Erfarenheter av IRAP-behandling?

Sv: Erfarenheter av IRAP-behandling?

Nej, hade inte sett den från Läkemedelsverket, så väldigt snällt länka den. Men den sa ju (ang IRAP då) ungefär samma sak som Svenska Veterinärförbundet, men med andra ord. (SVF säger i princip att resultaten i de studier som gjorts är mycket lovande och visar signifikant skillnad men fler och större studier behövs. Och tills dess så har de ingen norm för användandet).

Ang varför inte mer, eller ffa vetenskapliga studier (dubbelblinda etc) så undrar jag med. Samtidigt kanske det är så att företaget säljer nog ändå, dvs det finns ingen eg vinst för dem att lägga pengarna på att bevisa på alla tänkbara sätt att det fungerar? Lite tråkigt dock. Nu är ju IRAP ganska 'snällt' så - finns ju andra behandlingar/medikamenter med större biverkningsrisk som det gäller samma sak för - man riskerar inte mer än pengarna och ledstick med att försöka. Samtidigt så om det är så bra som det verkar (även om tillv själv säger att det inte är eller ska ses som en mirakelmedicin) så kunde man ju få utökade behandlingspolicys osv - som skulle gagna även hästarna.

Puttar tråden lite. Vill gärna höra fler erfarenheter. Det blir nämligen IRAP för min, blod togs idag, och i morgon behandlas han första gången. Ska totalt få 3 ggr med 1 veckas mellanrum. Hoppas, hoppas, hoppas det hjälper..

Verkar klent med erfarenheter, men..

Herrn fick sin sista planerade IRAP igår. Dvs har behandlats 3 ggr med en veckas mellanrum. Vi fick ut 7 doser, och har gjort av med 6 st, så finns en dos kvar att använda vid ev framtida behov.

Om det hjälpt eller ej visar sig ju framöver. Däremot fick han ovanligt nog en reaktion på IRAPen. Normalt får de ju inga som helst reaktioner då det är kroppseget. Men min svullnade en del i kotleden (ingen hälta) och fick dessutom feber andra dygnet efter första svängen. Så de de andra två gångerna tog de det säkra före det osäkra och kombinerade med biklin i leden. Den här gången återstår ju att se, men förra gången så han fick en liiiten minimal tempstegring och minifyllnad andra dygnet efter beh, så biklinet verkade funka som förväntat.

Nu är det bara hoppas det hjälpt. Han har ju succesivt slussats ut i hage (om än inte fullstår) efter sin långa boxvila, och drar nån repa i hagen på morgonen och ser då oförskämt fräsch ut med tanke på omständigheterna iaf.

Vet ville inte kolla igen nu direkt efter behandling, utan att han långsamt sätts igång, och så åter om ca 2 månader. Så bara hålla tummarna..

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: slant98
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 797
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka