Undret

Trådstartare
När jag skulle ta in en av hästarna idag så var han stocktjock i alla fyra benen, var lite stel och hängig. Tog tempen och han hade 40,6 i feber.

Hästen har de senaste två dagarna varit lite "svampig" i frambenen men inte varit halt eller visat några humörförändringar. Reagerade därför inte förens idag när han var så dålig däran.

Ringde ut distriktaren akut (eftersom det var för sent för att åka in till ATG idag). Han fick finadyne intravenöst och penovet (penicillin) intramuskulärt. Hon lämnade även så att jag ska kunna spruta honom ett par dagar.

Den allmänna ordinationen blev att avvakta, först till imorgon och sedan får vi se vad som händer med febern och de extremsvullna benen. Nu står han och de andra inne över natten och veterinären tyckte att han skulle ta det väldigt lugnt så länge som febern är så hög.

Men jag började direkt nu fundera, och erlichia känns som något som skulle kunna vara en förklaring..? Jag har ingen erfarenhet alls av den sjukdomen och fick googla mig till lite baskunskap nu på kvällskvisten. Några av de luddiga symptomen har han ju, hög feber och väldigt svullna ben.

Input? Erfarenheter?

Hästarna går på bete i en stor hage med varierande terräng, och även om de har varit behandlade med Switch under sommaren så har man ju fått plocka någon fästing här och där ändå.

Sv: Erlichia?

Hej!

Min pålla fick preliminärdiagnosen erlischia (eller som det heter numera: anaplasma) efter att ha haft (för henne) hög feber (39°), svullnad i benen och något gula slemhinnor. Detta var för lite mer än 1 månad sen.

Vi tog blodprov för att säkerställa diagnosen om inte febern gick ner (vi vill inte ge antibiotika, eftersom det som hjälper är (om jag minns rätt) tetracyklin och det ges 5 dagar i följd intravenöst- dvs vet. måste komma ut och spruta det). Vi gav febernedsättande när vet. var där och order om inne och vila- inget regn och inget springande!

När febern inte gått ner efter helgen skickades blodprovet in- men ingen anaplasma fanns närvarande. Febern släppte av sej själv efter ytterligare några dagar, svullnaden i benen försvann och lilla häst fick vila 3 veckor till efter sista feberfria dag.

Jag hade inte velat att min häst fått pc utan att veta vad infektionen berodde på, i vårt fall var det troligast ett virus och då hade pc ändå inte gjort någon nytta. I ditt fall om det är anaplasma lär det inte heller göra någon nytta.

Jag hoppas din häst blir bra fort och att det inte är anaplasma- att inte vet tog blodprov för att kolla???

/Lavinia, som inte ger pc utan koll på bakterierna först.. Resistensen blir ju tyvärr allt värre.

I och med hans tidigare sjukdomshistorik ville jag inte vänta utan att göra något alls.

Distriktarna här är inte det jag brukar använda mig av, om man säger så. Jag åker alltid in till ATG annars (för allt utom de årliga vaccinationerna) men det var för sent på kvällen för det. Jag började fundera i erlichia/anaplasma-banorna senare på kvällen så provtagning var det för sent för.

Och att det enbart är tetracyklin som hjälper stämmer enligt vad jag har lyckars googla mig till nu. Men ges det alltså enbart intravenöst? Vad värdelöst...

Nåt sånt hände med min förra hösten..
Först var det en annan häst i stallet som var dålig - jättesvullen i benen, feber, åt dåligt och riktigt hängig.
Han blev bättre och bättre varje dag, och det tog drygt en vecka innan han var som vanligt.
Sen kom jag till stallet en dag och såg att min knappt rört sitt hö, hon var jättesvullen i benen ända upp över knäna fram, feber och allmänt seg.
Samma med henne, för varje dag sjönk febern och hon blev piggare i samma takt. Hennes temp sjönk till undertemp en dag men sedan tillbaka till normal. Svullnaden i benen var lite segare att bli av med, men totalt tog det en vecka innan hon var normal igen.

Får väl avvakta och se hur han mår imorgon. Jag reagerar ganska mycket på hans höga temp, har genom åren haft anledning att tempa honom mycket och han ligger väldigt lågt i vanliga fall. Oftast någonstans runt 36,5. Ibland bortåt 37,0 men extremt sällan över det.

Får väl avvakta och se hur han mår imorgon. Jag reagerar ganska mycket på hans höga temp, har genom åren haft anledning att tempa honom mycket och han ligger väldigt lågt i vanliga fall. Oftast någonstans runt 36,5. Ibland bortåt 37,0 men extremt sällan över det.

Avvakta inte se till att få tagit ett PCR (blev väl rätt bokstäver nu blev osäker, i alla fall det prov där de gör utstryk och letar efter bakterien i blodet) låter som en klassisk anaplasmos och se till att det påbörjas tetracyklin behandling, febern viker direkt för tetracyklin om det är anaplasmos, provsvaret kommer på ett dygn och det är bara att avbryta behandlingen om det inte är anaplasmos, en spruta tetracyklin är inget som skadar hästen. Det är så ofantligt stor skillnad på prognosen om behandlingen sätts in i akutskedet eller om man väntar. Bor själv i ett väldigt drabbat område då hjortarna som dräller omkring i våra hagar nattetid tyvärr är väldigt nersmittade så det är mer regel än undantag tyvärr att någon häst åker på det varje sommar. Min vet som själv bor i området har av samma anledning väldigt stor erfarenhet av fästingsjukdomar och med facit på hur illa det oftast går om de hinner ur akutskedet innan behandling sätts in så väntar hon inte med första sprutan.

Igår kunde det inte tas några prov, var för sent på kvällen.

Idag är han feberfri men benen är lika tjocka. Har äntligen fått kontakt med mina vanliga veterinärer och de misstänker också erlichias. Ska ta blodprov nu och skicka in till stan.

Avvakta inte se till att få tagit ett PCR (blev väl rätt bokstäver nu blev osäker, i alla fall det prov där de gör utstryk och letar efter bakterien i blodet) låter som en klassisk anaplasmos och se till att det påbörjas tetracyklin behandling, febern viker direkt för tetracyklin om det är anaplasmos, provsvaret kommer på ett dygn och det är bara att avbryta behandlingen om det inte är anaplasmos, en spruta tetracyklin är inget som skadar hästen. Det är så ofantligt stor skillnad på prognosen om behandlingen sätts in i akutskedet eller om man väntar. Bor själv i ett väldigt drabbat område då hjortarna som dräller omkring i våra hagar nattetid tyvärr är väldigt nersmittade så det är mer regel än undantag tyvärr att någon häst åker på det varje sommar. Min vet som själv bor i området har av samma anledning väldigt stor erfarenhet av fästingsjukdomar och med facit på hur illa det oftast går om de hinner ur akutskedet innan behandling sätts in så väntar hon inte med första sprutan.

Håller fullständigt med! Bortsett från det akuta så verkar det vara så att ju senare du behandlar desto större risk att det blir följder och att det återkommer. Jag kan bara rekommendera ALLA med misstanke åt detta hållet att ta ett blodprov meddetsamma OCH om det visar positivt - behandla!! Kan tillägga att min häst som återkommande visar positivt ALDRIG haft feber. Endast blivit trött och ovillig, gått stabbigt, visat reaktion på böjprov och därmed blivit behandlad för ledinflammation. Någon enstaka gång har han haft tjocka ben. Tills jag tog prov och behandlade för ehrlichias, har därefter inte behövt behandla för ledinflammationer. Dock återkommer ehrlichiasen tyvärr när han kommer upp i högre träningsintensitet..vad jag fått fram tror de det funkar som herpes ungefär, dvs kan triggas igång av stress eller hård träning..

Blodprovet är nu taget och vi får resultatet mellan 16.00 och 17.00 idag. Han får alltså ingen medicin av någon typ förens vi vet vad det är han har.

Han kommer alltså senast att få medicin imorgon, antagligen idag. Och han har varit superfräch och jättefin att rida ändå fram till i onsdags, så han har alltså som max gått sex dagar med det. Det kan knappast räknas som annat än snabb behandling och i akutskedet (för han blev inte dålig förens igår), vad jag har förstått så finns det hästar som blir gående i månader innan man räknar ut vad det är...

Kan tillägga att hästen i fråga är en pensionerad tävlingshäst som aldrig ska tillbaka ut på tävlingsbanorna utan som just nu rehabiliteras för att kunna fortsätta sin karriär som skigsmulle och eventuellt lulla lite dressyr på hemmaplan. Han kommer antagligen på grund av en annan skada att triangelmärkas i höst, så någon högre form av träning kommer han aldrig med att utsättas för i vilket fall.

Vår fullblods vallack stog en kväll å hängde vid grinden, såg direkt att nu är han sjuk. Tog in han å tempade 40,8 ringde distriktaren direkt som kom ut kollade å tog blodprov och satte in tetracyklin direkt utan att vänta på svar just för hon sa att är det Erlischia så är det bra om man sätter in behandling så fort som möjligt. Han sprutades i 5dagar och blev väldigt snabbt bättre och blodprovet visade att det var Erlischia, han har inte haft några besvär sen dess och det är 3år sen.

Kl och liten update;

Jodå, det var ehrlichia. Eftersom hästen varit vid så gott mod och tidigare har fått bukt med sjukdomar som inte borde vara möjligt att överleva så bestämde jag och min veterinär att avvakta och se om han kunde bli frisk utan tetracyklin. Har fått en låg dos (ungefär halv) med finadyne för att undvika febertoppar men så man ändå kunnat avläsa hur han mår. Tänkte ge det till igår kväll, hade han varit lika dålig eller sämre så hade tetracyklin satts in direkt.

Men; han har blivit stadigt bättre. Inte haft feber vare sig morgon eller kväll, blivit piggare och piggare och benen har långsamt blivit smalare. Idag var han oförskämt pigg, benen var torra och svala som de brukar vara (om inte ännu bättre) och han har legat stadigt på cirka 36,5-37,5 senaste dygnen. Minskade dosen finadyne till mindre än halv dos och är han så fräch efter helgen så slutar vi ge helt.

Planen nu är att han ska vila cirka 2 veckor (det hade han ändå behövt göra då vi måste lämna bort honom som sällskap akut åt en vänninas häst tills en annan lösning finns i oktober) och sedan sätter jag igång honom igen. Han var ju i finfin form när han blev sjuk för en vecka sedan så konvalecenttiden blir nog inte särskilt lång efter bara 3 veckors vila. Antar att vi tar ett blodprov om någon månad för att kontrollera att ehrlichiasen verkligen är helt borta, är den inte det så behandlar vi då.

Jag hade aldrig gjort som du planerar det är just de hästar som får självläka och inte behandlas med tetracyklin i akutskedet som aldrig blir bra. Vist blir de bra för stunden men sen kommer skoven med ny sjukdom och de vandrande hältorna och annat kul smått och gott. Som sagt veterinärer som är insatta i denna jäkla skitsjukdom och har sett den bittra verkligheten av den (och fått se många hästar sluta sina dagar pga den) vågar inte ens vänta EN dag med att sätta in tetracyklin för går de ur akutskedet så är det inte lika lättbehandlat längre. Så jag råder dig starkt att tänka om.
Sen ska du absolut inte sätta igång honom om 2 veckor efter så hög feber så behöver kroppen mkt längre återhämtning, det tar hårt på kroppen med sådan feber och rekommendationen jag har fått från mer än en vet är minst 6 veckors vila när febern varit upp mot 42 grader för att inte riskera tråkiga biverkningar på hjärtat.

Delvis KL

Många hästar självläker ju erlichia- eller anaplasma som det heter nu, och får aldrig problem mer än att man sen kan se en titerstegring.

MEN, ska man vänta så skulle JAG hålla väldigt noga koll inte bara nu utan sen med. Min arabvalack fick erlichia, akut med samma förlopp som TS häst. Dvs HÖG feber, svullna ben, och påverkat AT. Dock förstod vi DÅ inte att det var erlichia, eftersom hästen hade ett annat problem samtidigt.

Febern gav sig och på ett par dygn var han bra igen. Detta var senvinter/tidig vår. Den andra skadan läkte ut och i april blev han friskförklarad från den och skulle sättas igång. Han var pigg och glad och ohalt, men kändes inte helt hundra i ridningen. Så han fick vila en mån till. Men samma sak. Så jag var in på klinik i maj. Ohalt men lite kort fram. Men ohalt på alla underlag, longering, ridprov etc. Sen böjde vi och reaktioner i 5 leder, 3 ben. Ryggont.

För att göra en lång historia kort så mellan maj - oktober åkte han jojo till klinik. Ledinflammationerna bestod, ryggontet lika så. Han blev succesivt sämre. Kunde vissa dagar inte alls galoppera på böjt spår, tappade hull och muskler, blev apatisk och temperamentsförändrad. Tillslut fick jag mitt erlichiosprov (den klliniken ansåg inte att icke-akut erlichios fanns), och bytte klinik.

När han kom in på nya kliniken för erlichiosbehandling var han halt runt om på böjprov, högt som lågt. Ryggont, rörde sig som ett lass skit, stelt, kantigt och krattigt. Vägde ungefär 50 kg för lite och allmänt deppig och apatiskt. Behandlades med tetracyklin i en vecka, och jag grät av glädje (första och hitills enda) gången när jag hämtade honom. Lite stelhet var det enda som återstod, men han var pigg, glad, ohalt och det lyste ur ögonen på honom igen. Fick kortisontabletter hemma och sen helt återställd. Ngt veterinärerna sen avslöjade de inte trodde skulle gå, de trodde inte lederna skulle bli bra igen.

Så, just iom det, att de kan verka bli helt bra efter febertoppen men sen ändå visa sig ha besvär, som verkar kopplade till erlichiosen (även om det är omtvistat) gör att jag nog skulle ha väldigt noga koll även efteråt. Och jag skulle antagligen vilja behandla, samtidigt förstår jag de som vill försöka utan. Tetracyklin är inte det snällaste man kan ge en häst, och har man OTUR kan man ju slå ut magen på dem helt, och få fatala följder..

TIllägg till TS: Blodprov efter 2 v, det lär väl inte hjälpa? I akutskede kan man ju se själva erlichiosen (glömt vad det heter). Men sen kan man bara se antikropparna (titer). Och en förhöjd titer kommer han garanterat att ha. För att få veta om ni fått bukt med den eller ej måste man ju ta parprov med 2 v mellanrum, och se om titern stegras eller ej (= aktiv infektion). Så prov efter 2 v och behandla om ej fri från erlichiosen - vad tar man för prov då?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 626
Senast: Görel
·
P
Hästvård Skulle vilja höra era erfarenheter o åsikter om erlichia (som jag tycker är väldigt luddigt....) Min häst var nämligen hängig o...
Svar
6
· Visningar
876
Senast: weeh_
·
Hästvård Min store tävlingshäst (den som tidigare hade bäckenfraktur) har nu åkt på akut Erlichias, var uppe i 40,6 graders feber och enda övriga...
Svar
9
· Visningar
1 088
Senast: FT_ryttare
·
H
Hästvård Har någon liknande erfarenheter av mysko hältor och muskelsmärtor. Min pålle stod på bete två veckor drygt och har sedan dess varit...
Svar
2
· Visningar
984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka