Erfarenheter av Snow-pad?

A

Anneli 07

Vilka erfarenheter har ni av Snow-pad, sådana snösulor med luftkanal (inte hela sulor)
Hovis kommer på torsdag och jag funderar på om det är läge att slå på snösulor nu :confused:
Hagarna är supergeggiga och det är 6 plusgrader ute......men snön lär ju komma och jag vet ju vilka "styltor" han får i hovarna då.
Hur gör ni?

Sv: Erfarenheter av Snow-pad?

Min häst fick sådana när hon skoddes sist. Det är snart dags att sko igen. Den mesta av tiden har det varit lerigt!! Men det har varit bra att ha dem de dagar det har varit snö. Jag tycker att de har fungerat bra. När det är riktigt blöt snö fungerar de inte så bra. I alla fall inte så länge man skrittar.

Har det. Jag tycker att det funkar bra! Dock är det inte så speciellt bra nu i detta läge där det är väldigt kladdigt å lerigt ute. Det fastnar hur mycket som helst i de då. Leran är expert på att lägga sig fel!

Men när det är snö, det är nästan ett måste! (Eller så är de jag som kanske är lite för bekväm ;) )

jag fick på såna på min idag..med kanal.så nu väntar ja bara på snön :banana:
hade såna förra året oxå på min stora o jag blev väldigt nöjd. så ja har bara gott o säga om dom.

bara bra erfarenheter.. :) använder det under hela vinterhalvåret, har inte haft extremt mkt tappskor nåt år eller så heller, även om man märker lite att dom inte sitter som på sommaren..

skitbra har dom på alla mina hästar

*kl*
Håller med övriga. Superbra att ha när det är snö. Det finns olika tillverkare och därmed olika sorter. Är de av bra kvalitet håller de minst en säsong (det svåra är att lägga dem på ett ställe man kommer ihåg) men kan oftast användas två. En del hästar med känsliga fötter kan bli ömma dock.

Vilka erfarenheter har ni av Snow-pad, sådana snösulor med luftkanal (inte hela sulor)
Hovis kommer på torsdag och jag funderar på om det är läge att slå på snösulor nu :confused:
Hagarna är supergeggiga och det är 6 plusgrader ute......men snön lär ju komma och jag vet ju vilka "styltor" han får i hovarna då.
Hur gör ni?
Snow-pad är polarsulans skapelse o ser helt annorlunda ut o funkar bättre- det lilla jag har testat- snöbrist:angel:

Jag ville prova den för att få en som funkar vid kramsnö med is under- i SKRITT.
Funkade mkt bättre än hufgrips- som du menar.;)

Sulorna sitter på!

Man kan ju inte sko om varje gång vädret ändrar sig, liksom.

Visst, de kanske slits lite mer i leran än i snön, men så himla dyra är de inte, jag kan nog kosta på mig nya igen till nästa vinter om det är nödvändigt. De förra höll 3 vintrar...:angel:

de flesta hästar jag har kommit i kontakt med har haft sånna och det är ju guldvärt att de inte halkar omkring och gör illa sig! bara positivt att säga...

Jag använder alltid snösulor på vintern och har gjort i flera år. Inga snöstyltor och man kan använda hästen utan att va orolig för att den ska vricka sig eller bryta benet.
Nackdelen med sulorna är att när det är blött så kan det bli lite småröta i hoven, men hellre det än att hästen bryter benet. Så kör med sulorna du! I alla fall om jag får säga min mening men nu är det väl försent :)

Hästarna skoddes om igår och då bad jag hovslagaren sätta på snösulor (gummisulor, svart med luftkanal i ) så nu får vi se om det kommer någon snö.......fast det känns som om det borde komma snö innan nästa skoning om sex veckor, enligt min hovis så var inte sulorna världens bästa i leran, men guld värda om det kommer snö.......och mina hästar får ofta rejäla isstyltor om när snön lägger sig.
Just nu är det en halvmeter geggamojja, fem plusgrader och regn här nere i södra Sverige :confused:

Absolut aka du ha på de! Snön kommer närsom helst och då kan du inte rida ute annars utan risk för en häst som snubblar och olyckan är snabbt framme. Hela snösulor ger bara problem med röta osv.... det blir för tätt och hovarna måste få luft för att andas!
///

Jag tycker de är oumbärliga. Skulle absolut inte rida i kramsnö utan dem. Dock verkar det inte bli nån snö än på ett tag, så hittills har de varit tämligen onödiga den här vintern.

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 033
Senast: Meglio
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 403
Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 441
Senast: Kiwifrukt
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 487
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka