Shaklima

Trådstartare
Efter sökningar på forumet har jag inte blivit det minsta klokare.

Jag är lite sugen på att köpa en häst som jag tycker är väldigt trevligt etc.etc.
Hästen i fråga har Erlichia, vilket upptäcktes tidigt i höstas och behandling sattes in.
Sedan fick han klartecken att sättas i gång och det har sedan dess inte varit något problem med diffusa hältor osv.

Är det här något som återkommer? Att hästen blir "mystiskt" halt alternativt plötsligt hög feber?
Är det så att hästen får som "anfall" av sjukdomen som man kan räkna med en gång i halvåret eller hur ligger det till egentligen?

Försäkringsbolaget har gett klartecken om att sätta in behandling så fort det behövs, men vad menas egentligen med det, och vilken sorts behandling?

:bow:

Sv: Erlichia.

Min häst hade nyss Erlichias och vad jag fått ut av att läsa så kan den återkomma, men det är inte säkert, vissa får aldrig mer symptom för sjukdomen medans vissa får. Så jag tror inte man kan garantera att hästen i fråga kommer eller inte kommer få Erlichias igen.

Som jag skrev i den andra tråden. Jag känner till flera hästar som blivit dåliga ett år eller mer efter erlichios. Samtliga dessa hästar togs bort i slutändan.

Andra hästar har inte fått återkommande anfall och fungerat alldeles utmärkt. Jag tror inte det går att säga hur framtiden ser ut.

Mina hästar har båda haft akut ehrlichios och inte fått några men. Ehrlichios finns inte i kronisk form, men det är tywärr alldeles omöjligt att pränta in detta i skallen på hästfolk... Jag anser att ehrlichios öwerdiagnosticeras ordentligt - många hästar har antikroppstiter (=inte liktydigt med sjukdom) men är inte PCR-positia. Ändå sägs de, felaktigt, ha ehrlichios. Orsaken tror jag är att man inte lyckas hitta grundorsaken till warför hästen är knackig.

Man behandlar med tetracyklin som botar i stort sett wilken infektion som helst samt har en positw effekt på bla senor, gärna kompletterat med kortison. Och hästen blir bättre - dock bara tillfälligt, för den antiinflammatoriska effekten leder bara till en tillfällig förbättring. Grundproblemet finns kwar.

Hästen "insjuknar" alltså igen och hästens ägare tror att den har "kronisk ehrlichios".

Däremot kan hästar få komplikationer efter ehrlichios med inflammationer i lederna som werkar wara autoimmunt. Dessa hästar blir inte alltid återställda.

Mina hästar har båda haft akut ehrlichios och inte fått några men. Ehrlichios finns inte i kronisk form, men det är tywärr alldeles omöjligt att pränta in detta i skallen på hästfolk... Jag anser att ehrlichios öwerdiagnosticeras ordentligt - många hästar har antikroppstiter (=inte liktydigt med sjukdom) men är inte PCR-positia. Ändå sägs de, felaktigt, ha ehrlichios. Orsaken tror jag är att man inte lyckas hitta grundorsaken till warför hästen är knackig.

Man behandlar med tetracyklin som botar i stort sett wilken infektion som helst samt har en positw effekt på bla senor, gärna kompletterat med kortison. Och hästen blir bättre - dock bara tillfälligt, för den antiinflammatoriska effekten leder bara till en tillfällig förbättring. Grundproblemet finns kwar.

Hästen "insjuknar" alltså igen och hästens ägare tror att den har "kronisk ehrlichios".

Däremot kan hästar få komplikationer efter ehrlichios med inflammationer i lederna som werkar wara autoimmunt. Dessa hästar blir inte alltid återställda.

Fast min herre är en av de där med 'kronisk'.

Den akuta fasen kom troligen (enl vet) i februari. Han hade ett spiktramp och var rejält dålig, men på bättringsvägen (stod på behandling med penovet, hippotrim, lokal behandling i hoven samt NSAID. Plötsligt kom ett bakslag, som ingen kunde förklara. Över 40 graders feber, alla fyra benen tvärsvullnad, han la sig och blev liggande, apatisk. Vände efter något dygn.

Sen gick det åt rätt håll, och vi tänkte inte mer på det. I april när han var friskförklarad och igångsättningsklar kändes han inte helt hundra, fick vila lite mer, men samma visa i maj. In på klinik.

Polyartrit, 5 leder, 3 ben. Ryggöm. Man ville inte spruta så många leder på en så ung (5 år) häst som inte hade någon anledning att rasa ihop så. Ryggrtg visade näraliggande tornutskott, övrigt rtg ren. Beh med finadyne, vila och rehab. Ingen effekt. Symptomen tilltog, han fick mer synlig hälta, som vandrade runt från ben till ben hipp som happ. Han fick balansproblem i galopp, föll ur, blev personlighetsförändrad.

For in och ut på kliniken hela sommaren, blev sämre och sämre, de hade fortfarande inga svar. Man bedövade, man kontraströntgade, man provade olika behandling, man tog ledvätskeprov osv, men det var som att gå in i en vägg - ingenting hjälpte och inte ett steg närmare diagnos eller ens ett varför i hela friden hästen var dålig.

I slutet av september krävde jag B/E-prov, 'övertalad' av folk på Buke, jag ansåg icke-akut erlichios vara en modediagnos då. Provat visade en titer på 1:160 för erlichios, dvs positiv men låg. SLU ansåg 'inga symptom', och där stod jag. Det de hade kvar att erbjuda var avlivning.

Ringde annan klinik, som efter första fjärdelen av samtalet i princip började 'fylla i' (har den varit ryggöm? Ändrat temperament? osv osv). De ansåg det var skolboksexempel på icke-akut erlichios och han kom in för behandling.

När han skrevs in kunde han inte galoppera på lina, rörde sig piss, hade böjreaktion lågt runt om och var allmänt nere.

Behandlades i 6 dygn med tetracyklin.

Dagen han skrevs ut var glimten i ögat tillbaka, han var ren på böjprov, galopperade utan problem på lina. Lite stel, fick tre dagar opticortentabletter. Vi såg aldrig tillbaka efter det, och han hade inga problem framöver, vilket kliniken i efterhand erkände att det var mer än de kunde hoppas.

Jag brukar säga att jag inte kan garantera om/att det var erlichios, eller galopperande djungelfeber, men vad det än var så hjälpte tetracyklinet. Och permanent. Och det finns ju fler hästar med 'kronisk erlichios' med samma story, och jag har många gånger funderat VAD det är de lider av - erlichios eller typ galopperande djungelsjuka?

Senast ändrad:

Han var kortisonbehandlad innan, längre tid än tre dagar. Både i blod och i tablettform.

Som sagt, vi provade en hel massa, det enda vi eg INTE gjorde var att spruta alla lederna intraartikulärt.

Helt klart är ju att teracyklinet slog ut någonting, det var ju en enorm skillnad på honom före och efter tetracyklin (INNAN opticorten). Sen vad opticortenet i 3 dagar (!) gjorde vet jag inte, inget synbart men det kan ju motat olle i grind.

Men jag får ändå inte ihop VAD, om inte erlichios då men det stämmer inte heller.

Någonting gör att hästen får en rad symptom. Polyartrit, inkl en hälta lågt ena bak vi inte lyckades släcka, muskelömhet, balansbesvär, apati och viktförlust. Samtliga kan härledas till polyartrit om man vill, hästen har dock aldrig haft dylika temperamentsförändringar även när han haft rejält ont. Hursom. Detta någonting uppstår spontant någon gång under 2 månader boxvila då hästen står på multipel behandling, penovet, hippotrim och NSAID.

Vad det nu är svarar inte på vila, inte på NSAID, inte på varken passiv eller aktiv konvalescens. Svarar inte på kortison i blodet, och inte peroral kortison. Inte det minsta, blir bara stadigt värre.

Men svarar i princip fullt ut på tetracyklin. Och om vi antar kortisonet där i 3 dagar hjälpte, så är det då pricken över i:et som förhindrar återfall.

Jag har funderat MASSVIS över det, just för icke-akut erlichios är så omtvistat. För mig är det skitsamma VAD det var - huvudsaken är ju att han blev bra och tog hovarna ur graven han var påväg mot.

Men jag kan inte se att en polyartrit uppkommen PÅ nsaid, UNDER boxvila, och som INTE svarat på kortisonbehandling innan - alls, svarar fullt ut på tetracyklin. Det makes no sense tetracyklin skulle påverka artrit. Lika lite får jag ihop att en infektion inte skulle ge minsta andra symptom (på blodbild, ledvätska etc) än de beskrivna. En infektion stämmer ju dock med att tetracyklin hjälpte, mycket logiskt. Men som sagt, jag har funderat många timmar, och det blir galopperande djungelsjuka i slutänden ;)

För det är inte riktigt rimligt att en icke akut erlichios som ger polyartrit skulle svara på tetracyklin HELLER - 8 MÅNADER efter det akuta skedet (om vi antar det var ett sånt i feb). I kombination med annan behandling mot just polyartriten ja - men där räcker inte 3 ynka dar med kortison långt heller.

Så jag brukar landa på djungelsjukan hur jag än försöker.

jag hade en häst som fick erlichia och borrelia..Till slut satte det sig på skelettet och efter flera behandlingar och tanken att han skulle gå som sällskapshäst bara så fick vi ta bort honom.. tre år senare va det.

hemsk sjukdom.

Min dotters häst hade haft erlichia på sommaren och vi köpte honom i januari.
Det var innan jag visste om att det ev. kunde ge problem senare.

Det enda "men" som jag inte ens vet om man kan kalla för men, är att han hade lite svårt för att muskla sig de första åren och att han var lite ovarsam genom att trampa på sig själv.
Trampandet kan ju lika gärna ha berott på ändrat ridsätt osv.
Han har också något känslig rygg, blir lite öm om han går och fryser men det kan han ju lika gärna ha varit sådan innan.

Han var ganska stel när vi tog hem honom på prov i november men det försvann med ändamålsenlig träning.

Han var inte igångsatt ordentligt efter sin sjukdom utan bara riden sporadiskt.

Idag ser man inga spår efter sjukdommen, det är nu tre år sedan vi köpte honom och han musklar sig och rör sig obehindrat.

Pepparpeppar men han har aldrig varit halt eller annat konstigt.

Får du låna hästen ett tag först så lär du ju märka om det är något problem.

Nej det är inte samma sjukdom. Men bägge är fästingburna sjukdomar.

Min häst fick oxå både Erlichia och borrelia, sattes in på behandling på djursjukhuset
sedan har det inte varit några problem med detta alls. Ca 2.5 år sedan nu...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 102
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han...
Svar
18
· Visningar
2 484
Senast: Santoxen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst