Evergreen

Trådstartare
Hur vet man att hästen har "aktiv" erlichia och inte bara förhöjda värden från en tidigare infektion?

Jag har precis fått hem provsvaren för borrelia/erlichia på min häst, Borrelian visade ingenting, men på Erlichian hade hon förhöjd titer (1:160) Hon har haft erlichia förut, men det var mer än 4 år sedan, hos den f.d ägaren... Så jag vet inte vad hon hade för titer då.

Orsaken till att vi tog provet är att hon är halt, och blir inte bra av vare sig ledsprutor, antiflammatorisk medicin eller intramuskelärt ledpreperat.
Hon har en förslitningsskada i höger bakhas, och den spelar ju in en del, men jag tycker ändå att hon skulle kunna bli ohalt!
Hon har vilat i över en månad och fått Cartrophen insprutat 5 ggr, men är fortfarande halt i flera leder.
I vintras sprutades hon med kortison på 6 ställen, blev ohalt, men så fort hon sattes igång så smått kom hältan tillbaka...

Ska såklart snacka med min veterinär så fort som möjligt, men skulle ändå vilja ha lite fakta före.

:confused:

Sv: Erlichia

Jag fick vänta ytterligare en månad och ta ett nytt prov för att se om värdena var på väg upp eller ner.

Står de kvar på den nivån som din hade nu så räknade min veterinär det som att hon hade antikroppar från att ha varit smittad men räknades som frisk. Min var uppe och vände på 1:640 eller något liknande innan hon vände neråt.

Sv: Erlichia

Man tar parprov, dvs ett nytt prov minst två veckor senare. Ser du då MER ÄN en fördubbling av titern, dvs i ditt fall ska den vara 1:640 eller mer, så har du en aktiv infektion. (Titrarna dubblas i varje steg, 1:40 1:80 1:160 1:320 1:640 osv)

Dock, med ovanstående sagt så t ex min valack behandlades med en titer på 1:160 utan parprov, pga av de symptom han hade (kotledsinflammationer på tre ben, fem leder, som det inte fanns någon förklaring till). Han kom hem från behandlingens om gjordes på klinik som en ny häst =) Men man ska egentligen ta parprov.. och ha mer än en fördubbling av titern

Liknande trådar

Hästvård Om en häst har Borrelia och Erlichia, man finner förhöjda titrar genom blodprov. Dock hittar man inget annat som tyder på infektion...
2
Svar
20
· Visningar
4 429
Hästvård Min häst har varit dålig i ett ben nu ett par månader minst.. vi lät våran veterinär komma ut och hon tyckte att hältan satt längre...
Svar
18
· Visningar
1 512
Senast: Netted
·
Hästvård Min häst hade erlichias hos den f.d ägaren, det var ca. 4 år sen nu. Hon blev enligt dom "botad"... Eftersom jag under hela tiden jag...
Svar
5
· Visningar
2 026
Senast: HelenaHandberg
·
Hästvård Blir inte klok på min häst. Köpte honom från ridskola dec -02 med pålagringar vf men ohalt vid böjprov. Vet tyckte inte att...
Svar
15
· Visningar
2 713
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama