Ergonimska bärselar

Sv: Ergonimska bärselar

Tycker det verkar krångligt att knyta sjalen:crazy:
Annars verkar den ju smidig

Du lär dig :D.
Annars kan du ju alltid regga dig på sjalbarn och leta upp en bärsjalsambassadör som kan hjälpa dig :).

Hade du bott i sundsvallsområdet hade jag gärna hjälpt dig ;)

Bar M:s kusin i manducan en timme utan att det kändes efteråt och han är väl runt metern och väger ca 15 kg (3 år).
Hur i hela friden bär ni er åt för att inte få ont på höftknölarna?! :eek: Nu använder jag inte längre vår, men även när han vägde så lite som 6-7 kg kanske så räckte det med 10-15 min bärande för att jag skulle ha ont (vara öm) i flera dagar.

Vaddering här också. Sambon är väldigt smal men han får inte ont på höftknölarna.

Senast ändrad:

Jag är också rätt bra vadderad, det känns inget alls på höfterna!

Nevin, som ibland går med en 19kilos snart-4-åring på ryggen!

Det måste vara jag som är felkonstruerad då. :p Jag har verkligen ingen vaddering alls, bara tunn hud. Dessutom sitter ju byxorna precis där och trycker under selen.

För att vara lite mer seriös...
Bär du på magen eller ryggen? Jag tycker det skaver mer när jag bär på magen. Och förstås om jeansen skaver under eller jackans fickor eller nåt annat dumt...

Jag har en beco butterfly också och tycker höftbältet på den är mycket skönare. Betydligt mjukare men ändå stabilt. :)

Magen. Har aldrig provat på ryggen. Känns som att all tyngd kommer på höftknölarna, men har svårt att tänka mig att höftbältet ska sitta på nån annan höjd än jag har det.

Jag testade Becon också när jag köpte den här, men den var lite krånglig att sätta i barnet i tyckte jag.

Jag tycker också den här krånglig, becon, lättare att svinga för mig. Det är makens. :)
Finns andra som jag tror är mer lik becon i bältet. T ex angelpack. Men de har jag inte provat själv.

KL

Hörrni sel-profs :D Kan ni råda mej till vilken sele jag bör skaffa?

Jag har två BB som jag är jätte nöjd med, men med dem går det ju bara att bära på magen.
Av en kompis köpte jag för en tid sedan en Ergobaby och börjar gilla den...
Det jag saknar är dock ett "nackstöd" för babyn när h*n somnat. Sedan lyckas jag inte själv lasta honom på ryggen vilket liksom var halva ideen med att byta sele. Utöver detta så måste jag korsa bärremmarna/axelremmarna då de annars glidet ut över axlarna vilket gör att det känns som brösten blir mos :grin:

Så... Vilken sele skulle kunna passa en skogsmullande person som mej om kraven är följande:
* Enkel att lasta i en bäbis på ryggen - i dagsläget ca 7 mån gammal.
* Ergonomisk - rejäla axelremmar och gärna höft-avlastning
* Gärna med regn/vind-påse som tillbehör

Tacksam för hjälp!

/Swat

Ps. Sjal fungerar tyvärr inte för mej. Jag kan inte lära mej knyta dem :) har insett att jag är sjal-analfabet!

Ergon har ett huvudstöd, funkar inte det?

Kolla på beco butterfly. Då sätter du fast barnet i selen och sen sätter du på den selen lite som en ryggsäck. :)
Den kan nog passa dig bättre rent kroppsligt också om ergon känns för stor. Jag antar att det är det som är problemet när axelbanden glider? Har du dragit åt dom ordentligt? Och bröstspännet?

Bärskydd finns att köpa som passar till alla selar och sjalar.

Jag vet inte hur ergon fungerar, men jag har en manduca som jag lätt får upp E på ryggen när jag är ensam. Vet att många tycker att det är svårt, men får man väl dit snittsen är det inte alls svårt/bökigt tycker jag.

Jag använder selen än idag när jag exemeplvis spårar med hunden i skogen och dottern ( två år ) följer med. När hon var mindre somnade hon direkt man hivat upp henne på ryggen, då fick jag och hunden jobba ostört. Lite svårare nu är det att få "arbetsro" ;)

Den enda "huvudskydd" denna ergo här är som en liten "huva" som man kan dra upp och knäppa ihop med axelremmarna. Det ger inget egentligt stöd utan fungerar mer som ett sol/vind/regn-skydd för bäbisen som jag uppfattar det. När den lille somnat så åker huvudet liksom bakåt och det ser både väldigt obehagligt ut och kan knappast vara varken nyttigt eller skönt.

När jag fick hjälp av min man att lasta bäbisen på ryggen så satt han bättre med huvan fastspänd, men han kunde ju inte se ett dugg annat än just insidan av huvan :D

Skall kolla på en beco butterfly! Vore bra att hitta en begagnad ;)

Tack för tipset!

Calazirya: Tror nog man måste vara hyfsat "teknisk" för att snabbt och smidigt få upp bäbisen på ryggen i manducan, eller? :D
Har bekanta som haft den typen av sele och de har alla tyckta att den varit komplicerad...
SKall dock titta och se om jag tror mej vara kapabel att klara övningen på egen hand!

Även för mej handlar det ju om att kunna jobba med hundarna trots att den lille är med! :love:

/Swat

Beco butterfly finns i två upplager, den senare, II, har bättre huvudstöd än I. Men är då även dyrare, även begagnad förstås. :)

Mina barn har inte gillat huvudstödet utan vill hänga bakåt med huvudet fritt. Sen har de lutat huvudet mot mig när de kännt för det. Även i sömnen. När de har varit lite störra så det inte alls fått något stöd för nacken av selens rygg har jag knytit en sjal (inte en bärsjal utan en vanlig runt halsen-sjal) som nackstöd.

Det finns flera olika sätt att få upp barnet i ergo/manduca. T ex kan du svinga barnet över axeln och sen dra upp selen, sätta barnet på höften och skumpa runt hen till ryggen eller sätta barnet på selen i t ex soffan och sätta dig framför och knäppa fast selen... Ja det sista funkar förstås bara om ditt barn kan sitta still. :D

Vissa kläder funkar inte att bära i, t ex jackor som är så hala att selen vill hasa ner eller byxor där linning eller knappar sitter precis på bärpukten.

Jag tyckte oxå att det var för knöligt att få upp L på ryggen i Manducan, o köpte en Beco II o blev jättenöjd! Dels smidig att få upp på ryggen, dels skönare höftbälte :). rekommenderas varmt!

Angående att få ont av att bära, så har jag en kompis som hade stora problem emd foglssning även ett bra tag efter förlossningen (typ ett ooch ett halvt år) och hon kunde inte bära i någon form av varesig sjal eller sele p g a det.

Nu har jag provat min Manduca igen. Hur högt upp ska höftbältet sitta? Jämfört med höftknölarna, alltså. Jag testade nu att sätta den så överkanten kom precis under knölarna och så gjorde det naturligtvis inte ont. Däremot kändes det som att den satt lite väl långt ned. Det är tur att jag har vaddering på rumpan iaf, så den satt kvar och inte gled ner. :D

Men snälla ni som har en Manduca, hur högt upp / långt ned har ni höftbältet?

Jag är faktiskt också sugen på en Beco till nr 2, så vi får se om jag säljer Manducan då eller hur jag gör... Mest för att jag tycker Becon är snygg och som du säger höftbältet är snäppet bättre ( iaf för mig ).

Får man fråga om den potentiella Beco- åkaren är på G eller bara finns i tanken :)?

Vi har en Manduca som i princip är oanvänd. Jag får nämligen grymt ont på höftknölarna pga höftbältet.

Men nej:( Jag har ju Manducan på min inköpslista för kommande bebbe.. Men jag får liksom ont bara av att ha jobbältet med massa krimskrams hängande, tror faktiskt inte ens vadderingen jag lagt på mig under graviditeten kommer att hjälpa för just knölarna sticker ut ändå..

Kan det vara det svarta bältet som sitter lite lite i fel höjd på dig? Kan nämligen tänka mig att det är något jag säkert skulle kunna få ont av.

Väntar med spänning på uppdatering så jag vet om jag vågar mig på att köpa en:D

Liknande trådar

Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 424
Senast: lady_vip
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en häst som för ett par veckor sedan gick omkull i hög hastighet i hagen. Verkar ha fått en låsning i vänster bogparti. Jag vet inte...
Svar
18
· Visningar
4 504
Senast: Antiqua
·
Övr. Hund Hej all! Min vovve har massvis med energi så jag vill att han ska få bära lite tyngd i en väska på promenaderna. Det fungerar jättebra...
Svar
6
· Visningar
1 068
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka