Sv: Erfarenheter av insemination som ensamstående?
Det gissar jag att många som tar detta steg går igenom, att det inte blev som man tänkt sig och framför allt att man måste stå ut med andras åsikter/fördomar om att man inte är en riktig familj och att det är konstigt att det inte finns någon pappa till barnet.
Jag, och således även min kompis, har så förhållandevis många "konstiga" familjer omkring oss ändå (tex rätt många familjer där de vuxna är av samma kön), och de här frågorna har diskuterats till och från i umgängeskretsen i rätt många år nu.
Och olika personer är så klart olika känsliga för den där sortens tryck från omgivningen, och olika omgivningar "trycker" säkert olika mycket.
Personligen har jag väldigt svårt att känna in vad de som verkligen är besvärade av omgivningens normtryck i de här sammanhangen upplever, tycker jag. En klar brist hos mig, alltså. Mina egna strategier handlar snarare om sådant som att hellre bo i en stor stad än i en liten, och hellre hjälpligt centralt i lägenhet i akademikertätt område, än i enfamiljshus där man i värsta fall är helt omringad av familjefundamentalister.
De som är familjefundamentalister kommer att tycka att en kärnfamilj alltid är det bättre alternativet, hur gräsligt jag än uppfattar att deras familj/förhållande fungerar. Om man inte har ett väldigt extremt umgänge (är medlem i Pingstkyrkan, typ) så kommer det ju hela tiden att finnas både enförsörjarfamiljer, styvfamljer och kärnfamiljer omkring en, så jag ser egentligen inte riktigt problemet. Men jag kan heller inte alls identifiera mig med känslan av att drömma om en kärnfamilj, det har aldrig någonsin känts viktigt för mig och jag förstår inte riktigt hur det känns när det känns viktigt. Att formen är så central, liksom?
Edit: Ska jag vara bara lite mer svartsynt än jag är på riktigt, så ser jag det egentligen som en rätt lämplig familjeform att de som är omsorgskompetenta (till övervägande delen kvinnor) har ansvaret för barnen och vill de sedan dessutom ha kärleksrelationer, så inte mig emot. Men varför blanda ihop de två sakerna, egentligen?