Ergonomisk brösta eller French Collar?

Pallen

Trådstartare
Går och funderar på att köpa antingen en ergonomisk brösta eller en french collar till Isak. Han drar helt okej i en "vanlig", men vill att han ska dra mer komfortabelt. Och han har inte jättemycket plats för en vanlig brösta.

Problemert är dock att jag endast hittar dem i storlek "shettis", Isak drar ju "minishettis" i allt annat men det kanske kan funka ändå?

Någon som har erfarenhet av storlekarna? Och de båda bröstorna?

Postar ett par bilder på lillskiten :) Vad tror ni?

Sv: Ergonomisk brösta eller French Collar?

Helt ärligt tycker inte jag att det finns plats för någon sorts brösta på den där hästen.
Teoretiskt sett från sidan skulle en ergonomisk brösta eller ett franskt coller med dragpungten/"draglädret" infäst lite högre upp kunna passa MEN tittar man också framifrån så är (troligtvis) halsen inte tillräckligt smal i jämförelse med bogarna så att en brösta skall kunna runda strupen utan att trycka på bogspetsrna.
Själv skulle jag utan tvekan köra med lokor! :idea:Det behöver inte alls bli klumpigt! Titta efter ett par lite smäckrare (inte några från en billig skitsele) och tillpassa dessa rätt så kommer det bli mycket trevligare för hästen att dra!
Lycka till!

Tack för input! Har precis pratat med en "körexpert" som är mycket kunnig och kommit fram till att jag ska prova en french collar, sen får jag ta det därifrån! :) Kanske inte alls funkar, eller så gör det det.

Knepigt att hitta så små lokor i Danmark, så blir att beställa från utlandet om det blir lokor till slut.

Håller med dig, lokor endast på denna ponny. Fransk brösta är precis lika bred som bröstan du har nu och den har han inte plats för.

Jag köpte precis en fransk brösta som det visade sig är för bred för min ponny. Och min ponny är ju inte i närheten av hur din ponny ser ut!
Så jag tror du sparar tid och pengar på att inte köpa en fransk brösta... Kolla bilder i min tråd, den franska bröstan är i stl shetland och ponnyn på bilden är 117cm i mankhöjd...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1175896

jag måste nu skicka tillbaka den och byta mot något annat, antingen lokor eller kanske att min ändå kan ha en vanlig brösta

Åh vad kluven jag blev nu, har pratat med dem på selar.se om french colaren och skickat med samma bilder och hon trodde mycket väl den skulle kunna passa.. Nu blir jag väldigt tveksam.. Får luska ut något!

Kanske kolla utbudet i Tyskland eller liknande..

Prova att rita på bilderna hur den optimala bröstan skulle ligga (ta även en bild fram ifrån) och titta sedan om det finns någon sådan:idea:
Lägg gärna ut bilderna här!

Själv tror/tycker jag som sagt inte att den ponnyn ska ha brösta.
Tyvärr är det MÅNGA särskilt små hästar som får jobba i dåligt/inte tillpassade selar och gör detta utan att protestera:crazy:

Tack för tipset! Det ska jag göra.
Får försöka knäppa en bild framifrån men han var ju 1 dm päls just nu ;)

Har iallafall fått tag i en återförsäljare som har french collar så jag ska iallafall prova och se. Dock får det vänta ett tag eftersom pollen ska igenom en mindre operation.

Köpte en fransk brösta i ministorlek från Ädelssons.
Den var för stor för min mini, men hon är ganska liten också (77 cm).

Har nu köpt Zilcos ergonomiska brösta som jag tycker passar bättre.

Kan du inte lägga in bild på din polle med selen på? :)

Ja, de jag pratade med hade faktiskt i storlek mini också! Får prova och se hur det blir.

Köpte inte hela Zilcos sele (tycker den ser lite klen ut) utan endast bröstan.
Har sedan Drive outs startsele tror jag det är. Ska se om jag kan fixa en bild.

Har gjort samma som ovan, köpt den ergonomiska bröstan från Zilco.
Har inte hunnit köra i den än men tycker den sitter helt okej.

Vet inte om det är Pfiff eller Drive outs sele jag har, den är några år gammal iaf. Har köpt en Ideal sele, dock inte fått hem den än, som jag tänkt använda bröstan med.

När jag tog bilderna så fanns det två hål kvar på varje sida av bröstan att höja den.
Hon ser ju ut som en mammut i all päls just nu så det är svårt att se hur den sitter. (endast provbilder, ser att däckeln ligger för långt fram)

IMAG0130_zpsf6bedda0.jpg

IMAG0127_zps4ac11dac.jpg

IMAG0122_zps5a158a69.jpg

Hahaha jisses så söt, ja är det säkert att det är en ponny där under all päls och inte en jak-kalv eller nåt? :D :love:

Vad är det för storlek på den bröstan du har där?

Tack för bilder!

Haha och guuud vilken charmknutte :D :love:

Har du möjligtvis bilder på ponnyn utan sele (alltså bara så man ser hur den är byggd)? :)

Det är storlek shetland på bröstan.
Min mini är förresten ganska liten, runt 78 cm.

2 år på bilden (4 år nu).
008_zpsebeebafd.jpg

Tack för bild! Han liknar ju min ganska mycket i framdelen.

Vill du inte utvärdera när du provkört med den? :)

Klindt i Danmark säljer en dressyrsele med svängd brösta som finns i storlek minishettis som de kallar: "KLINDT "Dressur" saletsele i læder -en klassisk sele til traditionel og dressur kørsel"

Du kan hitta den på: http://klindtrideudstyr.skysite.dk/?side=71323

Tror nog också du ska satsa på en svängd brösta med det utseendet som du har på din ponny.

Vi använder Zilcos Empathy brösta till våra nordsvenskar med låg halsansättning vilket fungerar väldigt bra. Dock nu när de är mer tränade i dressyren och satt lite "hals" så hade de kunnat använda vanlig brösta också men vi kör numera empathybrösta på 3 av 4 hästar och den fjärde har French Collar.
Provar att länka till en bild på vår unghäst KWPN som än så länge går i låg form men det funkar utmärkt med empathybröstan.
601621_563211663705850_977460897_n.jpg

Du verkar nöjd med Empathyn? Sitter och funderar på om jag ska skaffa mig en sån, de verkar ju himla bra!
Finns det andra märken som också har svängda bröstor?
Har en syntetsele och vill inte gärna blanda läder och syntet. Tycker om syntet, det är ju så lättskött. Hästen får lätt brännsårsliknande skav av neopren och liknande material, vad är det för material i Empathy?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
711
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 201
K
Körning Är himla sugen på en svängd brösta, verkar mer ergonomiskt. Var inne på Drive outs hemsida och snokade efter en brösta och hittade...
Svar
3
· Visningar
1 278
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama