Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?
Jo absolut, jag anser att kortison väl har sin plats, det var lite det jag försökte få fram med mitt inlägg, även om jag kanske inte lyckades. Men det är inget jag tycker är kul/okej att ge om det finns alternativ. Som svar till MrsScabtrees inlägg alltså.
Har haft en katt på kortison, med troligen livslång behandling som 'prognos'. Nu behövdes inte det, peppar peppar. Men där hade vi provat allt annat som kunde komma på fråga utan minsta resultat. Så det var kortison eller godnatt. Valde prova kortison, trodde väl inte det skulle fungera (hastigt uppkommen hasledsartros i samband med skada, som vi nte riktigt kunde lokalisera men med största sannolikhet förelåg en ligamentskada också). Kortison var det enda som hjälpte övht, och det höll i sig vid nedtrappning med. Hon är 'tillbaka i tjänst' som stallkatt och kortisonfri sen flera månader =) Henne såg jag ingen biverkning på, men hade nog kunnat acceptera en del då hon innan kortison låg på sängen och ja..låg på sängen. Dvs hade så ont att hon inte ville vara med. Glad och kelig och åt och drack, men röra sig - nejtack.
Det andra var en hund med tåledsartros, där vi provade kortison som sista utväg. Hon fick en hel bunt biverkningar, men ingen hjälp. Så vi gav upp efter en vecka. Hade det hjälpt hade jag givetvis gett det mer tid trots biverkningarna, då dosen ju skulle ner ännu mer.
Däremot så att slåss med biverkningar som viktuppgång, slöhet osv på Utter, blir 'extra illa' iom grundproblemet. Han får inte vara överviktig, och slöhet/lojhet gör det omöjligt utröna om han är bättre eller ej osv. Och jag ÄR livrädd både för de biverkningarna och allvarligare, eftersom i hans fall är det ju långtids utan tvekan. Men förhoppningsvis kan vi komma ner i dos såpass att det hjälper men utan biverkningar/minimala biverkningar =)
Så, vi tycker lika, jag ville bara svara på MrsScabtress 'totalanti kortison, döljer bara symptom', för det finns ju fall där det inte finns andra alternativ att behandla än att just dämpa immunförsvaret, för det är där 'felet sitter'. Och andra immundepressiva är ju inte så biverkningsfria heller..
Och i Utters fall så utan kortison så handlar det om ständig smärta och ständigt inflammerade leder. Som ju helt klart är värre än om han dricker mer vatten och måste kissa oftare t ex (för att ta en vanlig biverkning). Och ja han kanske får letala biverkningar om X år. Men utan kortisonet får han inga år alls.. Så, pest eller kolera är i det fallet ett ganska lätt val. Dvs absolut prova kortison.
Men jag är glad de valde medrol