Erfarenheter av Frieser och PRE hästar?

ssandraar

Trådstartare
Låter rubriken tala för sig själv, berätta vad ni tycker om raserna! Allt är av intresse :p :d

Jag är själv ett stort fan av de båda raserna, jag tycker om hästar som har power och ser mäktiga ut (speciellt frieser hästen) men även PRE hästarna. Drömmen är väl att skaffa en häst av någon av de två raserna!
 
Träffat många av båda raserna, och detta är mina reflektioner över lag:

Frieser - Brukar ha utmärkt temperament och vara trygga och stadiga och friska (!). De flesta jag sett har varit lättfödda och inte heta, utan lite åt andra hållet, ryttarna har fått jobba lite för att få igång dem ordentligt. Gång med höga lyft och ofta bärig galopp, men skritt och trav brukar ha lite kort steglängd och inte vara naturligt reglerbara. Har dock sett välutbildade inom dressyr som reglerar sig bra, men det är inget man får gratis på en frieser. De brukar vara positiva att hoppa, hoppar helt ok för lätt nivå men är ofta lite för långsamma för de flesta omhoppningar. Fantastiska körhästar då de sällan är tittiga. Jättebra familjehästar och goa att rida barbacka på.

PRE - Brukar enligt mig vara känsligare och kraftfullare än Frieserhästen. Med rutinerade ryttare brukar de vara mycket lättlärda och arbetsvilliga, men jag vet också en del som inte riktigt kunnat tygla hästens känslighet och energi. De brukar inte vara tittiga så länge de är trygga i sin miljö och med sin ryttare, men är också känsligare för ryttarens kroppsspråk och ridstil (bl.a. en jag vet är bilrädd eftersom ryttaren inte vågat vägträna honom, och en annan går inte att rida ut på då ryttaren blir osäker). Liksom friesern brukar PRE-hästar hoppa villigt men inte särskilt bra, och de är sällan kvicka nog för omhoppning. De brukar dock glänsa inom W E (Working Equitation) pga. deras lättlärda och känsliga psyke, samt att de är populära inom akademisk dressyr. Personligen skulle jag säga fantastiska hästar man kan göra det mesta med som mer rutinerad ryttare, men sällan något för de oerfarna.

Och såklart finns det alltid undantag. Detta är bara mina egna tankar kring det jag sett, efter det är det alltid upp till individen. Skulle inte dra mig för att ha någon av raserna som ren dressyrhäst om jag gillade det jag såg i hästen, och jag är då inbiten dressyrryttare.
 
Träffat många av båda raserna, och detta är mina reflektioner över lag:

Frieser - Brukar ha utmärkt temperament och vara trygga och stadiga och friska (!). De flesta jag sett har varit lättfödda och inte heta, utan lite åt andra hållet, ryttarna har fått jobba lite för att få igång dem ordentligt. Gång med höga lyft och ofta bärig galopp, men skritt och trav brukar ha lite kort steglängd och inte vara naturligt reglerbara. Har dock sett välutbildade inom dressyr som reglerar sig bra, men det är inget man får gratis på en frieser. De brukar vara positiva att hoppa, hoppar helt ok för lätt nivå men är ofta lite för långsamma för de flesta omhoppningar. Fantastiska körhästar då de sällan är tittiga. Jättebra familjehästar och goa att rida barbacka på.

PRE - Brukar enligt mig vara känsligare och kraftfullare än Frieserhästen. Med rutinerade ryttare brukar de vara mycket lättlärda och arbetsvilliga, men jag vet också en del som inte riktigt kunnat tygla hästens känslighet och energi. De brukar inte vara tittiga så länge de är trygga i sin miljö och med sin ryttare, men är också känsligare för ryttarens kroppsspråk och ridstil (bl.a. en jag vet är bilrädd eftersom ryttaren inte vågat vägträna honom, och en annan går inte att rida ut på då ryttaren blir osäker). Liksom friesern brukar PRE-hästar hoppa villigt men inte särskilt bra, och de är sällan kvicka nog för omhoppning. De brukar dock glänsa inom W E (Working Equitation) pga. deras lättlärda och känsliga psyke, samt att de är populära inom akademisk dressyr. Personligen skulle jag säga fantastiska hästar man kan göra det mesta med som mer rutinerad ryttare, men sällan något för de oerfarna.

Och såklart finns det alltid undantag. Detta är bara mina egna tankar kring det jag sett, efter det är det alltid upp till individen. Skulle inte dra mig för att ha någon av raserna som ren dressyrhäst om jag gillade det jag såg i hästen, och jag är då inbiten dressyrryttare.

Tack för ett långt och utförligt svar! Jag är själv allround mot dressyr ryttare.
Vilken är din personliga favorit av hästar? Och om du var tvungen välja, frieser eller PRE?
 
Tack för ett långt och utförligt svar! Jag är själv allround mot dressyr ryttare.
Vilken är din personliga favorit av hästar? Och om du var tvungen välja, frieser eller PRE?

Tja det beror lite på. Fick jag välja helt fritt skulle jag ta en känslig frieser på 170cm med lite tryck i, mest pga. att de är lite större och har över lag lite längre linjer.
Men en PRE som matchar ovan beskrivning skulle också duga, men de brukar inte komma i "min" storlek. En sak att nämna också är att det finns en hel del PRE i svår dressyr, men jag har hittils inte själv sett en frieser i GP - Kanske säger något om ridbarheten...?

Är man allround mot dressyr tror jag båda raserna fungerar utmärkt och sedan får individen man möter avgöra vilken man köper
 
Låter rubriken tala för sig själv, berätta vad ni tycker om raserna! Allt är av intresse :p :d

Jag är själv ett stort fan av de båda raserna, jag tycker om hästar som har power och ser mäktiga ut (speciellt frieser hästen) men även PRE hästarna. Drömmen är väl att skaffa en häst av någon av de två raserna!

Jag får väl säga tvärtom, aldrig i Frieser! Men gärna PRE!

Det är ju två extremt olika raser, både till psyke och utseende(vinklar etc) och därmed lämpade för olika saker.

Frieser är ju frånbörjan vagnshästar. Det tycker jag märks väl i många av dem, även om man avlat dem mot ridning med ett tag.
Det finns så klart en del bättre.
Humöret är för flegmatiskt för min sak.
Jag vet många tränare och problemlösare som ryggar undan då de hör att kunden har en frieser.

PRE är en ras jag personligen gillar väldigt mycket. Men de är känsliga, reaktionssnabba och kan vara tuffa. Så jag skulle inte rekommendera den till ryttare som inte är vana vid hög känslighet, snabbhet och rörlighet i sidled/upp och är rutinerad. Man måste kunna rida dem a la PRE och inte a la Halvblod. Så man kan behöva tränarhjälp i annan form än sin gamla vanliga.
Klarar man det är de fantastisk kul!
Iom känsligheten har man en lätt känsla hela tiden, de har en remarkabel förmåga att samla sig.
De passar mig mycket bättre rent humörmässigt med.
 
Kan hålla med om ovanstående angående pre av de jag träffat - vilket inte är många med ändå. Är personen lugn och trygg blir hästen ofta det, reagerar dem och människan inte blir rädd av det så brukar dennes lugn smitta av sig och sen är det inte mer med det. Skulle nog tro att pre är lite bättre allround än frieser, just eftersom de är avlade för ridning och inte körning. Trots storleken har de ju mycket massa så jag tycker de bär upp rätt bra, utan att för den delen vara tunga att rida. Jag är liten så uppskattar lättheten och kvickheten, utan att behöva känna att jag sitter på en nätt ponny...

Min är en hispano, men tycker det är mycket pre i henne. har inte lika höga och korta steg som vissa pre kan ha, utan större gångarter som nog är lite mer fördelaktiga om man ska tävla dressyr. Hon känns som en utmärkt allround häst! Dressyrar alltså, hoppar med vilket vi absolut kommer klara LC-LB nivå i framtiden, rider ut - och damen orkar trava o galoppa lääänge så distans hade säkert fungerat med. WE som Winie tee nämnde har hon från start varit väldigt duktig i! Det är grenen vi inriktar oss lite mer mot.

SOm du TS antar så skulel jag föredra PRE alla dagar ;) Har man inte råd med renrasiga, då de verkar vara dyrare just pga rasen, så är ju korsningarna inte sällan bra med!
 
Låter rubriken tala för sig själv, berätta vad ni tycker om raserna! Allt är av intresse :p :d

Jag är själv ett stort fan av de båda raserna, jag tycker om hästar som har power och ser mäktiga ut (speciellt frieser hästen) men även PRE hästarna. Drömmen är väl att skaffa en häst av någon av de två raserna!

Min personliga åsikt om raserna:

Friser: Stora vagnshästar som inte är avlade för att ridas på. De är inte speciellt bekväma att rida och det är ganska mycket jobb att få dem att gå balanserat i en bra form. Men en välriden friser är fruktansvärt snygg att titta på. Min erfarenhet är också tvärt emot som någon annan skrev att de ofta är sjuka.

PRE: Oerhört vacker häst att titta på men alldeles för känslig för en hobbyryttare som mig. Man måste kunna rida för att rida PRE är min erfarenhet. Annars blir det bara "symaskinshästar"

Jag själv har fastnat för Lipizzanern. Det är en brukshäst med turbomotor anser jag. Oerhört känsliga och lätta samtidigt som det är en häst som har alla fyra hovarna på jorden. De är även väldigt pampiga och vackra att titta på. Utöver lipizanern finns ju även tex Lusitanon.

Skickar med en bild på mammas 2-åriga lipizzanersto

10152672_10202008968881847_3711316923406498973_n.jpg
 
Känner bara till en Friser stor vacker körhäst som alla stannar till och kollar på.
PRE 1 jättesnäll kännslig påhittig krutdurk som älskar att hoppa och gör det med bra teknik lite väl högt över stannar aldrig ca 155 cm , tävlad 110 i hoppning. Rör sig som en typisk PRE mycket i frambenen , blir lätt kort och hög i halsen. Tränar mycket dressyr men testar sin ryttare , .Jättesnäll att rida ut på trygg.
PRE 2 har varit skadad en del även den runt 155 , trygg att rida ut på den är runt 15 år nu , promenadhäst
 
Skickar med video på Hispanoarabens trav + travhoppning på räcke ca 90cm. Helt ok teknik, inte symaskinstrav :)

 
Jag har tidigare varit halvfodervärd åt en PRE och även haft en frieser på foder. Gillar båda raserna grymt mycket! :love:
 
Utveckla gärna :)

Man tycker de är så "i en bubbla". De är svåra att nå. Verkar flegmatiska. Men om de exploderar är de svårnådda i det med.
Det är mest av. Men finns även en rätt dold på.
Några mellanlägen är mer sällsynta.

Det är också ansett att det är en viss typ människor som ofta har dem. Vilket gör hästarna till de de är. Eller iaf låter dem vara så.
 
Jag har ingen större erfarenhet av dem, men har dock haft att göra med ett par. Och de har varit rätt mkt så som du beskriver. Jag har uppfattat dem som introverta. Alla har varit snälla, goa och väldigt sociala. Men när det kommer till någon form av press så har de blivit introverta och svåra att nå fram till, eller som du skriver explosiva och svårnådda.
Det var intressant att höra vad nån mer insatt hade för uppfattning av dem :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
839
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 974
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 138
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 372
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp