Erfarenheter av sena fölnigar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare e1967
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 940
E

e1967

Jag undrar om ni med erfarenhet av avel skulle kunna dela med er lite angående föl som föds sent på säsongen. Peppar, peppar, ta i trä så är mitt sto dräktigt efter två års försök. Första sommaren vi försökte stod hon tio veckor på hingststation med tre omgångar hormonbehandling utan att ens bli brunstig... I somras bytte jag hingstägare och hon blev brunstig efter två veckor där. Tyvärr fick hon livmodersinflammation så av den eventuella dräktigheten blev det spolning och medicin... När veterinären konstaterat att hon var helt återställd och haft en naturlig brunstperiod gjorde vi ett nytt försök. Den här gången gick allt bra, hon gick i brunst, betäcktes och blev dräktig. Nu var det dock nästan höst och fölungen beräknas komma i månadsskiftet juli-augusti. Är det något särskilt jag behöver tänka på? Har ni haft så sena fölungar? Hur har det gått?

Sv: Erfarenheter av sena fölnigar?

Det är alltid lite tråkigt när det blir sena fölningar p.g.a. ungen missar betet..
men det är bara att "gilla läget".;)

Ungen får ju en sen avskiljning..du får dras med den långt in på våren..men annars är det inga konstigheter.

Du får väl hoppas på en varm och fin höst så att den kan få vara ute dygnet runt ett litet tag i alla fall.

Alla föl är känsliga för den första frosten, och dom sent födda ungarna ännu mer.
Det kan vara bra att ha på minnet

AM

Jag har haft ett par så sena föl, men det har aldrig varit några problem. Det tråkiga är att det är ju knappast lönt att betäcka om ifall man nu tänkt det.

Jag vet inte hur du har det med sommarbete men det är ju bra att ha lite olika vallar så att det alltid finns kort fint gräs till fölet. Eller se till att putsa betet ett par gånger under sommaren så det håller sig fräshare och smakligare för fölet.

Jag har haft några födda i början av juli och ett ponnyföl den 1 augusti.
Det fölen missar av betessäsongen får man ju ta igen med tillskottsfoder åt dem över vintern.
Jag förutsätter att stoet inte ska betäckas om direkt, utan vänta till nästa vår. DÅ gör det ju inget om de går ihop i hagen på dagtid hela vintern-våren, så fölet har mjölktillskott hela tiden...
Jag har själv ett krångelsto och hennes hittills enda föl föddes vid månadsskiftet juni-juli. Jag hade planerat att ge henne chansen på upp till 2 brunster till det året om hon inte blivit dräktig. Hon behövde "komma igång"...
Nu ska jag göra ett nytt försök till våren....

Tack! Jag har gott om vallbeten och kan skifta hela sommaren om det blir renbetat så det känns ju bra. Vi har betesputs om det behövs. Ombetäckning i år är inte aktuellt. Det finns det iallafall inte ekonomi till efter de här säsongerna... Då slutar jag nojja om det och ser fram emot sommaren (jag hinner nog hitta fler saker att stressa upp mig över innan det här är klart) Tack för all hjälp!

Liknande trådar

L
Avel Hej! Skriver mitt första inlägg här men har läst en hel del genom åren och hr förstått att här finns mycket erfarenhet. Jag har ett...
Svar
10
· Visningar
5 030
Senast: LovisaR
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 685
Senast: CK
·
Hästvård Några av er kanske har läst om min fölunge (numera åring) som hela tiden drabbas av otur och är skadad och sjuk om vart annat. Opererad... 4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 875
Senast: maria_b
·
Hästvård Är det någon som har hört talas om sånna? eller till och med haft/har en häst med en sådan? För ett och ett halvt år sedan blev mitt...
Svar
3
· Visningar
1 938
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka