Erfarenheter av lösdrift?

1

12 juni

Jag överväger att efter sommarbetet hitta en ny "uppstallningsform" för mitt fullblod med luftrörsproblem.

HAn stod tidigare i stall med torv och silage, nu ytvärr med kutterspån och hö. Men även i det tidigare stallet förekom måttlig hosta, men nu är det allvarligare.

Jag undrar nu - har ngn tips att ge angående lösdrift. Fungerar det med fullblod? - som ofta är lite känsligare är nordsvenskar, shettisar och islänningar...
 
Sv: Erfarenheter av lösdrift?

lösdrift fungerar på alla slags hästar..vet folk som har både araber, galoppörer,travare, halvblod mfl på lösdrift..lösdrift tycker jag även är den bästa och naturligaste "uppststallningsform" man kan ha, och nästan den enda lösningen på hästar med luftrörsproblem.
men om din häst är väldigt känslig så är det ju bara att slänga på ett täcke..:)
 
Sv: Erfarenheter av lösdrift?

Har min fullblodsvalack på lösdrift. Inga problem, men om det spöregnar ute/är snöstorm så slänger jag på ett täcke då dom andra hästarna inte är så känsliga och ofta inte går in i ligghallen (förutom nu på sommaren, då står dom inne halva dan pga insekterna) och då gör inte han det heller och står då och fryser.
Om han blivit svettig när jag ridit och det är kallt ute så får han på sej ett svett el stalltäcke tills han är torr.
Det viktigaste är att dom får fri tillgång på ett bra grovfoder (ensilage el hösilage är väl bäst i ditt fall).
 
Sv: Erfarenheter av lösdrift?

Ge lösdriften en chans! Det är det bästa jag någonsin har gjort mot mina hästar (som tidigare stog i box)! :banana:
Har två araber, en andalusier (som kommer från varma Spanien), en welsh mountain och en korsningsponny nu. Vet många fler som har araber, halvblod och fullblod på lösdrift som är lika nöjda som jag. Jag har aldrig ens täcken på dem, det går jätte bra utan :idea:

Det jag kan se är att hästarna mår mycket bättre både psykiskt och fysiskt. Det är lugnare i temperamentet, men piggare och gladare. De får inte gallor och blir inte stela, de får däremot finare muskler och bättre kondition! :)
Mina har fri tillgång på hö vilket känns bra eftersom hästar är konstruerade för att äta större delen av dygnet. Och nej, de blir inte feta eftersom de rör sig mer än en box häst och mycket går åt till att hålla värmen. Ser absolut inget negativt med lösdrift, finns bara fördelar! :D
 
Sv: Erfarenheter av lösdrift?

funkar jättebra :) mitt halvblod med fullblodspappa går på lösdrift med mina 2 shettisar. han stortrivs :D ger fritillgång på bra hösilage och dom står på halm.
shettisen på min avatar är 35 år och hon är en av dom 2 shettisarna.
 
Sv: Erfarenheter av lösdrift?

Jag har halvblod på lösdrift vilket inte är så vanligt. Fungerar jättebra och jag bor i norra norrbotten där det kan vara -35 grader kallt... Vid så låg temperatur brukar jag dock täcka dem även fast dom inte verkar frysa :crazy: Så länge dom har fri tillgång på hö och stor hage där dom kan röra sig sover jag lugnt på natten ;)
 
Sv: Erfarenheter av lösdrift?

"Lånar" denna tråd istället för att skapa en ny, hoppas att det är ok..

Funderar på att byta till lösdrift för mitt vblsto (ej i travträning). Hur funkar det för er som har stora hästar som rids mkt/tävlar? Blir det inte bekymmer med vinterpälsen? Det tar ju lång tid innan hästarna torkar? Har hört folk som har sagt att det inte funkar att ha hästen i tävlingskondition i lösdrift, pga svettningen och kraftfoderbehovet? Mitt sto är dessutom lite frusen av sig samt svårhullad.
Jag har bara erfarenhet av islänningar på lösdrift vilket funkar utmärkt..
Tacksam för ev råd och funderingar, man vill ju att hon ska ha det bästa.. :bow:
 
Sv: Erfarenheter av lösdrift?

Jag hade min häst täckad hela vintern på lösdriften så han inte satte så mycket päls. Fungerade alldeles utmärkt. Det krävs bara att man köper in rätt många täcken och har bra torkningsmöjligheter.
Min häst är dessutom lite svår att hålla i hull, men när han fick fri tillgång på hösilage så blev han hm lite tjock faktiskt. När det gäller behovet av kraftfoder så beror det ju på vad hösilaget/höt har för värden. Men det är ju inte svårare att fodra en häst flera gånger per dag med kraftfoder på lösdriften än i stallet.

Tycker du kan testa att ställa din häst på lösdrift. Är ett väldigt naturligt och bra sätt att ha hästar på tycker jag! :banana:

Till trådskaparen: Min häst är arab och fungerade super på lösdrift! Även han är "hosthäst". :cry: Vill verkligen ha honom på lösdrift, men den vi hade honom på förut var inge bra, och vi hittar ingen ny.

Tycker hästarna blir mer harmoniska på lösdrift. Kan verkligen rekommendera det :)
 

Liknande trådar

E
Hästvård Har tidigare skrivit om vår ponny som fick fång hos fodervärden. Nu har han äntligen blivit röntgad, vilket tack och lov inte visade på...
Svar
1
· Visningar
3 496

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mat till (små)barn
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp