Erfarenheter av IRAP-behandling?

Alexandra_W

Trådstartare
Hittade bara gamla trådar när jag sökte, och förhoppningsvis kanske fler har fått erfarenheter sedan dess.

Men har någon erfarenhet av att behandla med IRAP?

Vilken led behandlades, hur många gånger och hur tätt, vad hade man provat innan och naturligtvis den viktigaste frågan av dem alla - fungerade det? =)

Sv: Erfarenheter av IRAP-behandling?

Min unghäst blev IRAP behandlad efter att man gjort två artroskopi på knäleden bak efter in infektion. Har för mig att han fick 3 sprutor med ca 3 v mellanrum. Det hjälpte, men inte 100 %. Däremot blev han nästan helt ok utav kortison men det var bara under ett par tre månader.

Tyvärr var brosket i knät så dåligt (konstaterades efter 9 månaders kamp) att han fick somna in.

Det enda rådet jag har är att kolla upp leden ordentligt först så att man inte gör det i onödan, i övrigt tror jag på behandlingen, speciellt om man provat annat som inte fungerat. Jag tror att IRAP är mer långsiktigt än kortison.

Med kolla upp leden, menar du med artroskopi då?

Hjälpte kortisonet bättre eller sämre än IRAP? (Förstod inte om ni sprutade med kortison före eller efter)

Min förra häst behandlades med IRAP i tre ben. Båda fram och ett bak det var kotled och knäled har jag för mig. Hade behandlats som "vanligt" innan med kortison och tupkam. Dock satt ju inte problemet i lederna utan i rygg och bäckenet så det var ledbahandling ihop med kiropraktor (givetvis vet. iblandad).
IRAP testade vi när pollen inte svarade på "det vanliga". Sprutade tre ben en gång och efter tre veckor bara frambenen (blodet räckte ej till fler).

Ihop med kiropraktorsbehandlingar så blev hästen frisk men tyvärr skadade hon sig allvarligt i hagen och fick somna in. Innan dess hade hon tränats och tävlats aktivt i hoppning i ca: ett halvår efter behandlingen utan få några problem (innan dess gick hon sönder så fort hon började hoppträna)
Hon var testhäst åt folksam som tack vare vårat goda resultat godkände det som behandling.

Hur ofta behandlade ni, alltså hur tätt? Men ni hade inga ledförändringar? (som upptäckts iaf.)

Härligt att det fungerade, men tråkigt den skadade sig igen givetvis.

Hur ofta behandlade ni, alltså hur tätt? Men ni hade inga ledförändringar? (som upptäckts iaf.)

Härligt att det fungerade, men tråkigt den skadade sig igen givetvis.

3 veckors mellanrum med IRAPen. Inga ledförändringar, röntgades både högt och lågt flertalet gånger.

Vi behandlade med IRAP först. Veterinären ville behandla med detta då det var en så ung häst och hon trodde att hans chanser skulle vara bättre med IRAP. Kortisonet behandlade vi med när IRAP-sprutorna var slut och han blev klart mycket bättre även om det var under en kortare period.

Jag tror att det är omöjligt att veta hur det ser ut inne i en led utan att göra en artroskopi....

Min Islandshingst belv benhandlat i en kota. Han ahde en griffelbensfraktur som inte upptäktes och som låg så illa att den retade ledkapseln, han hade en kraftig inflamation med start till förändringar i leden.

Vi fick utt hela 12 sprutor och han behandlades varje vecka i 7 veckor. Har några sprutor kvar.

Är efter 6 månader helt frisk och tävla nu på högt nivå.

Jag tror att det är omöjligt att veta hur det ser ut inne i en led utan att göra en artroskopi....

Jo, det var därför jag undrade om det var just artroskopi du menade eller 'bara' rtg. Just för man inte kan veta om man inte går in i leden och tittar.

Samtidigt är ju det en risk i sig, dels med narkosen, och dels att reta leden mer. Så jag är faktiskt lite tudelad i det här läget. Visst om man går in och ser att brosket är kasst som i ert fall. Då kan man ju 'spara' den tiden och de pengarna.

Samtidigt så skulle nog jag om det fanns broskskador vilja prova IRAP i ett sådant läge i alla fall, ja om det inte skulle vara helt katastrofalt dåligt och vet undrar om de verkligen ens ska väcka hästen då.

Så då är ju frågan om man ska ta risken med en generell narkos, och gå in i leden innan, eller helt enkelt prova IRAP (om det behövs) och se om det hjälper helt enkelt, för gör det inte det, som i ert fall, då har man ju svaret ändå?

ATT det finns förändringar i leden vet vi nämligen, det syns på rtg med. Inga stora, men likväl förändringar. Om de är ett problem eller bara ett bifynd vet vi däremot inte just nu.

Finns det förändringar kanske de kan "rensa" i leden om de går in.

Har du ekonomisk möjlighet att prova IRAP (jag har Agria och de tar inte kostnaden) så tycker jag absolut att du ska göra det för det är som du säger inte helt bra att söva och vara inne i leder och pilla.

Min lille skrutt fick somna på operationsbordet. Det var ett jobbigt telefonsamtal, men för honom fanns det inga möjligheter till ett värdigt hästliv.

Vilket du än gör så håller jag tummarna att det hjälper din häst!

Jag har snällt försäkringsbolag som betalar om det blir IRAP =) Det verkar som om Agria är det enda av de fyra stora som inte betalar? Surt i så fall. Jag trodde ju inte IRAP ersattes alls, men ringde och hörde med mitt bolag (Sveland). Och de ersätter *glad* Och när jag googlade verkar det som IF ersätter i sin vetXtra, och i tråden här står att Folksam ersätter. Så verkar bara vara Agria som inte ersätter? =(

Jag skulle dock betalat själv om inte bolaget ersätter (och om det blir IRAP då, det vet vi inte än), det var ju överkomliga pengar ändå (5500 kr för själva IRAPen, och så tillkommer kostnad för att injicera det i leden då samt klinikavgift som vanligt). Men blev en glad överraskning att försäkringen täcker om det blir aktuellt.

Jag har skickat dig ett PM förresten.

Hej,
Mitt islandssto har behandlats m Irap för hovledsinflammation i båda fram. Efter att vanliga behandlingar inte hjälpt. Fick betala kalaset själv eftersom jag oxå har Agria.

Samma tidsintervall som de andra, 2ggr med 3 veckors mellanrum. Ena hoven svarade kanon o är helt återställd. Men den andra blev inte helt återställd. Så innan sommaren behandlades hon en sista gång i hoven och sedan ut på stort naturbete för att se om hon kunde rehablilitera sig själv utan belastning av människa.

Har precis tagit hem henne så ännu är det för tidigt att utvärdera om det har hjälpt eller inte.

//Sara

Jag vet inte riktigt vad du menade med länken, du får gärna utveckla? Jag undrar om erfarenhet av IRAP, och länken handlar om rek behandlingsmetoder vid aseptisk artrit samt en fördjupning ang vad som händer vid artrit.

Men när/om 'vanlig' behandling inte fungerar, får man ju helt enkelt överväga andra alternativ. Och där är t ex IRAP ett alternativ som finns ganska väl dokumenterat även om effekten inte är helt vetenskapligt dokumenterad, så finns det gott om studier som visar på en väldigt god effekt - speciellt där traditionell behandling inte hjälpt. Och dessutom inte har några direkta biverkningsrisker än den risk en injektion i led alltid medför.

Så du får jättegärna utveckla din tanke med länken? =)

Är det jag som läst för fort? Hade för mig att det fanns ett avsnitt om just den behandlingens för och nackdelar. Kommer ihåg att det fanns ett resonemang om tildren som var lite vidare och hade för mig att det samma gällde IRAP. Tänkte att det kunde ge mer generell kunskap då jag är lite skeptiskt till enstaka historier. Det verkar ju inte finnas så många som provat här på buke.

Ber om ursäkt för att jag villade iväg. Har läst ordentligt stycket jag hade i minnet och det hade inte något att tillägga. Läste rekommendationerna för att se vad som framkommit om glucosamin och HA så jag kom inte ihåg exakt vad som stod om just IRAP. Hoppas du får bättre svar av någon annan.

Min kompis häst behandlades med IRAP mot en cysta i ena bakhasen tror jag det var?.
Hade nog provat andra saker tidigare, IRAPen va sista försöket har jag för mig. Dom hade sveland som betalade för hela kalaset, vet inte hur många behandlingar och hur ofta det var men efter behandling och vila i typ ett år var han frisk som en nötkärna och gör piruetter och byten och allt möjligt igen med glädje :) Lever dock som pensionär/läromästare nu för han är 18 år. Men hade han fått hade han nog gärna startat St Georg igen ;)

Är det jag som läst för fort? Hade för mig att det fanns ett avsnitt om just den behandlingens för och nackdelar. Kommer ihåg att det fanns ett resonemang om tildren som var lite vidare och hade för mig att det samma gällde IRAP. Tänkte att det kunde ge mer generell kunskap då jag är lite skeptiskt till enstaka historier. Det verkar ju inte finnas så många som provat här på buke.

Ah, du menade så, då är jag med.

Jag har ju googlat och läst både svenska och utländska studier. Och att jag just ville veta hur det var med erfarenheter i verkliga livet var/är just för nästan varenda studie jag hittat visar på exceptionellt bra resultat. Den svenska hade 70% resp 100% (olika grupper) återställda hästar t ex, och då var det sådana som inte svarar på behandling tidigare. Och även de utländska erfarenheter i studieform jag hittat visar ju på så enormt bra resultat att jag min vana trogen blir skeptisk ;) Det låter FÖR bra - var är haken? typ.

Därför jag ville se hur det gått för de som provat här på buke, och vad man behandlat för/vad problemet varit. (Svenska studien är på kotledsinflammationer)

Ja, såklart du har läst på. Har ju sett i många trådar att du läser allt du kommer över på många områden. Visste inte om du sett det från läkemedelsverket då den är ny, mest därför jag länkade. Tyvärr så gav den ju inget.

Tänker lite som du att om det ger så fina resultat vad är baksidan? Varför är metoden inte mer beforskad och etablerad.

Lycka till och hoppas att det reder ut sig!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: slant98
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 797
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka