inom halvblidsraserna också.

Jag har också sett det hos halvblod och varmblod (travare), men det är inte alls så vanligt som hos naturraserna. New Forest kan man lägga till, har sett sådana, men hur är det hos shetland, kvalificerar sig ju som naturras, men brunt hos shetland är ju inte den populäraste färgen

Övergått var kanske ett något olyckligt ordval, jag är väl medveten om genetiken och arvgången hos färgerna. Menade snarast vad du referade till med exemplet skimmelmutationen, om det går att spåra hur/när de uppkom (muterades) från vildfärgerna som väl anses ha varit olika blackvarianter.

Kanske ett kul projekt för ett forskningarbete?

Kuriosa: Hos fullblod går ju alla moderna skimmlar tillbaka på Crab, http://www.pedigreequery.com/crab
han är säkert ansvarig för mycket av skimmelfärgen inom halvblidsraserna också.

Skimmelfärgen har redan varit föremal för ett forskningsprojekt, det var da de upptäckte att alla skimlar härstammar fran samma häst. Jag vet inte om det finns flera liknande projekt för andra färger pa gang, det är möjligt att det kanske inte är sa forskningsmässigt intressant att ta reda pa det (annat än för att stilla var nyfikenhet. ;))

Jag har sett shettisar med pangare-anlag nagra ganger, ser lite ovant ut eftersom man inte van vid att de har den färgen.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 024
Senast: Rosett
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: Freazer
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur