Ersättning för "grissemester"?

Sv: Ersättning för "grissemester"?

Hundpensionatet här i närheten tar 200 kr/dag

Det finns två (vad jag vet) "minigrispensionat" i Sverige och den ena tar 100 kr/dag och den andra 125 kr/dag.
Så det är bara sätta igång och räkna. :angel:

Jag tog hand om två grisar (från mina kunder ;)) i tre veckor för 1000 kr. Och det tyckte dom var jättebilligt.

Men nog tycker jag att 500-700 kr i veckan är ett rimligt pris för att kunna få vara på semester så länge.
För hur många kan ta hand om minigrisar så länge :confused:
Hade dom kunnat åka på semester överhuvud taget om du inte hade tagit hand om Boy?

I mitt stall hade de tjudrade grisar förr i världen:eek::cry:. Vi fick borra upp 30cm:s tjuderkedjor med knappa halvmetern mellan. Kan inte ens föreställa mig hur hemskt det måste ha varit för djuren här på gården på den tiden :(:crazy:... Nej, hellre glada grisar och knölig gräsmatta, och stora boxar med massor av halm i!!

Man har fortfarande tjudrade grisar i Danmark. Precis som på det sätt som du beskriver....:mad:

Det är därför jag inte äter danskt griskött!

/KT

Och de som faktist får vara ute har fortfarande nosring. :eek::cry:

Men nog tycker jag att 500-700 kr i veckan är ett rimligt pris för att kunna få vara på semester så länge.
För hur många kan ta hand om minigrisar så länge :confused:
Hade dom kunnat åka på semester överhuvud taget om du inte hade tagit hand om grisen?

Oj, jag som räknat högt och tänkt föreslå kanske 1500:-, totalt alltså... :o Vill ju inte verka penga-galen heller, och har haft väldigt roligt med nassen, trots att han frestat på tålamodet också, för all del:crazy:.

Alternativet för familjen var att lämna sin ensamma minigris hemma och försöka hitta någon som kunde ge honom mat där då och då...

Man har fortfarande tjudrade grisar i Danmark. Precis som på det sätt som du beskriver....:mad:

Det är därför jag inte äter danskt griskött!

/KT

Nämen fy!! Jag som trodde/hoppades/utgick från att det hörde till den grymma historien:eek::eek:! Vad tjudrar de fast stackarna i - trynet? Usch!!!!! Hade aldrig ens tänkt tanken att man tjudrade svin förrän vi började renovera här på gården, än mindre att det fortfarande finns tjudrade svin :devil::devil:!!

Och de som faktist får vara ute har fortfarande nosring. :eek::cry:

I Sverige också? Väldigt motsägelsefullt - frigående glada grisar som får leva ett naturligt liv i naturen, bara inte göra det mest naturliga för en gris = böka... De använder ju trynet som "slickepott" när de äter i krubba också, ringen måste verkligen vara plågsam!

I Sverige också? Väldigt motsägelsefullt - frigående glada grisar som får leva ett naturligt liv i naturen, bara inte göra det mest naturliga för en gris = böka... De använder ju trynet som "slickepott" när de äter i krubba också, ringen måste verkligen vara plågsam!

I Sverige är nosringar och uppbundna grisar förbjudna.
Här är utegångsgrisarna lyckliga på riktigt.:)

Det är därför jag också gör som KT. ;)
Lojal våra bönder och bara äter svenskt kött.

Nämen fy!! Jag som trodde/hoppades/utgick från att det hörde till den grymma historien:eek::eek:!

fr denna sida!

http://www.drinfo.se/livsmedelsindustrin.htm

" Där står också suggor ständigt fixerade eller uppbundna med halsband och anordningar som kan skava och ge stora sår. Kultingarna föds upp i trånga våningsburar som liknar burhönsens. Så sker till exempel i Danmark varifrån det mesta av vårt importerade griskött kommer."

Fast jag hittade en notis om att man ganska nyligen förbjudit att binda grisar i Danmark. årskiftet 2006? isåfall om det stämmer är det en välsignelse!

Fast fortfarande är det mycket som är sjukt i den danska grisuppfödningen.

Man använder tex nästan aldrig ströhalm vilket medför att många fler grisar i Danmark har svåra magsår.

åhhh så GOTT med danskt griskött!!!!! NAM NAM!!!!

Ur denna hemsida: http://www.hglarsson.com/andra/KB1003.html

" – Svenska grisar går lösa, har större yta per djur och har hela liggytor, sa hon.
– Smågrisarna avvänjs tidigast vid 4 veckors ålder och svenska grisar har knorren kvar, medan man i andra länder knipsar av svansarna för att grisarna ska bita av dem på varandra.
Annika Bergman påpekade vidare att svenska grisar inte får antibiotika i tillväxtsyfte och att de generellt har ett gott hälsoläge.
– Vi har också ett helt GMO-fritt foder och svensk grisproduktion har ambitionen att vara salmonellafri, andra länder har helt gett upp tanken på detta, sa hon också.
Till skillnad mot i Danmark rör sig de svenska grisarna i halm, som används som strömedel.
– Detta medför att i Sverige är skrapa gödsel och ge halm arbetsmoment som inte existerar i till exempel danska system, berättade Annika Bergman.
– I Danmark har många grisar magsår, eftersom de inte har tillgång till halm.
– Användandet av halm innebär ett merarbete per dag på 13,5 minuter för varje smågris och 5 minuter per slaktgris. För oss innebär detta 2667 timmar per år eller 1,5 tjänst.
– Dessutom kostar tillgången på halm pengar, förutom arbetstiden."

/KT

Svar till både Gris-Eva och KT; Ja, jag är vegetarian jag :angel:, sedan 15-års ålder, alltså i halva mitt liv. Har varit i svenska svinstall och inte alls gillat det jag såg, bl.a. hos en granne som hade grisar på betonggolv utan strö och där djuren i princip var fastbundna, eftersom de blivit så stora att boxen inte tillät att de vände sig om. Och det stallet var godkänt vid inspektion. Pappa har också en bekant som föder upp köttdjur (nötkreatur) - honom skulle jag inte vilja se ha ens en guldfisk :(.

Ska man föda upp djur till slakt så ska djuren ha det bra så länge de tillåts leva!! Blev faktiskt chockad över att det finns/fanns uppbundna grisar ända in på 2000-talet :eek: för ingen jag pratat med ang. våra gamla tjuderkedjor i stallet har ens hört talas om det!

/Flash

Ren nyfikenhet här, hur kan bristen på halm leda till magsår? Är det stressen av att inte kunna böka som orsakar det eller något annat?

Ren nyfikenhet här, hur kan bristen på halm leda till magsår? Är det stressen av att inte kunna böka som orsakar det eller något annat?

Grisen tarmar behöver mycket stråfibrer för att fungera som de ska.
Får inte mag-och tarmkanalen jobba så blir det lätt magsår.
Dom är väldigt lika oss människor. :angel:

Hö och halm hjälper att hålla magen i trim, samtidigt som det blir en sysselsättning som lättar lite på stressnivån. :)
Du anar inte vd en gris kan bli glad över en tuss mumsigt och gott hö. :d

Hö och halm hjälper att hålla magen i trim, samtidigt som det blir en sysselsättning som lättar lite på stressnivån. :)
Du anar inte vd en gris kan bli glad över en tuss mumsigt och gott hö. :d

Jag vet :idea:!! Grisen jag är semestervakt åt fick varken hö eller halm hemma - här både och. Och grisen mår mycket bättre och är lugn och fin, inte så :devil:-la stressad längre. ...Det följer med en höbal och en halv säck suggfoder när familjen väl hämtar sin gris - annars följer han inte med hem :p:p!

Grisen jag är semestervakt åt fick varken hö eller halm hemma. ...Det följer med en höbal och en halv säck suggfoder när familjen väl hämtar sin gris - annars följer han inte med hem :p:p!

Har han inte fått något hö/halm. :eek: :mad:
Stackars lille Boy.
Fråga om du inte kan få behålla honom.:confused:
Han verkar ha det mycket bättre hos dig.;)

Man blir gråtfärdig när man ser bilderna, alla borde bojkotta danskt griskött:cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka