Ersättning för hundvaktsjobb?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Sommartjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 7 938
S

Sommartjejen

Jag är en snart 18-årig tjej som har kontakt med en hundägare som behöver hundvakt cirka tre gånger i veckan, eftermiddag/kvällstid och undrar vad jag kan hoppas på i ersättning för det?

Hunden är en Hovawart på drygt ett år som tydligen är väldigt valpig och extremt glad, möjligtvis lite ouppfostrad. Vi har pratat om att jag ska hjälpa henne att träna hunden lite också då jag har bra erfarenhet av det från min egen hund som är en Jack Russell på ungefär samma ålder. Kan jag begära extra betalt om jag tränar hunden en timme av de fem timmar jag vaktar hunden på en dag?

Följande länk är en diskussion i ett forum på grannar.se där de flesta menar att 100 kronor/5 timmar, alltså 20/timme, är bra betalt.

http://www.grannar.se/forum/showthread.php?t=444

Jag tycker att detta låter helt befängt, hade tänkt mig typ 50 kronor/timme, alltså 2,5 gånger så mycket, vilket jag tycker låter alldeles rimligt, och kanske 70 kronor för just den timme jag tränar med hunden. Är detta att begära för mycket? Vad är rimligt att begära per timme?

Sv: Ersättning för hundvaktsjobb?

Det där styrs ju av tillgång och efterfrågan. Och jag antar att du inte ska betala någon skatt på pengarna?

Tycker 100kr/5timmar låter rimligt, definitivt inte mer än så skulle jag betala och inte heller ta betalt. Tror inte du kan få 250kr för en kväll, det är mer än vad man betalar på hunddagis som har massa avgifter att betala. När jag är hundvakt tar jag 150kr/dygn.
Är det du som vill träna hunden eller är det matte som vill att du ska träna den? Är det inte bättre att träna matte och hund tillsamman ist?

Nej, ingen skatt ska betalas :p men även om man tycker att det är skitkul med hundar, vilket jag verkligen tycker, och kan tänka sig att vara det gratis, så trodde jag verkligen att det var mer värt :o det är ju ändå väldigt många timmar man lägger ner. *förvånad*

Det är hundens matte som vill att jag tränar honom då hon inte har så mycket tid + eventuell brist på kunnande. Hon sa att hon bara svarade på de annonser där annonsören skrivit att han/hon själv hade en hund som personen tränade med, eftersom hon hoppades på att få hjälp med träningen. Jag kan inte så mycket om rasen men hon sa att det är en brukshund som behöver jobba och tänka mycket och att hon hoppades på att få hjälp med det. :) Sedan kommer jag att behöva betala minst en bussresa per gång jag är hundvakt också (den andra går på skolbusskortet om jag har skola innan), vem borde stå för det?

Är det mer värt om jag kommer till hunden ist för att hunden kommer till mig?

Uppsala hunddagis tar för övrigt 616 kronor/dag vilket är lika med 53 kr/timme :p

Senast ändrad av en moderator:

Uppsala hunddagis tar för övrigt 616 kronor/dag vilket är lika med 53 kr/timme :p

Här i dyra Stockholm kostar hunddagis ungefär 2500kr/mån vilket motsvarar 15,625kr/h om man räknar att hunden är där 8h/dag 5dgr/v.

Tur man inte bor i Uppsala.... Tar de verkligen 12 320 kr/mån för en dagisplats....? :eek:

616kr/dag!?! Vem sjutton har råd att lämna där??? Här i Sthlm ligger hunddagis på 2000-3000kr/mån.
Vill matten betala så gör hon det men jag tror risken är att hon letar upp en billigare hundvakt. Har aldrig hört någon ta så mycket som du vill ha. Men som sagt var, det är marknaden som styr.
Det vanligaste är väl att man har hunden man passar hos sig. Matten hämtar och lämnar om inget annat sagts. Glöm inte kolla över försäkringar och dylikt samt vem som.ska stå för ev. skador på hunden eller skador hunden orsakar. Skriv ett kontrakt!

Här i dyra Stockholm kostar hunddagis ungefär 2500kr/mån vilket motsvarar 15,625kr/h om man räknar att hunden är där 8h/dag 5dgr/v.

Tur man inte bor i Uppsala.... Tar de verkligen 12 320 kr/mån för en dagisplats....? :eek:

Nä det gör de inte.
http://www.uppsalahunddagis.com/text_175033.html
Vi erbjuder hundpassning under vardagar.

Pris:

2500 kr/månad* Heltid

1850 kr/månad* 3 dagar/vecka

1450 kr/månad* 2 dagar/vecka

De skriver:

"2500kr/månad heltid
1850 3 dgr/vecka
1450kr 2dgr/vecka"

Tog 1850 / på 3 eftersom det är så många dagar per vecka jag ska jobba, och sen det / 5 :p kanske blev lite fel... :d men ovanstående är iaf priserna direkt tagna från uppsalahunddagis.com :)

Hur som helst så anser de jag pratat med face to face (som kompisar och föräldrar) att om hundägaren erbruder lägre än 50/timme så borde jag säga nej. Vissa av de säger tom att även det är nej. Själv börjar jag bli väldigt tveksam nu när jag läst på internet och vad ni har skrivit... :confused::crazy:

Du får ju räkna på antalet timmar de har angivit

Pris:

2500 kr/månad* Heltid

1850 kr/månad* 3 dagar/vecka

1450 kr/månad* 2 dagar/vecka
Fördelat under 11 månader (betalningsfritt då det är semesterstängt, 4 veckor +1 vecka, samt att vi erbjuder en liten ledighetsrabatt då t.ex. då tikarna är hemma under löp...) Betalningen sker per månad i förskott.

Öppettider: 6.30 - 18.00

Lunchstängt: 12.30 - 13.30

http://www.uppsalahunddagis.com/text_175033.html

De betalar lokalhyra, arbetsgivaravgift, försäkringar osv på den inkomsten.
Då blir det inte många kronor över per timme.

De flesta som passar hundar och inte har ett företag gör det för de tycker att det är roligt och där pengarna mest är lite extra, för att man blir bunden.

Ja, är nog lika bra att låta bli. Är ett enormt ansvar att passa någon annans hund. Och att ta ut mer betalt än vad ett företag med f-skattesedel gör känns också jätte konstigt. Tror att matten till hunden kommer vända sig till någon annan hundvakt med mer rimliga ersättningskrav, är ju inte ens värt att jobba om man ska betala de summorna du vill ha.

Jämför med uppsala hunddagis:

Heltid 2500 fördelat på 20 dagar = 125 kr per dag.
öppet 6.30 -18. 00 = 11. 5 timmar = 10.869 kronor per timme.

Dra skatt, lokalhyra osv på det...

Haha okej, verkar som att jag gjort folk upprörda men mina "krav"... Ber om ursäkt för det.

Min tanke var att en hund är krävande, lika krävande som en bebis, alltså borde ersättningen för ett hundvaktsjobb bli lika mycket som för ett barnvaktsjobb. Och vad betalar man för ett barnvaktsjobb? Jo, ca 50kr/timme. Själv tycker jag detta verkar vara ett vettigt resonemang... Jag skulle nog säga att det är rimligare än de pengar ni pratar om. Men det var tur att jag startade denna tråd, för jag vill väldigt gärna ha detta jobb och då är det ju mindre bra om man erbjuder 2.5 gånger för mycket... :d

Jag är inte upprörd. Jag reagerade mest på att du inte kunde räkna ut dagisets snittpris per timme.

Personligen ser jag hellre efter 5 hundar samtidigt än en unge, men det är ju en smaksak.

Jämför med att vara medryttare, där betalar man ju för att få sköta om och motionera någon annans häst. Mina hundvakter ringer ibland och frågor om de får gå ut med hundarna för de tycker det är roligt... Att jag betalar när jag ber om hjälp är mest för att jag binder upp deras frihet så att säga.

Jhar kontakt med en hundägare som behöver hundvakt cirka tre gånger i veckan, eftermiddag/kvällstid och undrar vad jag kan hoppas på i ersättning för det?

Det är en fri marknad och du kan ta ut det pris du anser att dina tjänster är värda. Är du för dyr blir du snart utkonkurrerad av billigare alternativ.

Personligen skulle jag inte betala 50 kr/timme svart + din busskostnad för att någon kom hem till mig och rastade min hund. Jag skulle komma överens om ett pris per dag och jämföra det med dagspriset på andra tillsynsformer som hunddagis och pensionat. Eftersom du saknar utbildning, försäkringar och annat som följer med att anlita ett seriöst företag skulle jag förvänta mig en rejält billigare prislapp. Men å andra sidan om jag försökt förut och haft svårt att hitta någon hundvakt skulle jag kanske tycka att det var bra i alla fall under en period, och vara beredd att betala. Dock inte i längden.

När jag lämnar hundarna på pensionat så kostar det mig 150 kr per dygn. Så det finns inte en chans i världen att jag hade pröjsat 250 kr för några ynka timmar.

Jag tycker inte heller att man kan jämföra passning av barn och passning av hund. Dels är det bra mycket allvarligare om något händer barnet, du har m a o tagit på dig ett större ansvar. Dels så kan du faktiskt lämna hunden om det kniper. Det kan du aldrig göra med ett barn. Jag kan inte heller tänka mig att någon vuxen hund skulle vara lika krävande som ett litet barn?

Jag håller med, inte sysselsätter man hunden i 5 timmar? Man går ett par promenader på ksk en 1 sammanlagt och tränar hunden under den tiden eller utöver det. Men sen så får iaf min sysselsätta sig själv eller lägga sig och sova.

Jag tror att du TS får tänka lite mer på månadskostnaden än kr/h. Om du kräver 50 kr/h är man rätt snart uppe i över 2000 kr/månad och det för bara 3 kvällar i veckan!

Om du är en duktig hundtränare så kan du dock helt klart ta betalt för att du även tränar hunden. Men där får man fundera över hur mkt man kan helt enkelt. Jag är utbildad agilityinstruktör och om någon ville att jag skulle träna deras hund i agility skulle det kosta. Om någon skulle be mig att träna hunden jag passade i tex spår skulle jag dock inte ta betalt utöver det, då jag själv kan för lite och bara gör det som "hobbyarbete". Då skulle jag istället vara hemskt glad över chansen att få träna någon annans hund.

Tror man får fundera över vart gränsen går- när får hundens matte ut mer av träningen än jag själv? :)

Jag är hundvakt ibland. Tar 100kr/dag om det är över 5 timmar o 75 kr om det är under 5 timmar.

Hur jag har kommit fram till det? Jo om den är låt säga 6 timmar så går jag promenad med den när den kommer på mellan 1-1½ timme med lite aktivering. Sen blir det en ½ timme till lite någon timme innan matte kommer o hämtar. 50 kr i timmen för aktivt jobb. BRA betalt tycker jag som dessutóm rastar mina egna samtidigt. O promenader ar bra för kroppen även om man inte har egen hund. Förena nytta med nöje.
När den är inne så ligger den ju o vilar o jag behöver inte göra något med den den bara finns.

Under 5 timmar så behöver jag bara gå ut med den en gång.

Jag har en 18årig tjej som kommer och går ut med Fanny 2 dagar i veckan. Vi betalar henne 500 kr i månaden. :) Det händer att det behövs mer promenader en vecka, och vissa veckor mindre. Nu i julas passade hon vår kanin osv...Men vi har 'fast pris' s.a.s

Men hon passar ju inte henne hela dagen, utan går ut med henne. Och det är inte bara hon heller, hennes föräldrar har också blivit väldigt förtjusta i hunden så ibland är det pappan som går med henne och ibland mamman om de är lediga på dagtid. :)

Nu har jag lite ångest för hon tar studenten i juni och sen ska hon flytta iväg och plugga. :crazy: Vi bor bara kanske 200 meter från varandra så det har varit perfekt.

Jag var för några år sedan hundvakt i drygt en månad (dygnet runt) åt en mkt nervklen och halvhispig hund, som tog otroligt mkt tid med träning och hantering.

Pris för ägaren: 100 kr/dag + foderkostnaden.

Och då har jag över 28 års hunderfarenhet och har tränat hundar av allehanda slag. Ska man tjäna lite pengar på att vara hundvakt så måste man ju ha i alla fall 4-6 hundar/dag. Då får man ut ca 4000 kr efter skatt och diverse avgifter är dragna.

*delvis kl*

Då tror jag att jag är inne på rätt spår som erbjudit att betala 1000 kr fickpeng, plus matkuponger, åt 17-årig hundvakt som bor hos mig dygnet runt medan vi är bortresta. Det är fråga om 6 dygn, hunden är lugn och trevlig och kräver inget speciellt i hanteringsväg.

Visserligen hade tjejen ställt upp gratis, men jag tycker att gör man ett jobb kan man gott ha betalt för det också, och speciellt i den åldern är man ju konstant i behov av fickpeng...

Låter helt ok och garanterat någon som båda mina äldre (i år 17 & 20) hade kunnat ta på sig och tyckt varit en bra slant att få in förutom matkupongerna då!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 047
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 210
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025