Erfarenheter av Old macs eller dylikt?

Sv: Erfarenheter av Old macs eller dylikt?

Bra tillfällig lösning vid t.ex. en tappsko men rekommenderar inte det för dagligt användande. Det blir ju inte rätt överrullning, de får skav vid långvarigt användande etc.

Halloj!
Jag köpte OM för att ha utifall skorna skulle ryka. Funkar inte alls tycker jag. Även om jag haft rätt storlek så håller de inte i längden. Går itu och har sig, dessutom ganska klumpiga och mina hästar ser ut som månlandare..... Jättedyrt... jag vet att det finns andra varianter som mina kompisar är nöjda med, men vet inte vad de heter. Ska nog testa några andra i framtiden. Om någon har några som verkligen funkar så hojta till!

Hade OM i ca ett år till mitt fullblod eftersom hovkvalitén var katastrof och det inte gick att få fast skor. Funkade bra när det var torrt ute. Risk för skav vid blött väder,man fick vara mycket noggrann.

Red i gruspaddock och ute på asfalt och grusvägar. Hade ej tillgång till ridhus då. Det fungerade bra, hoppade både uppsuttet och löshoppning samt tränade dressyr. Det estetiska brydde jag mig inte om, känns inte väsentligt :smirk:

Jag hade bara en omgång och dom höll hela året. Jag har dom kvar fortfarande som nödskor. Det blev billigare än skoning för mig under den perioden.

Sara

Jag hade OM först när jag skodde av för herrans massa år sedan och var då nöjd trots att tyngden gjorde att min häst hade svårigheter att fatta galopp som otränad.
Sedan kom andra modeller ut på marknaden som dels skaver mindre och dels sitter bättre - stör inte hästen lika mycket.
Så trots att nya OM väger betydligt mindre tycker jag fortfarande att de är för klumpiga för min smak.

Kan tillägga att mina favoriter hittils är Bare, trots att de väger snäppet mer än Old Mac's G2 (vilket är namnet på den nya versionen)

Jag har praktiserat i ett stort inackorderingsstall och där var det flera stycken som använde OM. En häst fick hovböld efter hovböld när han gick i hagen men med OM så blev han bra och går sedan flera år med vanliga skor och är en super hopphäst. En annan häst var jättehalt med vanliga skor och fick gå med OM och då var han inte halt, visade sig senare att han hade rematism (stavning) och fick avlivas.

Ris: De går lätt sönder och är inte så billiga men det har väl kommit ut en ny förbättrad modell nu va?

Dom går ju inte att brodda vilket är minus på vintern...

Sara

Mina OM som jag hade först gick inte sönder kan jag säga och jag hade dem ändå aktivt i ett halvår ungefär. Hur hållbarheten är på de nya vet jag inte, jag har bara ridit i dem några få gånger.

Jag får nog åka och investera i ett par. Har lånat en häst som är ömmar på grus. Testa går ju alltid!

Jag har easyboots fram på min pålle om det är väldigt hårt och torrt på grusvägen.

Använder dom bara om jag inte kan rida någon annanstans.

Tycker att dom är lätta att ta på/av, sitter kvar ordentligt och har hållt ett år nu utan minsta skavank.

Jag tycker old-macs är stora och klumpiga och ger dessutom skav, eftersom man sätter en rem runt karleden.
Föredrar helt klart easyboots, mycket smidigare och sitter fast ordentligare.
Min häst är skodd ,använder reservdojjorna vid tappskor. Eller om det är väldigt torrt och knöligt alt. jag ska rida på mkt grus, då slänger jag på bootsen fram eftersom hon är omfotad då trots skor. (Behöver eg. sulor fram, men pga oändliga tappskor förra sommaren så valde vi att skippa sulorna.)

Senast ändrad:

På tal om att OM är klumpiga,min häst fick ett nytt smeknamn av folk i stallet när hon hade dom på sig, Lady Bigfoot :D:rofl:

Jag har både vanliga Easyboots och Easyboots epics, kan tillägga att jag klart föredrar de sistnämnda!

Det lutar nog åt dom sistnämda. Pratade med en bekant som hade dessa och de funkade visst bra.

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Utrustning Vad har ni för erfarenhet av stigbygeln Venice Evo Tech? Har fått önskan av dotters hopptränare att köpa nya stigbyglar till henne. I...
2
Svar
23
· Visningar
1 732
Senast: Nevermind
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka