Ergonomiskt sätt att använda skottkärra?

annakg

Trådstartare
Hej!
Vi i stall använder ju skottkärror mycket i varadgen! Ofta leder detta till föslitningsskador och att det gör ont i kroppen (höfter, axlar osv).

Hur gör man för att använda en skottkärra ergonomiskt för kroppen och utan att belasta och orsaka förslitningsskador? Vad bör en skottkärra ha för egenskaper för att vara så skonsam som möjligt?
Det hade varit intressant att få veta! :)

Sv: Ergonomiskt sätt att använda skottkärra?

Jag känner igen dina problem med förslitningar i rygg, axlar etc som man får av att använda skottkärran. Jag har erfarenheten att en skottkärra med två hjul fram är lättare att köra med. Den blir mer balanserad och lättare att köra även om man råkar lasta ojämt.
Har man en vanlig skottkärra med ett hjul kan man tänka på att inte lasta alltför tungt och försöka fördela vikten i den så gott det går. Försök också att lyfta den med böjda knän, rak rygg och raka armar. Det kan också vara en idé att se över hur "vägen ut" till gödselhögen ser ut; finns det hinder, trånga gångar etc som hindrar/gör det tyngre. Hur ser gödselplatsen för avstjälpning ut? Går det att underlätta där är det en fördel.

raka armar är inte idealiskt. armarna ska vara lätt böjda så musklerna tar belastningen ist för lederna.

kl

Jag avskyr min skottkärra. Den är tung, otymplig och svår att tömma. Tips och bilder på bra skottkärror önskas

Jag jobbade på ridskola ett tag. Där hade vi två vita kärror i någon typ av plast som hade två hjul. De var skitbra!!! Lätt att balansera och man kunde lassa på väldigt mycket.
Om båda kärrorna var upptagna kunde man ta plåtkärran med ett hjul och man var tvungen att springa fram o tillbaka hundra gånger för man inte kunde lassa på lika mycket med tanke på tyngden. En tung kärra med ett hjul är inte roligt att balansera omkring med.

Sen är det ju skillnad på att mocka halm, spån och torv. Torv är ju betydligt mycket tyngre och ju tyngre man lyfter desto mer slit såklart.

Sen kanske det inte bara är skottkärran utan även grepen och hur man rör sig som kan ge förslitningar. Med spån funkar ju en lätt plastgrep, men med halm är det väl lättare med en metallgrep som självklart är tyngre.

Hur som hellst, skaffa plastkärra med två hjul, det är mitt tips :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Menade inte helt raka, sträckta armar. Utan syftade på att ryggen ska vara rak.

Att använda skottkärror, att mocka torv eller halm är tungt och sliter på ryggen men det finns ett knep som kan vara nyttigt att ta till för alla som jobbar i stall. Jag har erfarenhet av att man ofta börjar med att mocka det första man gör när man kommer ut i stallet. Jag brukar faktiskt "värma upp" lite innan jag mockar. Det kan handla om att gå en promenad (jag har fördelen att jag kan gå till stallet, ca 800 m hemifrån) och då brukar jag passa på att gå upp flåset i rask takt. När jag kommer fram till stallet ställer jag mig i sadelkammaren och värmer upp axlar, armar och rygg. Rullar med axlarna framåt och bakåt. Vevar lite med armarna i stora cirklar både framåt och bakåt och sträcker ut ryggen lite. Ser säkert lite kul ut för utomstående, men det bryr jag mig inte om - jag är rädd om min rygg!
Efter att jag mockat brukar jag stretcha rygg, armar och axlar. Tar gärna lite tid till detta eftersom jag upplever att det hjälper mot stelheten i det långa loppet.

Det skulle vara riktigt intressant om någon här på Buke som är sjukgymnast eller har andra specialkunskaper om ergonomi kunde ge lite tips på hur man kan arbeta på ett ergonomiskt och skonsamt sätt i stallet. Det är nog fler än jag som skulle vara ytterst tacksamma för tips. Stalljobbet är tungt:angel:

Har aldrig testat en skottkärra med två hjul, men det låter ju bra. Fast hur är det med svängradien, är det svårare att svänga med dem om man tex inte har så mkt plats?

jag har förresten också sett skottkärror med en stor boll (typ) istället för hjul. skulle enligt försäljaren vara himla bra (lättare att balansera etc). ngn som har testat en sån?

Ofta är det kasst arrangemang av "gödselplats" som frestar på. Hur många är vi som baxar, vickar och "välter ut" det sista åt ena sidan?????? DET är inte bra!

Och så är det detta med välpumpade däck......... Ofta/-st är det någon idiot (aldrig man själv, eller hur? Hmmmm) som tagit stallets enda skottis med välpumpat däck och ställt någonstans, så får man slita med en av de dåliga (varför finns det så sällan en pump tillgänglig?)!

Och att böja benen istället för ryggen!

I stallet där jag håller till har vi en fyrhjulig vagn istället för vanliga skottkärror. Stallgången är i sand (gammalt amerikanskt galoppstall) så en tung skottkärra med ett enda hjul hade fastnat innan man hunnit fram till första boxen. Den fyrhjuliga vagnen är otroligt tacksam att använda. Den rullar smidigt och enkelt, och det enda som är krångligt är att lära sig att tömma den. Man öppnar helt enkelt ena sidan (som bakluckan på flaket på en jeep) och puffar ut gödseln på gödselstacken. Gödselstacken är dessutom konstruerad så, att den tar hänsyn till den stora vagnen. Vår nya stallgubbe/stallskötare (som inte alls är någon gubbe, utan en stilig 30-årig gentlemannaprins med kolsvart hår) är störtnöjd.

Om man inte har plats och möjlighet att använda en sådan här pass stor vagn, kan man ju ändå göra det lättare för sig genom att se över skottkärrevägen ut till gödselstacken, som Havanna11 föreslår. Klokt är det ju också att se till att kärran alltid är smörjd så att hjulet inte fastnar stup i kvarten.

Jag såg en gullig grej en gång i ett hemskt stall på andra sidan stan: en uppfinningsrik tjej hade tagit en vanlig fyrkantig plastlåda (typ tupperware modell större) och bundit fast den på skelettet av en upprättstående resväska. Supersmart påhitt, och den var garanterat lättare än den tunga skottkärran!

Jag brukar ibland försöka mocka med "fel" hand.Ger oftast upp eftersom det känns fel och går ju sååååå sakta:D
Men det är väl en träningssak som allt annat.

http://www.horbybruk.se/
Gå in på skottkärror
In på ekeby skottkärror/plastkorg
Modellen Ekeby 210 R2 är GULD.

Jag har jobbat i olika stall mer eller mindre under 12år och den där skottkärran som vi fått till nuvarande stall är :love:
LÄTT även om den är tungt lastad.
Stadig, lagom höjd på "skaklarna" samt rejäl.
Guld värd!

Precis en sådan har vi också i stallet där jag jobbar! Den är superbra att lasta i och lätt att tömma. Står stadigt och är lätt att balansera - känns inte särskilt tung alls att köra med eftersom den "väger jämt" med hjälp av två framdäck. Jättebra att du lade ut länk så att andra kan få se den på bild.

Vet du förresten vad den kärran kostar? Jag har funderingar på att köpa en sådan till stallet hemma också.

Jag har ingen aning tyvärr, våra stallskötare fick två kärror sponsrade till sig just pga. ergonomi i arbetet.

De kärrorna vi har på jobbet är guldvärda!
För det första är dem grymt stora, får plats men en jäkla massa. Sen så har dem fyra hjul. två större fram och två mindra bak, så skulle man ha fyllt för mycket kan man lätt putta iväg dem. De är även konstruerade så att när man tippar dem följer hela "korgen" med, mycket lätta att tömma. Finns en kedja som hindrar kärran från att slå över.
Den enda nackdelen är att man måste tänka på hur man packar. Blir det för tungt längstfram tippar den väldigt lätt.

26555794.jpg

Behold my skills in paint.. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 587
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra... 2
Svar
36
· Visningar
5 470
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka