Erfarenheter av sprickor i ben?

Bison

Trådstartare
Var på liniken med Pluto idag o det konstaterades att han har en lång spricka mitt fram på skenbenet, rena turen att benet inte gick av. Ingen led är drabbad o han är bara lite halt i traven o verkar inte ha ont. Är gipsade nu o sta stå på box i sex till åtta veckor.
Prognosen är god enligt vet.
Finns det ngn som har erfarenheter att dela med sig av?

För oss började det med ett sår på skenbenet för tre veckor sedam. Benet svullnade o jag tog ut vet, penicillin kur i fem dagar. Svullnaden gick ner men såret läkte långsamt. Lite halt i trav men ej i skritt.
När hälten inte ville ge sig o han fortfarande var svullen runt såret ringde jag kliniken o fick tid idag. Tydligen har han kunnat bryta benet närsom helst, minst snesteg hade räckt. Otäckt o jag har så dåligt samvete att jag inte åkte in tidigare :(
Orsaken är en broddspark som tog olyckligt.

Sv: Erfarenheter av sprickor i ben?

fy faaan.
vilken tur i oturen.
hoppas hästestackaren håller sig på mattan under boxvilan.
mkt borstande och massage, för blodcirkulationen och en bra foderstst och han kommmer inte tappa så mkt.

håll oss uppdaterade

Var på liniken med Pluto idag o det konstaterades att han har en lång spricka mitt fram på skenbenet, rena turen att benet inte gick av. Ingen led är drabbad o han är bara lite halt i traven o verkar inte ha ont. Är gipsade nu o sta stå på box i sex till åtta veckor.

För oss började det med ett sår på skenbenet för tre veckor sedam. Benet svullnade o jag tog ut vet, penicillin kur i fem dagar. Svullnaden gick ner men såret läkte långsamt. Lite halt i trav men ej i skritt.
När hälten inte ville ge sig o han fortfarande var svullen runt såret ringde jag kliniken o fick tid idag. Tydligen har han kunnat bryta benet närsom helst, minst snesteg hade räckt. Otäckt o jag har så dåligt samvete att jag inte åkte in tidigare :(

Fy vad tråkigt!

Men ja jag känner till två hästar som haft det. Den ena var min hingst som mkt diffust markerade en aningens aning, och vi bestämde att åka in eftersom vi inte hittade någon förklaring, ingen svullnad ingenting men det fanns en orenhet.
Innan vi hann åka in så fick han en stor fraktur i en slät liten hage där han gick en stund, bara medan jag red min andra. Jag red förbi och ställde in den hästen, gick ut för att hämta hingsten och han stod på tre ben:eek:
Man såg sen att han hade en svag farkturlinje, som funnits innan benbrottet. Troligen hade han busat och slagit i och fått sprickan men det läskiga var ju att symtomen var så otroligt vaga, bara en mkt lätt knappt synlig markering. :crazy:

En kompis häst hade samma symtom ett par år senare, de hittade inget, men en lätt lätt markerng som man trots röntgen, ultraljud mm inte hittade orsaken till. Vet ansåg att den skulle släppas i hagen och man får se om det gick över typ. När jag berättade om hingsten krävde kompisen mera undersökningar och de gjorde då ytterligare en röntgen (annan sort, minns inte vad det heter just nu) och jadå, en liten liten springa som hade kunnat bli total fraktur om de hade släppt ut som vet sa:crazy:

Nu är den helt återställd och duktig hopphäst:bow: I och med att det inte blev en fraktur läkte det lätt ihop.

Förresten hade en annan av mina en spricka som var så kraftig att det var linjer in i leden som treåring,(plus allvarliga senskador....) jag köpte honom som femåring och det var aldrig problem med varken ben eller senor när det väl hade läkt!

Så ha gott hopp om din!!

Senast ändrad av en moderator:

hej!
tråkigt att höra men min erfarenhet är att det går bra:D
Hade en medryttare häst (senare foder häst) som fick en STOR spricka på insidan av bakbenet efter en spark. vi åkte in med henne direkt dagen efter då hon såg hackig ut i steget men inte halt.
Direkt när vi kom in sa det att det ej var en spricka eller fraktur för hon gick så bra men men ack så fel de hade.
stor sprick och vi blev tvugna att lämna henne där i 8 veckor i hängmatta.
Tog ett tag att få igång henne men hon kom tillbaka och blev helt återställd.:D

hoppas allt löser sig.

tydligen kan symptomen försvinna helt om de ens uppstår o hästen kan vara precis som vanligt trots en spricka, inte alls ovanligt enligt vet. Otäckt är det iaf.
Jag hoppas verkligen allt går bra, förra året var fruktansvärt för mig, mamma blev snabbt sjuk o gick bort, fick avliva en hund o vår katt. Hoppades detta år skulle bli bättre o så börjar det såhär :(

Jag är också "mitt uppe i" en erfarenhet av spricka i ben. Mitt fullblod fick en 10 cm lång spricka precis ovanför sitt högra framknä, förmodligen av en spark i hagen. Han hade så förtvivlat ont så jag åkte med honom till Ultuna direkt. På röntgen syntes det inget men det kan tydligen ta ända upp till 4 veckor innan det syns på vanlig röntgen. Han "scintades" efter 4 dar och där såg man en tydlig spricka. Han blev stående i löplina i 7 veckor (eftersom han tokpanikade i hängmattan och rev ner den från taket :crazy:).
Boxvila + skrittas för hand i 6 veckor innan återbesök. Så jag hoppas han kan börja gå i hagen lite sen.

Ni som har erfarenhet av detta, hur lång tid har det tagit innan de hästarna varit tillbaka och igångsatta?

Många kommer nog ihåg berättelsen om min Eddie!!

Jag har erfarehet från det, min dåvarande medryttarhäst Eddie vart med om en olycka och fick en 7-8 cm lång spricka ovanför ena framknäet vintern 2004. Sprickan gick genon mer än halva benet (omkretsen). Prognosen var inte god, han fick stå på klinik i över en månad utan vare sig smärtstillande eller gips, endast högt lindad. Han fick även ett oäckt sår så vetrerinären kunde sticka in fingret och känna benet.

Men han klarade sig den kritiska tiden och fick komma hem och fortsätta sin boxvila hemma med små korta promenader. Sommaren ägnade vi oss åt igångsättning, på hösten den 2 augusti 2005 friskförklarades han och vi exportröntgade han och veterinärbesiktades för att jag då skulle köpa honom. Men röntgen visade lite skit i hans ben så nåt köp blev det inte..

Eddie har funkat både i hopp och vanlig ridning. 2 augusti 2009 blev han min trors allt! Man märker ingenting av benet idag..

Hoppas jag kan fortsätta på den här tråden lite, och hoppas det gått bra för er så här långt!?

Ni som verkar ha lite koll på det här med frakturer... Har det gjorts UL innan röntgen eller misstänkte veterinären spricka direkt? Ifall UL också gjordes, upptäckte man någon reaktion på benhinnan i området kring frakturen? Hur lång tid efter förmodad spark åkte ni till klinik???

Min häst har någon gång under helgen fått någon typ av spark eller sticksår, upptäckte det i måndags morse och åkte till klinik i tisdags... Hon var i princip ohalt och ingen feber, liten spricka i huden långt upp på frambenet men däremot en del var (inget spår av att det blödit) och supersvullen hela benet ner till kotan! Jag påtalade flera ggr att ifall det varit en sparkskada var jag orolig för fraktur och ville röntga men veterinären tyckte inte det behövdes och grundade det på att ingen reaktion syntes på benhinnan under UL samt att såret bara gick ca 1 cm in max... Jag köpte visserligen den förklaringen, eftersom jag också vet att en spricka inte behöver synas på röntgen under första tiden och ville inte lämna kvar hästen, så vi åkte hem! Fick metacam och nu har det bara gått ca 1 dygn och svullnaden har redan gått ner en hel del...

Är det någon som fortfarande tror att det finns risk för att det är en spricka någonstans (vill inte riktigt släppa det ännu...) eller har någon något annat förslag på vad som skulle kunna ha orsakat detta? Kraftig svullnad och var går liksom inte ihop med litet sår och ohalt, eller?

Ingen som har någon fundering att dela med sig av???

vi åkte in efter tre veckor, men vi hade ju ingen aning om att han fått en spark uytan trodde bara det var såret som inte ville läka + typiska fullblodsben.

Himla dålig veterinär! Jag skulle åkt till ett annat ställe. Som min vet sa, det är inte ovanligt att en spricka föreligger ett plötsligt benbrott.
Min häst röntgade de direkt. Inget UL, vet kände på benet, vi sprang i gången o konstaterade att han var knappt halt, därefter röntgades benet, 6 bilder.

Jag håller med, var inne nyss med min häst som i yran sparkat på sej själv på insidan vä fram. Jag sa t o m när jag ringde att jag ville röntga och det var självklart. Inga problem. Hon var svullen men inte ett dugg halt och inte öm mer än första dagen. Jag trodde det var ett blodkärl som träffats och orsakade svullnaden men ville (bla med tanke på tidigare erf ) vara säker.

Jag tycker det är dåligt att dom inte röntgar om ägaren är orolig, och hästen bevisligen har fått en smäll:confused:

Jag vet inte om det alltid syns reaktion på benhinnan men det borde det väl i o f s göra kanske, om de säger det. Men jag tycker ändå det är dåligt att inte kunna ta en bild, för säkerhetsskull.

*KL*

Min L kom ju in på klinik pga en till och från-hälta efter tappsko. Han tappade en sko i början på feb, blev halt i samband med det. Blev bättre och bättre men inte helt bra. Kunde vara ren enda dagen/stunden och halta nästa. Ingen skillnad vila/hage etc. Verkade sitta i hoven, men ingen hovböld eller annat vi kunde hitta.

Åkte in i början på mars, men då hade hästskrället en 'ohalt' dag, och larvade runt och vägrade visa hältan mer än enstaka steg här och där. Så gick inte utreda med bedövningar etc. Men vet ansåg också det verkade sitta i hoven/lågt.

Så de röntgade hoven, ur ALLA vinklar, inklusive strålben. Just för att se så att det som veterinärern sa inte var en spricka som störde i vissa lägen. (Ingen spricka/fraktur dock, så jag har ingen erfarenhet alls att komma med där, ville bara ge ytterligare en syn på hur noga de faktiskt brukar vara att vilja säkerställa det inte är just en fissur. Varit med om det tidigare med, DV var ut och kollade på en häst som blivit skrämd, halkat på vått gräs och var tvärsvullen. Gick inte utesluta spricka, så fick order om att han inte fick lägga sig på natten, och så klinik för rtg morgonen efter. Han hade ingen spricka heller dock, däremot en gaffelbandsskada)

Å tack för svar :laugh: Läste ju den här tråden faktiskt innan vi åkte in också... Men när man har frågat om risk för spricka typ 100 ggr och fått vettiga förklaringar tillbaka varför det inte var nödvändigt med röntgen så känns det ju liksom lite larvigt att fortsätta... Det här var också en garanterat bra veterinär och jag har också varit där flera ggr med andra skador och då har vi nog när jag tänker efter faktiskt alltid röntgat så det känns ju som att man vill tro på att de har koll men det är ju ändå i slutänden på mitt ansvar! Men det är ju också skönt att jämföra med andras fall... I mitt fall så var ju skadan max 3 dygn gammal, ohalt både i skritt och trav och benet användes helt normalt på alla sätt och vis, så det är ju faktiskt lite som skiljer de olika bedömningarna åt, framför allt kan jag nog tänka mig att hade det gått 3 veckor och vi hade samma status hade vi nog röntgat och efter denna tid hade det ju också varit större möjligheter att se eventuell spricka på röntgen. Första gången vi åkte in när de uttryckligen misstänkte spricka satte de ju henne i hängmatta i 2 veckor för säkerhets skull men det visade sig slutligen bara vara en kraftig senskada, så det kanske finns små nyanser i hur hästarna beter sig också som ändå ligger till grund för huruvida man misstänker spricka eller inte... vad tror du?

Jaja hon står fortfarande på alla 4 iaf och svullnaden nästan nere helt nu...

flashlight: Tack även för ditt svar! Jo, jag borde kanske stått på mig lite till om röntgen, det hade ju känts skönt att ha kollat det när man ändå var där ju samtidigt som jag tänkter att en röntgen inte behöver ha visat en tillförlitlig bild ändå... Jag har ju som sagt erfarenheten av att lämna kvar hästen 2 veckor bara för att kunna lita på röntgenresultatet och det hade jag liksom ingen lust med denna gång! Så bara för att vi hade röntgat denna gång så behöver det inte ha visat varken till eller från ändå liksom... Men sen har jag också hört att det beror på vart på benet sparken tar hur stor risk det är för att det orsakar spricka... var det i närheten av knät din spark satt eller vart på benet ungefär? Alltså Flipas spark (om det nu var det) tog isf väldigt långt upp på utsidan så det finns ju för det första ganska mycket muskler som stötdämpar och sen är ju också skelettet grövre där kan jag tänka mig??? Ahh vad jobbigt allt känns... Försöker bara hitta en vettig förklaring till allt, en möjlighet är ju bland annat att det är en lättare spark men att den orsakade ett sår pga att Flipa redan var rakad på samma ben pga tidigare skada :crazy: och att såret isf blivit infekterat och därmed orsakat svullnaden, isf kanske det inte finns någon risk för spricka??? Ja... försöker nog övertala mig själv bara, men vet inte vad jag skulle kunnat göra annorlunda ändå? Hur länge väntade du med att åka in då?

Alexandra: Jo, det är just det jag försöker intala mig själv att de faktiskt är noga med att kolla sprickor, men bara om det finns minsta misstanke om det och inte annars... Men kom ni fram till vad som orsakade hältan då?

Senast ändrad av en moderator:

Alexandra: Jo, det är just det jag försöker intala mig själv att de faktiskt är noga med att kolla sprickor, men bara om det finns minsta misstanke om det och inte annars... Men kom ni fram till vad som orsakade hältan då?

Nix, tyvärr. Iom att vi inte kunde få den att vara där konstant, kunde det inte bedövas, iom att vi inte skulle ha en aning om ohalt häst betydde att bedövningen tagit, eller han bara inte hade lust att visa hältan då.

Han hade heller inga böjreaktioner som ledtråd. Böjde HF först, knappt ½ grad högt och lågt, som värmde ur. Då böjdes VF för att se om det var lika där eller ren där. Hade knappt en halv grad högt och lågt där med, men när vi sprang efter att ha böjt VF så visade han hälta på HF både uppåt och neråt på löpargången. Kanon tyckte vet, nu visar han den, och bad mig springa igen. Ohalt skrälle..

Så, vi fick åka hem utan åtgärd. Och endera hoppas han helt enkelt höll på att bli bättre, annars om den fortsatte komma och gå försöka få in honom en dag när han var ganska rejält halt. Om det inte gick, så helt enkelt sätta igång och se. I värsta fall få vi helt enkelt göra så att man provocerar hältan att bli värre mha av motion, så att han kommer in med något de kan utreda på sas. Vi kan ju inte göra ngt innan vi vet var det sitter och vad som gör ont.

Har inte vait helt hundra sen klinikbesöket (typ 2 v sen om jag minns rätt), kommer och går fortfarande lite, men mindre än innan. Känns inte alls bra att han inte är helt hundra, speciellt som det är en ung häst som inte utsatts för påfrestning (han är 4 år och under inridning nu), samtidigt förstår jag ju att veterinären inte kan göra något när de inte har ngt att gå på. Kan ju inte behandla alla leder i hela HF för att hoppas träffa rätt.

Hältkollade på lina idag faktiskt (strax innan vi åkte in på klinik var han lite till och från som beskrivet i övrigt, men rejält halt i trav i högervarv på lina. På kliniken 4 dagar senare så kom det enstaka halta steg i höger varv på lina, och en liten markering rakt fram), och inga halta steg, men klart sämre i högervarv, dvs någonting stör honom. Han blir kortare fram, 'tippar' in mer men bjuder glatt, inkl på bus och brall. Så.. fan vet. Drygt är det iaf, och det ligger och gnager.

oki, vad jobbigt! kan du inte försöka filma hemma någon dag när han är halt då, och skicka det till kliniken så kanske de får något att gå på iaf?

Hjälper ju inte tyvärr. Kliniken såg ju hältan till och från med, då på besöket. Men för att utreda den, och ta reda på var/vad vi ska behandla behövs det ju läggas blockader och utredas så. Och det kräver ju en sas kontinuerlig hälta så man kan bedömma var som släcker.

Annars, om de inte fått se den alls på kliniken heller hade ju filma varit jättebra ide. Men det vi vill nu är att han på klinik ska uppvisa den konstant i iaf något läge (typ hela tiden halt i höger varv longering eller så), så de kan utvärdera en bedövning.

Puttar upp den här tråden lite igen...

Ingen mer som har erfarenheter av sprickor i ben???

Flipas svullnad är nu helt borta, inte öm någonstans men såret är ju fortfarande kvar (håller på att läka)... Jag försöker ju såklart intala mig själv att det inte finns någon spricka men kan inte låta bli att älta mitt misstag om att inte röntga när jag ändå var på kliniken (då hade jag ju gjort allt jag kunde i det läget iaf...)

Sen tänkte jag också på att Flipa "bara" fick metacam denna gång, och svullnaden gick helt ner efter max 2 dygn och hon hade aldrig någon feber heller, något halt inledningsvis men inte när vi var på kliniken...

Bison: Din svullnad som var, var den över/runt hela benet eller mer lokalt runt såret? Förutom att han markerade lite hälta, använde han benet som normalt?

Hade ett vbl sto som dom släppte in en ny häst till i hagen fast vi sagt att den inte skulle gå i den hagen och det slutade med att min lilla tjej fick en spark och en 14 cm lång spricka i ena bakbenet. Efter lång tid på Ultuna och boxvila hemma så fick hon börja gå i vanlig hade och toksprang av glädje och drog på sig en senskada på ena frambenet. Vi beslöt då att hon skulle få somna in.

Vi hade en häst i stallet, 20 år gammal paint, som bröt griffelbenet, det var av på två ställen och veterinärerna var inte speciellt hoppfulla..
Men det gav henne i alla fall två månader med boxvila innan de skulle komma tillbaka och röntga igen.
Ägaren ville göra allt för att rädda sin älskade häst och blev tipsad av en equiterapeut att använda magneth helaths produkter. Sagt och gjort, hon köpte ett magnettäcke och två has magnet skydd som hästen fick ha på sig varje dag i dessa två månader när hon stod på vila.
När de kom tillbaka för att röntga igen hade sprickorna läkt helt och hästen var nästan helt ohalt! Helt otroligt och nästan overkligt, men magneterna ökade blodcirkulationen så mycket och hjälpte till att läka sprickorna så hon blev helt frisk! Idag är hon fullt igång igen och pigg och glad!
Tycker absolut du borde prova!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Hej! Har försökt googla mig till nått slags svar med hittar inget. De är så att min häst skadade sig i boxen för 2 månader sen. Först...
Svar
6
· Visningar
1 547
Senast: Elendil
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: Robina
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 153
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka