Ersättning vid parning?!

Jempa

Trådstartare
Läget är följande och jag behöver lite råd.

Jag har en 7-årig jaktgoldenhanne. Han fungerar alldeles utmärkt vid praktisk jakt (apportering, spår, fritt sök etc.), men har inga skriftliga meriter. Han är renrasig med papper, flera av hans kullsyskon tillhör de bästa i Sverige liksom flera andra hundar från hans uppfödare. Givetvis är han friröntgad i både armbågs- och höftleder.

En kursares flickvän har en goldentik som hon vill ta valpar efter i vår och hon är intresserad av att låta sin hund para sig med min hanna. Hennes tik är rastypisk, men saknar lite av jaktisens heta temprament, vilket hon då har i min. Vi och hundarna träffades i helgen och av vad jag såg så kompletterar hundarna varandra väl. Tjejen hade kontakt med en uppfödare som skulle ta hand om det "praktiska" pappersarbetet.

Jag undrar nu om jag som hanhundsägare kan kräva någon form av ersättning för parningen och eventuella valpar. Vid hästbetäckningar betalar man ju en "språngavgift" vid själva betäckningen och sedan oftast en "levande föl-avgift" när fölet väl är fött. Fungerar det vid liknande sätt vid hundar? Belopp? Jag vet att ingen av hundarna har skriftliga meriter, men det blir renrasigt med jaktinslag vilket just nu är rätt eftertraktat, plus att min hund har "kända" släktingar.

Tacksam för svar/tips!

Sv: Ersättning vid parning?!

Språngavgiften brukar väl ligga på ungefär 1500:- sedan ca 1000:-/valp. Det är väl olika för olika raser.

Många hanhundsägare tar ett valppris i ersättning.

Ersättningen för parning är:
Språng avg. 1000 kr/oreg, hane... 1500kr/reg. hane.
Upp till 5 valpar (tror jag) får man 500 kr/valp. Är det fler än 5 valpar, priset av en valp.

Jag har för mig att det är så iaf... fick det där förklarat för mig för inte så länge sen

:)

Benso skrev:
Ersättningen för parning är:
Språng avg. 1000 kr/oreg, hane... 1500kr/reg. hane.
Upp till 5 valpar (tror jag) får man 500 kr/valp. Är det fler än 5 valpar, priset av en valp.

Jag har för mig att det är så iaf... fick det där förklarat för mig för inte så länge sen

:)
Det är olika från ras till ras, samt från hanhundsägare till hanhundsägare. Det finns inga särskilda regler.

Jo, visst ska du ha ersättning. Exakt hur mycket man tar är lite olika, varierar en hel del mellan raser men mycket generellt sett är nog en prissättning på ca 1000:- i språng och 1000:- eller 10% av valppriset per valp vanlig. Den inblandade uppfödaren kanske vet närmare vad man brukar ta inom rasen. Vilken form av prissättning man vill använda sig utav är upp till var och en - vissa tar ingen språngavgift utan istället ett större belopp per valp. Det finns även de som tar en stor klumpsumma rakt av - vanligen då ett valppris - men det tycker jag inte är någon bra variant, mycket eftersom jag själv föder upp en mindre ras som rätt sällan får så stora kullar att ett helt valppris blir en skälig ersättning. I slutändan finns det dock inga föreskrifter utan det är helt upp till inblandade parter att komma överens.

700-800:- i språng + lika mycket per levande valp tycker jag är rimligt. Det blir ungefär ett valppris. Din hane är ju också omeriterad så du kan inte begära hur mycket som helst.

Valpar efter omeriterade föräldrar är dyrare att registrera samt att ni inte kan få valphänvisning via rasklubben.

Enklaste sättet att meritera är ju att ställa ut. SSRK har utställning i januari i Västerås och i Gävle i mars.

Min hanne användes i avel ett antal gånger! (han var champion)
Och vi tog aldrig någon språng avgift! Det är ju inte säkert att tiken blir dräktig…och lite kul i gröngräset kan vi väl bjuda gossen på!! :D Liksom en kopp kaffe till tikägaren! (är ju bara kul att få babbla en stund!)
Däremot så tog vi 1.500:- per levande valp (de skulle leva vid 2 veckors ålder)
Men om tik ägaren ville stanna över natten, så tyckte jag att hon/han kan bjuda oss på något…känns inte helt bra att jag skulle betala maten…men har aldrig sagt något, alla utom en har faktiskt gjort det ändå.
Var också rätt hård på vilken tik det var som ska paras, även hanhundsägaren har ju ett ansvar!
Dessutom ville jag inte att min hanne ska få dåligt rykte….

Mindre raser så tar man oftst bara en fast avgift. Typ pudel som kanske bara får 1-4 valpar. Blir det inga valpar så får man försöka igen, sen är det ajöss med de pengarna. Men raser som lämnar stora kullar är det vanligt med mindre språng och sen så en mindre avgif per valp. Så det är lite olika. Sen skiljer det så klart mellan hanhundsägare också =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka