Ergonimska bärselar

Mirre

Trådstartare
Ni som bär era barn, vad har ni och bär i?
Sele eller sjal?

När Isak var bebis hade vi en babybjörn som inte alls var nåt bra.
Man fick all tyngd på axlarna.

Men det var ju ändå skönt att kunna bära honom och ändå ha armarna fria.
Spec i affär, marknader osv så vill gärna ha någon typ av sele till nästa lilla knodd :)

Tilläggas kan att jag har en del problem med nacke, axlar och rygg så
det kanske inte är bra att bära så?

Senast ändrad:
Sv: Ergonimska bärselar

Alla ergonomiska bärselar bygger på ungefär samma princip - tyngden mest på höfterna coh barnet i grodposition. Vad man sedan väljer är en smaksak. Vi hade både manduca och Beco Butterfly II, och båda var jättebra att bära i. Dock är Becon väldigt mycket enklart tycker jag när det är dax att bära på ryggen som man kan göra från ca 6 månader. Användningstiden för en ergonomisk bärsele är ju mycket ,mycket längre än för en "vanlig"; vi bar Ludvig någon timme flera gånger i veckan till han var nästan två. Då var det inte tyngden (14 kg) som satte stopp, utan han började busa så mycket och slänga sig hit och dit på ryggen så att man nästan tappade balansen ;). Härom veckan (nu 2 år 5 mån) kom han faktiskt med bärselen och ville "åka på ryggen", så jag slängde upp honom en liten stund och det gick utmärkt.

Jag har haft ganska mycket ont i axlarna tidigare, och kunde knappt bära alls i Baby Björnen, men i de ergonomiska selarna har det gått toppen. Jag tror t o m att jag har stärkt upp rygg och axlar genom att bära på "rätt" sätt och med långsamt ökande belastning genom att barnet växte. Om du har problem med rygg, axlar och nacke tycker jag absolut att du ska testa ergonomis sele och lämna babyBjörnen därhän!

Lycka till!

Jag har både en "vanlig" babybjörn och en "activ". När jag bär länge och/eller går i lite jobbigare terräng så är "activ" selen obetalbar :)
Den avlastar axlarna mycket tackvare ett bra midjebälte och en ordentlig ryggplatta.

Har nu även köpte en Ergo-baby, men är inte lika nöjd med den...ännu.
När jag väl fått i bäbyn och på selen så är den kanon! Men dess spännen sitter jättedumt till och den är betydligt mer pyssel att ensam få ner bäbisen.

Har du provat sjal?
De som får det att "fungera" verkar supernöjda + att de avlastar ryggen bra!
Jag har kämpat i flera månader men är sjal-analfabet och nöjer mej med selarna :D

/Swat

Jag bär i Manduca om jag använder sele, jag har en i stallet ifall att det blir trött i små ben där, och två hemma.
Oftast blir det dock sjal, min minsta gillar att gosa in sig i en mjuk sjal på min rygg :love:

Häromdagen kom dock min 3,5åring och ville sjala, så jag svängde upp honom på min rygg och knöt om, och hans nöjda min - :love::love::love:

Glömde säga, jag har haft väldiga problem med smärta i ryggen, och ibland även nacken. Men när jag bär i sjalen känner jag inget av det, med selen ligger numera begränsningen på någon timma då mina barn är ganska tunga och rör sig en hel del i selen. (med sjalen blir det konstigt nog väldigt mycket stadigare, jag knyter väl hårt och bra :-))

Senast ändrad:

Tycker det verkar krångligt att knyta sjalen:crazy:
Annars verkar den ju smidig

Jag köpte en BabyBjörn Miracle. Kan säga att den är kanon. Har ju själv lång rygg och har tappat mina muskler under denna graviditet, så jag får lätt ont i ryggen av allt bärande. Den här är mer ergonomisk för barnet och även för mig, den känns jätteskön att bära, du bär med höfterna och inte enbart med axlarna. Som en packväska ungefär

Men på bilderna är det ju inget höftbälte, mer rygg/bål bälten?
baby-carrier-miracle-1366-w470.jpg

Höftbältet på en Manduca:
petroldocka.jpg

Vi har en Manduca som i princip är oanvänd. Jag får nämligen grymt ont på höftknölarna pga höftbältet.

Har en Manduca till sonen på 2 månader och vi trivs jättebra med den båda två. :) Han sitter bra, sover oftast som en en stock i selen och jag får inte ont. Men vad som funkar bäst är säkert individuellt. En fördel med Becon är väl att det går att sätta barnet i selen innan man tar den på sig (?). Känns som det kan vara en fördel när man ska börja ha dem på ryggen. Men man lär sig väl.

Har en sjal också för övrigt så jag alternerar lite. Jag gillar båda, det är väldigt mysigt att bära i sjal! Anledningen till att valet ofta faller på selen är nog att det tar lite längre tid och känns lite krångligare att knyta sjalen så det blir bra. Men det är säkert en vanefråga. Min sjal verkar alltid töja sig under bärandet så bebisen gradvis sjunker ned - så att ta ur och sätta i bebisen igen utan att knyta om fungerar inge bra. Nåt fel gör jag säkert, knyter för löst kanske...

Jag har en Ergo med infant inlägg och en Angelpack ( som jag inte använder än då han är för liten) samt en hel uppsjö sjalar både trikå och vävda.

Får man väl till knytningen med sjalen är de absolut skönast, men jag har svårt att få till dem lagom hårt/löst och det är bökigare, får se om jag lär mig någon gång.
Ergoselen är ju lättare på så sätt och avlastar skapligt men inte lika bra som sjalarna.

sonen sover som en stock oavsett sjal/sele men är lite gnällig att få i.

Senast ändrad:

Vi har en Manduca men jag har inte fått till det något bra. Jag skulle liksom vilja dra åt allt hårdare för att få bättre viktfördelning. Problemet är att ju hårdare man drar åt desto mer mosad tycker jag barnet blir. Jag har sen svårt att ta djupa andetag och röra mej obehindrat. Därför har inte jag varit nöjd med Manducan.

Mvh Miks

kl

Med My hade jag bara en Manduca och var supernöjd. Lite trixigti början att börja bära på ryggen, men man lär sig det också. Eftersom My avskydde vagnen hennes första halvår var selen ovärderlig. Jag hade en gammal BB i stallet, men den fungerade bara i 3 månader, sedan fick jag apont i axlarna av den.

Nu med Maja skaffade jag även en trikåsjal och jag fullkomligt ÄLSKAR den! Jag trodde att det skulle bli svårt att lära sig knyta, men det har verkligen inte varit några problem. Jag har visstrligen bara använt två sorters knytningar (mot mig på magen, och framåtvänd på magen) men det är inte alls krångligt och man lär sig fort. Jag väljer alltid sjalen om jag kan! Ska införskaffa en vävd sjal snart.
//Julia

Den är fortfarande uformade så att bebis hänger i axlarna ( det ser du om man jämför med manducan ). Men så länge du är nöjd så är det ju toppen. Kan man bära barnet på ryggen i den där du har?

Men BB har ju faktiskt kommit med en "riktig" ergonomisk sele oxå, är det inte den hon menar? Tydligen kan de sitta både i grodställning o i "BB- ställning" i den, och även framåtvända. Dock kan man inte bära på ryggen. Har sett den live och den verkar ung lika bra som andra ergonomiska selar, om man inte vill bära på rygg, förstås. Jag tycker att den bilden du har lagt in tillsammans med Manducan ser ut som en BB Active, som ju har ryggplatta men inte är ergonomisk "på riktigt".

AKO- selnörd ;)

Nope, den bilden jag la in är på en BB miracle och den ser ju betydligt mer ergonomisk ut än tidigare BB men jag anser fortfarande att det är skillnad om man tittar ( vilket du också tycker skriver du ;) ).

Vad jag kunde läsa mig till på BB.s sida så går det inte att ändra benställning på bebis så att den sitter i grod vs hänger. Den går bara att justera så att man kan ha bebis hängande högre upp eller lägre ner. Känns dessutom som en väldigt kort användningstid för ca 1300 eftersom man bara kan bära på magen. Men det är min åsikt det :)

Jag tror du kanske tänker på BB Comfort Carrier Organic?

babybjorn-comfort-carrier-organic-grey-410-w202.jpg
babybjorn-comfort-carrier-organic-anthracite-409-w300.jpg

/ Också selnörd :p

Senast ändrad:

Vi har en trikåsjal och en manduca.

Sambon gillar manducan bäst, men jag har svårt att få den att sitta bra vid mina armar. Hur jag än gör så känns det som att något trycker. Ska prova att ha korsade band någon gång men det har inte blivit av än. Vi bar äldsta dottern i den fram till hon var 1 år. Då ville hon inte mer, hon gillar inte att känna sig "fast". Det blir ganska varmt i selen också på sommaren. Nu har vi en bärstol till äldsta som hon älskar och det blir inte lika varmt i den. Manducan används flitigt av sambon till lilla dottern.

Jag föredrar sjalen. Lite krångligt att få till knytningen i början och om man ska ta på sig den ute (sjalen släpar i marken). Nu börjar Maja bli lite för tung för den så jag funderar på vad det ska bli nu, kanske en Maitai.

Något som är bevämt att bära i känns nästan som ett måste till småsyskon. Väldigt smidigt på lekplatsen och om man leker med storasyskonet.

Du leder selnördstävlingen ;), det var comfort carrier jag menade :). Visste inte att BB kommit med ännu en ny variant. Håller docj med om att det verkar vara mkt pengar för att inte kunna bära på ryggen. Älskar ju vår Beco, men tyvärr har L vuxit i från bärsele nu.

Jag älskar min Ergosele. Den är min bästa vän! När vi flög till kanarieöarna fick jag först Tea då snart 2 år att somna i den. Lade ner henne och så var det dax för Jim 4 år att mysa lite. Upp på ryggen(väger 17 kg) Somnade som en stock han med. Så ville storebror 6 år mysa lite och åkte upp. Väger 20 kilo och han somnade med efter 10 minuters vaggning. Så Jag är så glad att jag har den.

När vi är ute och går långt är det bara att ta upp lättaste barn på ryggen och låta de andra dela på vagnen när de blir trötta. Mycket bättre än att pappan ska bära på axlarna.

Dags att leta fram bära barn tråden kanske? :idea:
Jag bär helst i sjal, då den har fler valmöjligheter samt avlastar bättre än en sele.
JAg har alltid burit i vävd sjal, de funkar så mycket längre än en trikå, men en trikå är ju rätt billig.
Ergonomisk bärsele tycker inte jag har funkat förrän min tös var dryga året, men den kan man också bära i rätt länge.
Bar M:s kusin i manducan en timme utan att det kändes efteråt och han är väl runt metern och väger ca 15 kg (3 år).

Länkar till sjal/sele-tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1062899&highlight=sjal+och+sele

Liknande trådar

Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 424
Senast: lady_vip
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en häst som för ett par veckor sedan gick omkull i hög hastighet i hagen. Verkar ha fått en låsning i vänster bogparti. Jag vet inte...
Svar
18
· Visningar
4 504
Senast: Antiqua
·
Övr. Hund Hej all! Min vovve har massvis med energi så jag vill att han ska få bära lite tyngd i en väska på promenaderna. Det fungerar jättebra...
Svar
6
· Visningar
1 068
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka