Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Ni som "ställt om" era hästar till träns med skygglappar, hur gick det? Ska till slut köpa nu när jag får tillbaka på skatten och vill gärna höra era erfarenheter!
Sv: Erfarenheter från omställning till skygglappar?
Så långt har vi inte kommit än men vi har ridit med dom utan problem!! Det enda var väl när vi gick ut genom dörren och jag stannade för att stänga så såg han inte det och fortsatte rakt fram. Men annars!
Jag höll på att rida i diket många gånger innan Donna fattade hur hon skulle tänka. Jag kunde bara svänga vänster först, svängde jag höger så gick hon ner i diket med en snygg sluta. Helt knäppt. Min är mer trafikrädd med skygglappar än utan dessutom. Så jag kör bara med skygglappar när jag absolut måste-träning eller tävling.
Jag red några gånger först ska jag säga oxå. Det var då vi for i diket hela tiden
Inte när jag kör enbet, då är det inga problem. Men när jag kör shettisarna i par efter vägen, då är det väldigt svårt att få den ene av dem att koncentrera sig på jobbet, han vill hellre ägna sig åt att "busa upp" den andre och jag har hittills inte kommit på något bra sätt att få honom att sluta, mer än att köra båda två utåtställda, och det blir ju inte så himla bra, speciellt inte i svängarna... Han bromsar plötsligt ett halvt steg så att han får slack i tömmarna och "kastar" sig sedan över den andra och biter honom mitt i halsen. Går ju inte att bråka med honom heller när de är två, det blir inte bra för den andre. Funderar på att prova sätta en elastisk inspänningstygel på utsidan, den kommer ju inte att slacka när han bromsar. Detta är dessutom den heta av dem, så driver man honom framåt blir det väldigt ryckig körning, då han först kastar sig framåt och sedan "sätter sig" när det tar stopp för att sedan avreagera sig på den andra igen. Ingen hållbar situation direkt. Tanken är att han ska få lättare att koncentrera sig när han inte ser den andre på samma sätt. Dessutom behöver man ju kunna driva på den andre ibland utan att han överreagerar.
Jag bara spände för hästen, gick ner på volten och gick bakom vagnen och höll i tömmarna för att testa svänga osv. Det funka som utan skygglappar. Så jag hoppa upp o körde som vanligt.
Om han biter den andra hårt så skulle jag sätta på munkorg för att spara den andra hästen obehag. Det blir troligen mycket bättre med skygglappar. Var försiktig när det händer saker bakom dem i början.
/M
Nja, så där jättehårt är det väl kanske inte, men de har på slutet gått från att vara helt o-rangtänkande ler- och långhalm till att "anfallaren" nu plöstligt leker härskare. De busar en del i hagen, men det är numera alltid "anfallaren" som sätter igång. Känns inte juste mot den andre stackaren, som verkligen gör sitt bästa och inte alls har någon lust att busa i selen. Hoppas verkligen att skygglappar kan få "busen" att koncentrera sig, under tiden får det bli enbetskörning! Skygglapparna måste nog vänta tills timmerkörningen är avklarad hur som helst, vill inte bli omkörd av timmerbilen på vår smala väg med skygglappar på än på ett tag...
Trädgård & Växter
Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Gravid - 1år Sitter i personalrummet just nu ja. Det är så blandade känslor det här. Jag tror egentligen att jag tycker det är jobbigast att han ska...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.