Erik le tixerant -storlek?

MaRomer

Trådstartare
Tänkte köpa ny sadelgjord. Eller rättare sagt köpa en. Har haft longer gjorden. Den har varken resår eller något lull-lull (unghäst). Längden på den är 70 cm och enligt mig sitter den bra. Det går spänna några hål och länga. Och spännena stör inte hans rörelser. De ligger några cm nedanför schabraket.

Ska jag köpa en 60 cm i Eric gjorden? Hästen är ett hbl, 3 år. Så inte så grov ännu. Ska se om jag kan få in bild!

temporary-image1464700838287_574d8fa8ddf2b36fb198af12.jpg

temporary-image1464700805177_574d8f87ddf2b36f8ecae601.jpg

Om jag inte minns helt fel så var min tidigare gjord 60 cm och min elt är 50 cm. Men jag köpte min begagnat så jag kunde prova innan ☺
Eftersom gjorden du använt nu ändå går hela vägen upp till schabraket så skulle jag köpa en 60 cm.

Om jag inte minns helt fel så var min tidigare gjord 60 cm och min elt är 50 cm. Men jag köpte min begagnat så jag kunde prova innan ☺
Eftersom gjorden du använt nu ändå går hela vägen upp till schabraket så skulle jag köpa en 60 cm.

Dock tänker jag att han bara är tre år och kommer bredda sig överallt. Dvs finns risk att han växer ur den?

Äh, ska låna hem en 65 cm av kompisen. Innan jag köper.

Har för mig att den expanderar minst 10 cm? dvs ta 10 cm kortare än vanligt.

Upplever också att jag måste spänna gjorden ganska hårt för att sadeln inte ska flytta sig, dvs all resår måste vara utnyttjad. Jag tror 65cm blir för långt om 70 cm vanlig gjord känns lagom idag. Men det märker du ju när du provar kompisens.

Sadelutprovaren jag anlitat föredrar att låta sadlarna ligga relativt långt bak, vilket min häst också föredrar har jag märkt. dvs 5-10 cm längre bak än många andra föredrar att sadla. Drar jag inte ÅT gjorden glider sadeln fram till just bakom bogarna och hästen blir arg. men kan tänka mig att sadlarna ligger still även med lös gjord om man från början sadlar emot bogarna.

Senast ändrad:
VIKTIG INFORMATION ANG STORLEKAR.
Det står i diverse forum att man alltid ska välja en som är 5-10 cm kortare. Detta stämmer INTE.
Generellt ska man välja en gjord som är lika lång eller max 5 cm kortare.
Exempel 1:
Om du idag har en sadelgjord som är på nedersta hålen på dina sadelgjordsstroppar, välj INTE en som är kortare.
Exempel 2:
Om sadelgjorden är på de övre hålen av stropparna idag (dvs väldigt åtdragen) kan du välja en 5 cm kortare.

Fast läser man på om den nya svarta. Så ska man ta samma storlek. Har ridit hästar med den gjorden och den töjde sig inte 10 cm. Då drar man nog extremt hårt. Eller så är gummit slut i den
Ahapp, då har jag köpt en äldre modell uppenbarligen. Fick lära mig att grejen med gjorden VAR att den skulle placeras och sedan expanderas och att den expanderas mer än man tror/är van vid från vanliga.

men om du i så fall är så påläst, varför ställa frågan i forum?

Ahapp, då har jag köpt en äldre modell uppenbarligen. Fick lära mig att grejen med gjorden VAR att den skulle placeras och sedan expanderas och att den expanderas mer än man tror/är van vid från vanliga.

men om du i så fall är så påläst, varför ställa frågan i forum?

Pga den jag har idag har noll resår och den jag vill köpa har resår dvs jag vill veta vad andra har för strl. På vanlig vs Eric gjorde

Pga den jag har idag har noll resår och den jag vill köpa har resår dvs jag vill veta vad andra har för strl. På vanlig vs Eric gjorde
och du fick ju veta hur jag upplever min gjord i förhållande till sadeln. då fick jag veta att jag gör något av följande:
a, fel
b, ger hästen midja mha handkraft
c, köpte en uttjänt gjord av åf för en månad sen
d, har fel upplevelse pga du har annan upplevelse som du värderar högre än svaren du får på forum

hoppas kompisens gjord ger dig ett hum om vilken storlek du vill välja på din egna sedan.

Vad är detta "den nya svarta" som jag läser här och var? Min är svart, både läder, tyg och gummi, men den är verkligen inte ny eftersom jag köpte den begagnad för ett år sedan :confused:

Vad är detta "den nya svarta" som jag läser här och var? Min är svart, både läder, tyg och gummi, men den är verkligen inte ny eftersom jag köpte den begagnad för ett år sedan :confused:

Jag är osäker på pm just det ovan är typiskt för den svarta. Men enligt någon på detta forum så kan tydligen den grå slitas upp i gummit och brista?! Medens den svara ska ha någon typ säkerhets rem. Som gör att den inte kan brista. Dvs den bör då vara mer stum än de grå? Men har inte haft båda jämte mig så vet inte alls!

• Gilla
Reactions: Ace
Jag köpte samma längd på min ett men fick lov att byta den till en kortare. Jag drar inte gjorden hårt, men eftersom den är väldigt elastisk så lär man spänna nått hål extra än på en "vanlig"
Det bästa är ju när man som du, har möjlighet att prova en innan man bestämmer sig för vilken längd man bröder ha.
Det beror säkert även på hästens kroppsform och sadelns passform.

Fast läser man på om den nya svarta. Så ska man ta samma storlek. Har ridit hästar med den gjorden och den töjde sig inte 10 cm. Då drar man nog extremt hårt. Eller så är gummit slut i den

Har svart ELT. Hade 65 cm på andra gjordar, 60 cm på ELT. Skulle kunna ha 65 på den med. De töjer sig absolut inte 10 cm, precis som ovan sagt.

Har för mig att den expanderar minst 10 cm? dvs ta 10 cm kortare än vanligt.

Upplever också att jag måste spänna gjorden ganska hårt för att sadeln inte ska flytta sig, dvs all resår måste vara utnyttjad. Jag tror 65cm blir för långt om 70 cm vanlig gjord känns lagom idag. Men det märker du ju när du provar kompisens.

Sadelutprovaren jag anlitat föredrar att låta sadlarna ligga relativt långt bak, vilket min häst också föredrar har jag märkt. dvs 5-10 cm längre bak än många andra föredrar att sadla. Drar jag inte ÅT gjorden glider sadeln fram till just bakom bogarna och hästen blir arg. men kan tänka mig att sadlarna ligger still även med lös gjord om man från början sadlar emot bogarna.

Fast om man drar ÅT en ELT blir det ju riktigt otäckt? Jag sadlar som du, och har ELT för att hästen har en enorm diff mellan gjordläge och sadelläge. Med alla andra typer av gjordar sitter sadeln halvvägs upp på öronen redan när man spänner. Med ELT ligger sadeln pin still där man lagt den, trots knubbmage ;)

Men jag drar INTE åt den särskilt hårt. Jag gjorde det nån gång i början av ovana, häststackaren fick ödem framför gjorden då.

Fast om man drar ÅT en ELT blir det ju riktigt otäckt? Jag sadlar som du, och har ELT för att hästen har en enorm diff mellan gjordläge och sadelläge. Med alla andra typer av gjordar sitter sadeln halvvägs upp på öronen redan när man spänner. Med ELT ligger sadeln pin still där man lagt den, trots knubbmage ;)

Men jag drar INTE åt den särskilt hårt. Jag gjorde det nån gång i början av ovana, häststackaren fick ödem framför gjorden då.
isf har vi väl säkerligen olika definitioner av hårt eller olika känsliga hästar. Jag drar ungefär som sadelutprovaren visade mig, jag kan inte dra åt hårdare (kanske om jag anstränger mig/ber om hjälp men annars kommer jag bara ett halvt/trefjärdedelars hål upp till) men ligger den lösare kanar sadeln iväg. NU kan det kanske motiveras av att det är dags att se om sadeln igen, 1,5 månad efter utprovning, men från början var det knappast pga passformsfel. Hästen har inga tendenser till ödem eller visar obehag öht varken vid palpering eller när man sadlar/spänner.

isf har vi väl säkerligen olika definitioner av hårt eller olika känsliga hästar. Jag drar ungefär som sadelutprovaren visade mig, jag kan inte dra åt hårdare (kanske om jag anstränger mig/ber om hjälp men annars kommer jag bara ett halvt/trefjärdedelars hål upp till) men ligger den lösare kanar sadeln iväg. NU kan det kanske motiveras av att det är dags att se om sadeln igen, 1,5 månad efter utprovning, men från början var det knappast pga passformsfel. Hästen har inga tendenser till ödem eller visar obehag öht varken vid palpering eller när man sadlar/spänner.

Jag har (bara för att veta, nyfiken) provat hur mycket till jag skulle kunna dra, och minsta två hål.

Jag är lite fundersam hur det blir när den glider dock, ens om man skulle anta sadeln inte ligger optimalt. Hur lyckas gummiplattan glida överhuvudtaget, särskilt om den är så spänd (men den borde inte kunna glida 'normalt' spänd med tycker jag.

Tillägg: Jag har inga problem se hur en ELT inte funkar, det gör det inte på min lilla. Sadeln ligger på manken likförbannat. Men hur den glider om den spänns 'normalt' men stannar om du drar åt rejält. För om du inte drar så all resår är utspänd, så borde det inte vara nån skillnad. Äh, svårt förklara

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: Oknytt
·
Utrustning Idag provade jag en Globus Clic dressyrsadel som låg äckligt perfekt på min kille. När jag la på och prova den gjorde jag detta med en...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Yttik
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 063
Senast: Fibusen
·
C
Utrustning Har läst här inne om "Eric le Tixerants gjord" - är den bra? Har en unghäst som har sadeltvång (många i den stostammen som har)...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
18 542
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar