Erfarenheter av ligamentskada i framknä

Malin_89

Trådstartare
Någon som har haft en häst med ligamentskada i ett framknä (carpus) och vill dela med sig av erfarenheter?
Hur var prognosen? Blev det operation? Hur la ni upp ev rehabilitering?
Sökt runt ang detta men hittat mest om ligamentskador i bakknä och det är ju inte riktigt samma sak..
Tacksam för svar. :up:

Känns som att både prognos, behandling och läkning beror mycket på vilket av alla ligament det handlar om? Och hur omfattande skadan är?

Ett tips är att googla på engelska eller latin för just er diagnos för att bredda träffarna på nätet och få mer underlag att läsa. :)

Överlag läker ju ligamentskador tyvärr väldigt långsamt eftersom både senor och ligament har så dålig blodcirkulation.

Bifogade filer

• ch01-image18-02.webp
    ch01-image18-02.webp
    34,1 KB · Visningar: 36
@spinxx
Tack för svar!
Jag har sökt runt på både svenska och engelska men inte lyckats så bra.
Det är orsakat av ett trauma där hästen förmodligen har slagit på sig själv på insidan mot framsidan så det är en "ytlig" skada om man kan säga så men det syns lite på vanlig slät röntgen och på UL. Veterinären rekommenderar nu op.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vår hund (Sankt Bernhard 75 kg, snart 3 år) har troligtvis dragit av korsbandet och vi väntar nu på tid till ortoped och ev...
2
Svar
25
· Visningar
3 632
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 599
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat