Ersättning för att hyra ut min anläggning en dag?

HafiMinella

Trådstartare
Hej!
Jag har en mindre anläggning med stall (12 boxar), ridhus och ridbana. Jag har blivit tillfrågad om jag är intresserad av att hyra ut anläggningen en hel dag (9-19) för en kurs. De behöver då tillgång till boxar, ridhus och ridbana. Vi har möjlighet att vara fotfolk på kursen och mina inackorderingar är med på detta. Det är i augusti så vi har våra hästar ute i sommarhagarna.
Vad jag undrar är vad som skulle vara rimligt att ta betalt för detta? De kommer givetvis att vara ansvariga för att allt återställs, mockas ur och städas.
Har någon någon slags erfarenhet av detta? Tack för svar! :)
 
Om man är på tävling och ska hyra box där, så brukar det ju kosta minst 200 kr/dag. Jag vet ett ridhus man kunde hyra för 350 kr/timme, men det var längesen, så det kostar säkert mer nu.
 
Jag betalar nog 100kr/box och dag + 100 kr för ridhuset/dag, då har vi ensamrätt på ridhuset under lektionstid och jag tror vi måste vara minst typ 6 ekipage för att vi ska få lov att ockupera anläggningen sådär.
 
Hej!
Jag har en mindre anläggning med stall (12 boxar), ridhus och ridbana. Jag har blivit tillfrågad om jag är intresserad av att hyra ut anläggningen en hel dag (9-19) för en kurs. De behöver då tillgång till boxar, ridhus och ridbana. Vi har möjlighet att vara fotfolk på kursen och mina inackorderingar är med på detta. Det är i augusti så vi har våra hästar ute i sommarhagarna.
Vad jag undrar är vad som skulle vara rimligt att ta betalt för detta? De kommer givetvis att vara ansvariga för att allt återställs, mockas ur och städas.
Har någon någon slags erfarenhet av detta? Tack för svar! :)

Ett par tusenlappar för anläggningshyra är ganska vanligt och sedan en 100kr/box och tillfälle.
Minimum ca 3000 för ridhus heldag exkl uppstallningen tycker jag är skäligt.
Ska ridbanan användas borde de även lägga en slant för den.

4000:- hade jag nog tagit för ridhus + ridbanan
och sedan 100:-/box
 
Vi hyr en superfin anläggning till en av våra tävlingar för 2500:- för 1 1/2 dygn med nybyggt ridhus, kök och lektionssal + Ett stort fällt och stor parkering. Box betalar de tävlande själva för 200:-/natt och häst. Även boende finns på plats för 250:-/natt o person inkl frukost.
 
Min gamla ridskola tar 5000kr för en dag att hyra hela ridhuset 20x60!

4000kr för paddock 40x80

3000kr för ridhus 20x40

5 % avdrag per del när man hur minst 2 delar.
 
Har själv ingen större koll men 4000kr låter väldigt dyrt för En dag? Det är ju två årsabonnemang i ridhus här uppe.

Dyrt?? Man får ju ha hela anläggningsytan för sig själv och slipper undan alla krav som annars brukar vara på anläggningen, tex ideellt arbete, andra hyror, begränsad tid, rida med andra osv.

Känner då inte till någon som kan ha ensamrätt på hela ridytan i 10 timmar och bestämma över den gratis eller på befintligt anläggningskort.

Tycker den summan är skälig för att stänga ner en anläggning i flera timmar och hindra andra från att nyttja den
 
Kolla upp vad som gäller för uthyrning av boxarna för de ändamålen.
Det har tydligen blivit riktigt bökigt (kanske bara gäller i tävlingssyfte)
Om man t.ex ska hyra ut vid tävling, så krävs rengöring (steilisering) av vissa angiva medel både före och efter att boxen använts. Sen så ska en veterinär även godkänna detta både före och efter att boxen använts
Mycket besvär för de få kronor man får in på det.
 
Börjar ju bli några år sedan, men vet att en sommarstängd ridskola i närheten tog i storleksordningen 5000:- för en helg med tillgång till ridhus, cafeteria med kök, teori-/övernattningssal osv. Är inte säker på om boxhyra tillkom eller inte.

Har man en kurs med 10-15 deltagare blir det ju överkomligt även om det skulle kosta någon tusenlapp till, kan tycka att det känns värt att ha allt samlat och tillgång till lite faciliteter så att man kan fokusera på ridningen och hästarna. :-)
 
@Dandylinn, Jag hade inte betalat så mycket för en dag om jag dessutom var skyldig att återställa allt efter kursen. Då har man ju visst ändå ett ansvar. Men här är det å andra sidan ganska vanligt förekommande att delar av eller hela anläggningen är stängd för abonnenter och nyttjas till andra ändamål. Känner inte att det är någon katastrof, särskilt inte som hästarna tydligen går på bete. Det beror ju lite på om det är ett ekonomiskt bortfall för TS, men jag gissar att inackorderingarna inte får tillbaka något från hyran för just denna dag utan har godkänt upplägget som det är. Är också nyfiken på om det vanligtvis kostar något att gå som åskådare, och om inackorderingarna får göra det gratis isådanafall?
 
Min klubb tar per dag enligt hemsidan 4500 för ridhus 20x60, 3000 för ridhus 20x40 och 1500 för utebanan, inga prisuppgifter finns för daguppstallning.
 
Tycker faktiskt 4000 som någon föreslog låter lite. Visst att vi hästfolk är dåliga på att ta betalt men i ALLA andra fall skulle man kunna ta ännu mer, uppemot 10 000 för att hyra en stor anläggning. Ja menar kom igen, det är ju 12 boxar, ridhus och ridbana. Det är bra.
Men var strategisk är mitt förslag, säg att du tidigare fått låt säga 8000 kr, tycker de att det är dyrt, säg att du måste prata med din partner om du kan förhandla om priset. Gå ner någon tusing, inte lägre än typ 6000 eller nåt sånt. Vi måste för guds skull vara solidariska och lära oss att ta betalt. (Jag blir alltid upprörd bara när jag ser folk ta någon hundring per ridlektion etc) Det är så himla synd att alla förväntar sig att bara för att hästar är ens stora intresse, ja då ska man ställa upp i princip gratis på att låna ut stall, häst, ge ridlektioner. *avslutar rant*
 
Hur mycket du kan ta betalt beror väl antagligen också på var någonstans du befinner dig? Stallhyror, ridhushyror, etc brukar jag variera rätt mycket i landet.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 697
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 850
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Är lite förvirrad nu. Har jämfört och kollat upp flera box hyror i området och kommit fram till att 500kr utan hö (som blir till...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 750
Senast: kolblakkur
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 173
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp