Erfarenheter från frakturer

evis

Trådstartare
I onsdagskväll hände det som inte får hända. Jag har en 4½-årig Mittelspitz-tik som brukar vara med när jag är i stallet & jobbar med hästarna. Hon har lite vallningstendenser och jag har inte varit så idog med att banna henne från att "hjälpa till" när jag till exempel lösarbetar en häst, har snarare använt mej av det :crazy: Det har alltid gått bra...och jag har "räknat med" att det alltid ska gå bra. (hon driver ej hästarna ute i hagen, enbart när jag arbetar dem från marken och så att säga "ber om hjälp")

Och på onsdag fick jag mitt straff för detta, då lilla vovvan hamnade mitt mellan ett par bakben på en häst, ylade till och sedan låg ner och "skrek". De värsta minutrarna i mitt liv tror jag, då jag bar in henne och ställde ner henne så insåg jag hur allvarligt det var - då ena bakbenet bara hängde och det blödde en del. :cry:

Betackar mej från anklagelser, då jag förstår i efterhand hur otroligt korkad och oansvarigt det varit av mej :crazy:

Men nu till min fråga, finns det någon erfarenhet av öppna frakturer här på Buke, på hund? Fram/bakben? Stor/liten hund? Hur gick det?
Hur lång rehabilitering behövdes?

Vi bor ju lite i ingenmansland när det gäller kliniker & veterinärer med resurser, åkte till distriktarna på natten där de påbörjade antibiotika, smärtlindring, tog några plåtar och kunde utesluta inre blödningar och bandagerade benet. Blev remitterade till Luleå dit vi åkte efter 2 h sömn på natten (25 mil), och där blev vovvan inlagd för att kunna behandla infektion bra samt operera när infektionen lägger sej. HEMSKT att lämna sin hund och åka hem igen, 25 mil :cry:
Hittills ser det bra ut.
Hon har alltså en öppen fraktur på tibia/fibula - nedanför bakknäet.

Sv: Erfarenheter från frakturer

ååååååååå fy va trist, ja har personligen ingen erfarenhet av de men ja har en kompis som har en tax som blev påkörd på motorvägen, bakbenet opererades å hon haltade bra länge å de gjorde att hon förstörde de friska benet :cry: men hon är nu gammal gumma å verkar inte själv ha ont av detta... hoppas allt kommer gå bra för din lilla vovve.. å hoppas ni slipper åka allt för många gånger till sjukhuset, själv har ja 6 mil å tycker de e långt.

Sv: Erfarenheter från frakturer

Vet inte om valpar har bättre läkekött, men min systers hund bröt ena bakbenet (har för mig att det var bak och inte fram) när hon var ett par månader gammal. Skuttade efter en katt och skulle hoppa upp på en låg stödmur i trädgården, missade och skadade sig illa. Benet var av på flera ställen plus att knät var krossat. På BlåStjärnan ville de genast avliva för att hunden aldrig skulle kunna gå utan att ha ont, men de lät en duktig kirurg på en annan klinik se på röntgenplåtarna och han tyckte att det var värt ett försök.
Det var svårt att hålla den busiga valpen still de första veckorna, men benet läkte. I början gick de på hundsim för att öva upp muskler och rörlighet. Efter något år fick de plocka bort skruvarna ur benet. Annars har hunden inte haft några men alls efter frakturen. Det syns inte ens något ärr efter operationen. Det är en aktiv hund och nu är hon 7 år gammal.

Jag hoppas att det går bra för din hund också! Och man kan ju faktiskt inte skydda dem mot allt och alltid. Det hade ju varit en tråkigt hundliv också att inte få göra något alls.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte världens snällaste finaste å underbaraste islandssto tillsammans med mamma för exakt ett år sedan. Hon var väl mest mammas...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Tican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka