Erfarenheter av hö i rundbal?

Bumble-Bee

Trådstartare
Jag har funderat på att köpa hö i rundbal, men har inga tidigare erfarenheter av det. Är det någon här som har använt sig av hö i rundbal? Balarna väger runt 350 kg. Det jag funderar på och vill höra era erfarenteter om är främst den hygieniska kvaliteten, om den kan försämras av att höet packas i så stora och, antar jag, hårda balar? Jag har bara pratat med en person om detta och hennes erfarenhet var att höet ofta var mögligt i kärnan på balen. Vad har ni för erfarenheter? :)

Sv: Erfarenheter av hö i rundbal?

Är höet bara riktigt torrt vid pressningen, så blir kvaliteten bra. Har sett många jättefina höbalar i den storleken, men också många väldigt dammiga.

Svårt att få bra. Jag undviker rundbalat hö, just för att den hygieniska kvalitén är svår att hålla hög.

Tycker att de är mycket jobbigare att hantera också. Annars kan man ju på ett ungefär gissa vikten på fyrkantiga balar genom att plocka "delar" av dem. Men med de runda hårdpackade blir det lite att stå och dra små tussar. Jobbigt tycker jag iaf.

Är höet bara riktigt torrt vid pressningen, så blir kvaliteten bra. Har sett många jättefina höbalar i den storleken, men också många väldigt dammiga.
Instämmer!
Det gäller att bonden har is i magen och väntar med att pressa tills det är HELT torrt, eftersom det inte kommer ligga på skulltork som småbalar gör. Men rätt skördat kan det vara kanonfint!
Jag har fodrat med rundbalshö från två olika bönder i år (främst till fåren) och har inget att klaga på. Yttersta lagret på dem kan lukta lite sunkigt ibland, men inuti har de varit jättefina!

Jag har haft rundbalat hö i flera år på vår och höst, men "min" bonde tar in höet löst och pressar bara strax innan jag kommer och hämtar. Det baöas bara för att det ska gå att transportera på släpvagn.
Jag har tyvärr knappt något utrymme inomhus för hö så jag kan bara ta hem ett par balar i taget.

Mina föräldrar har haft hö i rundbal i fyra år och det har inte varit några problem. Fast de är inte jättehårt pressade, en bal väger nog ca 175kg (en bal räcker ca 12 dagar till två fjordingar och några får)
Däremot är det inte optimalt att förvara balarna på ett för tätt golv.

Mycket smidiga är de, iallafall om man jämför med runda ensilagebalar:)

Det gäller att bonden är riktigt noga när han tar hö´t för att det ska bli bra. Jag har fodrat med rundbalshö i flera år och det har varit riktigt fint. Givetvis så är ju förvaringen viktig, de ska ställas på trägolv för ställs de på betong så möglar de. Man bör också täcka med halm som vanligt så att inte fukten går in i balarna.
Jag tycker att det är väldigt smidigt med rundbalar, det är enkla att hissa upp på loftet, ingen packning som med småbalar. När man öppnar dem så tar man lager för lager så att man inte står och drar småtussar för då faller ju alla bladen av.

kl

haft rundbalar av olika lev. i ett par år och har inte behövt kassera en endaste men en av de 4 bönderna får alltid till dem så mkt frächare, noll dammkänsla och grönt o fint..så han har jag fortsätt att köpa av under nu 3 års tid. Bokar hans hö direkt från åkern numera..suveräänt :)

*kl*

Tack alla, för att ni har delat med er av era erfarenheter! :) Jag tror nog att jag försöker få tag på riktigt bra småbalshö istället, det verkar knepigt att få tag i bra rundbalat.

Jag fick så mycket hö i sommar, så det som vi inte fick in rundbalade vi och plastade in.
Fick sålt varenda bal, behöll dock en själv så jag hade någon aning om vad det var jag sålde. Höet var av bra kvalité och dammade inte. Men det var knussligt då jag har lite begränsat utrymme och kunde inte öppna upp hela balen, utan fick "plocka" höet. Sitter ju som berget! :grin:
Nu till sommaren blir det väl likadant, då vi bara har 1 ½ häst.

Jag är inne på 5:e året med hö på rundbal. A och O är att det har torkat ordentligt innan det pressas, och att man förvarar det rätt. Vi pressar våra balar ganska löst, och i år fick vi en mindre storlek som funkar lätt att rulla och välta för en person. Tippar på att den väger ca 150 kg. Ta i trä, men det är väldigt sällan jag kasserar något hö, och det har aldrig dammat. Upplever att det håller högre kvalitet än hösilaget vi tar in...

de höbalarna som våran bonde gör är jättefina... det som man får tänka på som vissa i vårat stall inte gör är att man får ta runt hela balen och ända ner till backen för att den inte skall bli som en kon och allt sitter fast.... men det är juh pga av den mänskliga latheten inte pga balen=)

Jag ställer balarna åt andra hållet, dvs inte med plattsidan ner. Då är det mycket enklare att ta stora grepar med hö.

Vi tar in storbalshö så gott som varje år. Det som är viktigt är att vara lite kall, och inte pressa för tidigt. MINST 5 dagar i riktigt bra torkväder är vad som gäller.

Jag har hästar på utedrift och en grann-bonde kör hem 600kg fyrkantsbalar. Smidigt då vi inte heller har utrymme att förvara massa hö utan han kommer när jag ringer.
Bökigt att riva åt sig rätt mängd men å andra sidan behöver dom ju lite mer på lösdrift så jag brukar ta ögonmått och ge en rejäl hög i var!

Funkar bra här iaf!

Vi har enbart rundbal av höensilage, som vi kör från höst till vår. Och vi har blötare variant(ej ensilage till kor) och den blötare varianeten blir tyngre i kg pga vatten mängden.ca 350-450 kg beroende på vatten mängd.

och vi gör själva, o peppar peppar aldrig haft mögel på egen gjorda. Men köpta balar har vi fått kassera mkt av pga dessa gjort balarna gjort dem för torra, men inte tillräkligt torra för att funka att plasta in.

Egentligen så började man ju plasta in vallfoder av den enkla anledningen att de ska bli konserverat och då behövs viss vatten mängd för att processen ska sättas igång.

Så jag köper inte torrt rundbals hö, pga den stora mögel risken, köper jag torrt blir de på småbal.

vet inte om de skiljer var i landet man bor men vi bor i norra norrland.

sen så överlag tycker då hästarna mer om höensilage än torr hö(mina i allafall)

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025