Sv: Ert drömstall
Jag vill inte bo på anläggningen, isåfall på fastigheten intill, så bostadshus och sånt finns inte med i min dröm
Stallet har ca 10-15 boxar uppdelat i två stalldelar. Det har formen av ett kantigt U, där "pinnarna" är stall och "botten" är sadel- och foderkammare och människoutrymmen som omklädningsrum, kök, toalett. Foderkammaren har riktigt smart förvaring för olika sorters grovfoder och ett par veckors förbrukning av hö, så man inte behöver släpa hö hela tiden. Och hörummet ska gå att komma in i genom en port utifrån så man kan köra in med fyrhjuling iallafall.
Boxarna i stallet är ganska stora, minst 12 kvadrat, och en eller två i varje stalldel är större för sto + föl eller två vuxna hästar. Stående brädor med galler ovanför. Ingen öppning eller så i gallret men gärna lite "pimpat" på något fint och säkert sätt. Och gärna galler hela vägen ner till golvet en bit av främre väggen för bättre ventilation
Golvet i stallgången får gärna vara något lite roligare, men vad vet jag inte heller än... Gummimatta eller spångång, tror jag.
"Inne i" U-et vet jag inte riktigt vad jag vill ha, kanske sjukhage, skrittband eller fikaplats för människor. Eller något annat
Ytterväggarna på stallet får gärna vara i slaggsten eller tegel
Sedan ska det på anläggningen finnas bra parkering (bra dränerad, inte asfalt, stor) och carport för minst en (dvs min
) transport. Separat byggnad för storförvaring av hö och strö en liten bit ifrån stallet, och gödselhantering i någon annan form än bara en stor hög på öppen platta. Paddock, minst 25*50, och rundcorall som ska ha höga rejäla staket. Ridhus är väl aldrig fel men ärligt talat så är det inte nödvändigt om det är relativt nära till ridhus, och jag tror inte jag orkar sköta hur mycket som helst
Underlag på paddock och rundkorall har jag inte riktigt koll på vad som är bäst just här, kanske det där gummimaterialet?
Nära stallet ska det finnas sjukhagar/rasthagar i varierande storlek från 12 kvadrat till ca 800 kvadrat, och "utanför" det de större hagarna som gärna får vara kuperade, ganska mycket gles skog, inte så mycket sten och skrot på marken. 6 såna hagar blir bra, och de ska vara några hektar/styck. Staketet runt hagarna ska vara sånt där underhållsfritt plaststaket, som kompletteras med eltråd (eller har inbyggt eltråd). Uppvärmda vattenkar i alla hagar som används ofta (alltså inte i minihagarna) och foderautomater iallafall i de största hagarna
De stora hagarna (iallafall några av dem, minst 2 gärna 4) ska också ha ligghallar för ca 6 hästar/hage så de kan fungera som lösdrift. Dessa ligghallar bör också gå att stänga, och eventuellt dela av i två eller tre stora gruppboxar/ligghall.
Runt hela anläggningen ska det gå en ridslinga med bra underlag, sviktande men inte för tungt. Den ridslingan får gärna vara inramad av gården/hagstaketen på ena sidan (insidan) och av en stenmur på utsidan
Och så ett par stora feta järngrindar vid infarterna till gården, men det är verkligen en sjukt onödig detalj
Men jag har iallafall gärna ridslingan inhägnad på något vis.
På den anläggningen ska det sedan bo ca 20 hästar, både uppstallade och lösdrift
Då blir det gott om utrymme och flexibilitet, utan att bli stort och opersonligt eftersom allt hålls lite indelat i mindre "delar".