Ersättning till hundvakt

Kaktuzblomma

Trådstartare
Jag har passat en kollegas hund, modell XL, i två och en halv vecka då h*n åkt på semester med familjen.
Hunden är snäll, men skäller och drar när den ser andra hundar. Den har fått följa med till jobbet och har vart hur lugn som helst. Kollegorna tycker att hunden uppför sej bättre när den är med mej än med ägaren..:angel:

När h*n nu skulle åka bort en längre period kunde ingen ta hand om hunden. Min kollega frågade då mej om jag, mot ersättning, kunde tänka mej att passa den. Annars skulle hunde få bo på hundpensionat, villket skulle kosta ca: 3000kr.

Jag har tidigare passat hunden, jobbar deltid och bor nära jobbet, så ägaren vet att det fungerar bra.

Efter lite funderande sa jag ja. Ersättningen disskuterades inte.

Det har gått jättebra att ha hund. Lite låst blir man ju och man får dammsuga lite oftare. Vovven fäller.....

Igår kom h*n och hämtade hunden. Och vad fick jag? Ett tack, ett litet träansikte och ett par snidade salladsbestick, typiska turistfälle saker. :eek:

Jag är inte girig och kommer inte komma med efterkrav, storleken på ersättningen disskuterades ju inte innan, men jag känner mej lite utnyttjad som gratis hundvakt. H*n ska inte räkna med att jag vill ställa upp i framtiden...

Sv: Ersättning till hundvakt

Det är problemet med människor som har så svårt att tala om pengar, som om det vore något skamligt. Minsta ersättning är väl 100kr dag att få saker man inte vill ha
kr är det som gäller då kan man köpa vad man vill för dom. Jisses vad snålt.

Samtidigt tycker jag att man kan göra klart att man vill ha en ersättning, om det nu är väldigt viktigt, så blir det inga missförstånd.
Jag och mina vänner passar varandras djur gratis, för då har alla hjälp av det.

Jag är just nu hundvakt åt en storpudeltik i 1 månad,jag fick 3000kr när vovven lämnades!

De låter inte riktgit som ni kom överens om någon kostnad.
Om de skulle kosta 3000 att ha hund på annat sätt hade h*n verkligen tänkt att du skulle ta 0 kr för tid och jobb?

Jag går ut ca 4 dagar i veckan beror på dagarna,med min bästa vänninas cocker tikar.
Hon och hennes sambo arbetar dagtur i bland arbetar han kvällar.
Eftersom jag jobbar natt så är de enkelt för mig att gå rakt över gatan och ta ut hundarna en 20-40 min runda OKEJ..jag får alltid avbrytta min sömn de är inge kul alla dagar men sen tar dom mina hundar om vi ska bort en kväll eller så.
I övrigt så får jag 25 kr per gång bara en symbolisk summa de var hennes beslut.
så 25 kr per dag kan du ju be h*n om de blir inte mycket men nog så mindre än 3000!!

Min kollega frågade då mej om jag, mot ersättning, kunde tänka mej att passa den.

Ett tack, ett litet träansikte och ett par snidade salladsbestick, typiska turistfälle saker. :eek:

Oj, det här går ju inte ihop alls. Kollegan frågade ju om TS kunde passa MOT ERSÄTTNING, det där kallar jag inte någon form av ersättning alls. Det där köper man ju typ ändå som "komma-hem-present" och alla vet ju vad dessa saker kostar utomlands. Jättebilligt. Lågt av din kollega!

Jag brukar ta 50kr/dag, vilket jag talar om innan jag säger ja till att passa en bekants hund. Den nära släktens hundar passar jag gratis, då de ställer upp om jag skulle behöva passning någon gång.

Oj, det här går ju inte ihop alls. Kollegan frågade ju om TS kunde passa MOT ERSÄTTNING, det där kallar jag inte någon form av ersättning alls. Det där köper man ju typ ändå som "komma-hem-present" och alla vet ju vad dessa saker kostar utomlands. Jättebilligt. Lågt av din kollega!

Oj, det missade jag att det stod "mot ersättning" Isåfsall tycker jag man hasplar ur sig minst en hundring om dagen.

Jag får ändå hålla med Gabbi, visst det var lurket gjort av ägaren men man ska ALLTID komma överens om ersättningen INNAN så slipper det bli missförstånd och andra tråkigheter..

Jag har passat en av mina sålda hundar ibland och jag det har rört sig om en eller två dagar då brukar jag ta 50:-/dag men jag har för mig att dom har gett en hundring om det bara har varit en dag.

Jag hade en hund en vecka en gång till en arbetskamrat och då hade vi inte gjort upp om något pris men då fick jag ett sexpack öl i en liten kylväska, ett par jättefina örhängen i guld, det tyckte jag var jättesnällt av henne.

50-100/dygn tycker jag är skäligt att betala och då kan man ju betala lite varierande beroende på om hunden är krävande, tex en gammal hund som mest ligger och sover och bara går ut på sina promenader kan väl räcka med en 50 lapp men en som är jobbig och som fäller mkt eller liknande kanske man kan betala 100 för utan att knorra.

Min arbetskamrat passar Rådi nu när jag åker till Dubai, och hon tyckte det var jättekul att bara få passa hunden. (Tycker hon nu iallafall, muahaha). Hon blev superglad när jag frågade om det var ok med en tusenlapp i ersättning.

Betalar ni även familjemedlemmar om de passar hunden?

Även om det bara är några timmar en dag?

(Detta gäller nära vänner/familjemedlemmar som passar åt oss/vi passar åt. Några mindre bekanta än så har jag aldrig varit med om att lämna hos):
Vi har aldrig betalat pengar för hundpassning, heller aldrig tagit betalt. De "komma-hem-presenter" som man ibland får/ibland ger tycker jag räcker! Jag förväntar mig då rakt ingenting om jag skulle passa någons hund, om inte denna säger så uttryckligen innan/vill göra upp om ett pris. Jag skulle aldrig föra saken på tal och skulle nog neka pengaersättning om någon ville ge mig.

(Jo, kanske om det var under en lååång tid, tre veckor eller mer, och jag fick ändra mycket i mina rutiner/tacka nej till jobb.)

Om det var kontinuerligt, som en dagmatte/doggywalker, så skulle jag resonera fram ett pris, men semesterpassning gör jag helt gratis. Och är det fler än en natt får man presenter av oss när vi kommer hem, så har det alltid varit i min familj med "hund-/kattägaromkrets".

/Syrsa, som ändå ger fler presenter än sambon som mest tar för givet att hundvakten/kattvakten tycker det är roligt.

Nu har jag aldrig lämnat Zaga till någon utanför familjen, jag vet inte men jag känner mig inte riktigt trygg med att lämna henne till någon utanför *funderar*

Nej jag skulle aldrig ta betalt för att passa mina föräldrar/svärföräldrar eller syskonens hundar, det känns bara snålt och sniket för mig..

Om det var kontinuerligt, som en dagmatte/doggywalker, så skulle jag resonera fram ett pris, men semesterpassning gör jag helt gratis. Och är det fler än en natt får man presenter av oss när vi kommer hem, så har det alltid varit i min familj med "hund-/kattägaromkrets".

Dagmatte/doggywalker åt familjens hundar skulle jag inte ta betalt för. Jag måste ju ändå ut med min, då kan jag hämta upp deras också! (Fast vi bor inte i samma stad, så just nu är det inte aktuellt.)

/Syrsa

Familjen får ställa upp gratis, men vänner blir ersatta ekonomiskt. Är det bara för en kväll ställer de säkert upp gratis, men handlar det om en vecka eller mer så betalar jag.

Nu har jag aldrig lämnat Zaga till någon utanför familjen, jag vet inte men jag känner mig inte riktigt trygg med att lämna henne till någon utanför *funderar*

..

Skulle inte ens jag få passa jättelite, en kvart eller så??? :eek::angel:

Jo självklart :D

Men dom utanför min familj finns inte så pass nära ( jo möjligtvis en eller två vänner ), och du bor ju för sjutton i elsthlmo ;)

Jag tar 150kr/dygn när jag passar andras hundar. Ingen som motsatt sig det.

Min familj får inget betalt när de är hundvakt. Men de tycker det är trevligt att vara det så ser inga problem med det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka