Jag håller med om vad flera skrivit redan, jag tror det är väldigt stor risk att du bestämt dig för en förklaring och (undermedvetet) letar efter orsaker som passar i den mallen istället för att se andra orsaker. Jag förstår att han är extremt känslig för åska, men det som var över norra Tyskland igår? Nej, det verkar helt orimligt. Han kan vara påverkad av fler saker, även om åskan förstås också fortfarande stämmer.
Med det sagt, jag ser inga problem med att prova Clomicalm om dina veterinärer rekommenderar det. Som redan nämnts är det dock ett läkemedel som - såvitt jag vet - endast används ihop med träning, dvs hunden går att nå. Som du beskrivit Léons tillstånd hade jag inte haft stort hopp att det hjälper (därmed inte sagt att jag säger emot veterinärerna, men ha inte så stora förhoppningar kanske), och - tyvärr - inte utan samtidig träning. Om du inte jobbar på grundproblemet lär stresspåslaget slå igenom igen. Clomicalm tar ner topparna/de snabba förändringarna kan man kanske säga, men det är inget mirakelmedel. Det stämmer som nämnts att rekommenderad föreskrivning tycks vara (igen, jag är inte veterinär - det vet ni såklart redan, men ifall någon googlar vill jag vara tydlig) för separationsångest, men det är inget som säger att andra ångesttillstånd inte kan vara relevanta. Clomicalm verkar på två processer som är aktiva i flera stresspåslag (även om kurvorna ser olika ut), är din veterinär villig att skriva ut för just Léons problem tycker jag det låter rimligt. Om än, som sagt, kanske inte så hoppfullt.
Jag förstår att du vill ge honom - och dig - en sommar till. Men försök om du har möjlighet att få en utomståendes blick på situationen, någon som känner Léon också, och som är bekväm med att ge sin åsikt. Är det så att han reagerar på oväder i Tyskland (inga av de åskrädda hundar jag känner till här i området reagerade igår) så kommer sommaren att vara närmast outhärdlig för honom, det åskar väldigt ofta där (och här). Är det så att hans problem har spridit sig till en ny trigger, vilket verkar mer troligt, behöver du räkna ut vad det faktiskt är och se om du kan lindra det på något sätt.
Oavsett hur du går vidare låter det inte som en möjlighet att inte göra något alls. Lycka till!