Erfarenheter av Cartrophen och livslång behandling med kortison?

Milosari

Trådstartare
Vad hos vet idag med båda hundarna för lite olika besvär;

Minina är nästan 15 år (lite osäkert, uppgiftena varierer från 13 och uppåt) och har börjat bli ganska svag i bakkärran. Sedan i våras går hon på smärtstillande (Previcox) och får Hill's j/d + Seraquin och det har hjälpt ganska bra. Men den senaste tiden tycker jag att hennes tillstånd har försämrats igen. Hon har ibland "dåliga dagar" där en eller flera promenader per dag går i ganska långsamt tempo och det verkar på hennes kroppspråk som om hon är trött och har lite ont. Dessutom så verkar signalen mellan hjärnan och bakbenen vara lite halvtaskig och hon hamnar ibland i otakt med bakbenen och vid något tillfälle när hon stannar och luktar så har hon inte satt ner tassen ordentligt utan stannat med tassen vikt på fel håll. Mellan dessa dåliga dagar är det fortfarande rätt bra sprutt i henne och hon tvärvägrar fortfarande att få hjälp upp i bilen, hon kan själv!

Jag tycker ändå att hon inte kan ha det som hon har det nu, och tänkte diskutera ett byte av smärtstillande (de kan vänja sig vid en sort och då får man byta) och be dem kika lite allmänt på hur de tyckte hon såg ut. Vet tyckte att hon var i fin form för sin ålder och han fick dra/trycka rätt hårt för att få en smärtreaktion. Han föreslog då Cartrophen som ska injeceras en gång i veckan i fyra veckor och har man tur så ger det effekt i flera månader.

Är det någon som har provat det här preparatet och har ni sett någon skillnad?

Loke (10 år) har fyra år i rad haft rävskabb och efter varje gång så tycker jag att hans hud blir sämre och det blir allt lättare att trigga igång klireflexen. Han kliar sig något mer än Minina men inte anmärkningsvärt mycket. Någon vet har vid något tillfälle sagt att han kanske är överkänslig mot kvalster och det trodde denna vet också. Han föreslog då en livslång (eller vid behov) behandling med kortison, för det skulle dessutom vara bra för hans leder (han har inga problem med lederna än, men lite slitna är de säkert med tanke på hans storlek och ålder). Dosen är relativt låg, 5 mg varannan dag. Han har tidigare ätit 15 mg varje dag under en kortare period utan att drabbas av några större biverkningar.

Någon som har erfarenheter av det? Är det något särskilt man bör tänka på? Jag måste söka dispens hos SKK om jag ska fortsätta tävla, är de griniga med att bevilja?

Sv: Erfarenheter av Cartrophen och livslång behandling med kortison?

Kanske kanske börjar sprutan ge effekt. Minina har varit piggare och gladare än på länge både igår och idag!

Men jag vill fortfarande veta om andra har några erfarenheter, både om sprutorna och om kortisonet.

Långtidsbehandling med kortison försöker man in i det längsta undvika. Biverkningarna är värre vid långtidsbehandling än vid kortare kurer. Hundar kan bla utveckla iatrogen (här läkemedelsutlöst) Cushing eller drabbas av calcinosis cutis, starkt kliande och smärtsamma förkalkningar i huden som är mycket svårbehandlade. Många inre organ kan också ta skada.

För din hunds del skulle det i första hand vara en behandling mot misstänkt allergi och i andra hand en antiinflammatorisk ku för lederna. Jag kan tycka att det, även på en äldre/gammal hund, är bättre att försöka hitta grundorsaken till besvären.

Har rävskabb kunnat fastställas ordentligt eller är det en sannolikhetsdiagnos?
Vad äter hunden i dagsläget? Jag skulle i första hand (om utredning ej är aktuell) sätta hunden på ett bra hudfoder (j/d funkar utmärkt där med) med extra omega 3/6 fettsyror och ev antihistamin under besvärliga perioder. Regelbundna schamponeringar, gärna med t ex Douxo Lindra, för att skölja bort allergener och förbättra hudens barriär.

Kortison är ett sistahandsalternativ när allt annat är uteslutet. Men då är det en förbaskat bra medicin!!

Hur stor dosen är kan jag inte avgöra utan att känna till hundens vikt!

Har ingen erfarenhet alls av Cartophensprutor men det var roligt att se att de verkar funka!

Det är så konstigt för jag har hört liknande förut, att man ska undvika kortison. Men denna vet sa att biverkningar är sällsynta och att man kunde trycka i dem ganska stora mängder utan att tänka så mycket på det? Han ska äta 5 mg varannan dag och han väger ca 33 kg.

Skrapprov har tagits varje gång han har haft skabb, men inget har hittats. Första gången var ju även andra hunden smittad så då var det ju inte mycket att snacka om. De andra gångerna har de andra hundarna inte smittats (på grund av jätteliten mängd skabb?), men klådan satt på precis samma ställe och medicinerna ger ju effekt. Klådan minskar jättemycket. Bifogar bilder på hur han såg ut första gången, det är kanske inte det vanligaste stället som han kliar sig (bilderna är alltså tagna framifrån ;)).

lokeskabb1.jpg

lokeskabb2.jpg

Hunden äter i dagsläget standardt, har tidigare ätit ett lamm & risfoder samt färskfoder. Ovanpå maten får han kallpressad rapsolja som väl innehåller nyttiga fettsyror och Seraquin i förebyggande syfte. Han visar inga tecken på att börja bli stel än. Vilken sorts mat han äter verkar inte påverka klådan vad jag har märkt, möjligen att färskfodret gjorde pälsen fetare och glansigare (= bättre hud?). Hills j/d ger nog raketfart på magen tror jag. Den andra hunden äter redan det och hon skiter ganska mycket (4 ggr om dagen). Eftersom hon lätt blir hård i magen så är det bara bra men Loke är en lösskitare av naturen. Går det att komponera ihop en liknande diet själv, utan så mycket vete eller vad de nu har i fodret, eller finns det andra liknande foder som innehåller ris som kolhydratkälla?

jag kan inte svara på hur kortison i det långa loppet påverkar om det är i tablettform, men min kines med bronkit får kortison två gånger dagligen i en "spraymask" tror han har fått det i runt två år (han är tio) och jag har inte märkt några biverkningar alls. Enligt min vet så är hundar mer tåliga än tex människor. Dom gånger han har fått i tablettform har han samlat en hel del vatten, men det är väl det enda. Nu hade han ju inte klarat sig alls utan sin kortison så det kanske är svårt att jämföra med din

Men behandlar inte den väldigt lokalt istället för hela kroppen vilket är en otrolig fördel i jäförelse med tablett?

Min hund blev väldigt väldigt sjuk av Cartophen, efter andra sprutan blev han inlagd då han blödde ur rumpan.
Han fick ligga inne i 5 dygn, fick plasma i flera omgångar och höll på att stryka med.

Det är inget jag skulle våga mig på igen om det verkligen inte är den sista utvägen...

Säkerligen är det bra, men jag blev rätt avskräckt...

Previcox är väl egentligen inget smärtstillande? Utan det har effekten som smärtstillande för att det är smörjande för lederna? Eller är jag helt borta?

Previcox ingår i gruppen NSAID precis som Rimadyl. Så det har liknande egenskaper, dvs är smärtstillande och inflammationsdämpande.

puttar upp lite. vill gärna höra fler erfarenheter och åsikter.

Min hund sprutades med Cartophen i lite drygt ett år med mycket gott reulstat men sedan helt plötsligt så hjälpte det inte längre....

Efter vidare undersökningar visades det att han hade SLE och nu äter han kortison dagligen, hittills utan några direkta biverkningar så länge dosen hålls på en lten nivå. När vi har varit på högre doser har han varit törstig och kissat mycket.

Jag har provat cartrophen. En tik med artros i en tåled efter en tidigare fraktur. Rena miraklet, såg effekt redan efter första sprutan (fick 3 st med en veckas mellanrum). Efter andra sprutan försvann vad jag trodde varit ålderssymptom med. Hon blev ung på nytt.

Min behandlades samtidigt som en jakthund som också hade ledproblem. Den hade rymt till skogs och jagat i 5 h efter andra sprutan.. Så även där superresultat.

Tyvärr 'höll' effekten lite för kort tid, man hade velat se att det höll i 6 mån men det var eg inga problem spruta om var tredje månad. Jag ansåg dock inte att det var skäligt. Vi provade sätta henne på kortison men det hjälpte inte så hon fick somna.

kortison... Utter gick på kortison undernågra månader (pga immunmedierad polyartrit). Jag avskyr kortison sen dess. Han fick fruktansvärt med biverkningar. I början var det relativt hanterbart. Han kissade floder och drack litervis (fick rasta varannan timme). Men sen.. han blev trött, han förlorade muskler. 'Tuggmusklerna' som man kan känna uppåt huvudet förtvinade och han blev urholkad där, han fick den där spolformade kroppsformen med 'uppsvälld' buk man kan se, och som sagt enorm muskelförlust. Torr hud, trist päls. Och så trött, och drack och kissade än mer.
Kortison i högre doser är nedbrytande för ledbrosket med.

Kompisen hade en allergihund som gick på kortison, i början 'bara' drack och kissade den mer. Men sen kom tyvärr samma biverkningar som min herre fick. Tiken som fick kortison ett kort tag fick 'bara' dricka och kissa mer.

Så, givetvis får inte alla lika mycket biverkningar, det är dosberoende osv. Men JAG skulle undvika långtidsbehandling med kortison så länge det gick, och bara behandla sånt som finns (allergin t ex) och inte för att behandla 'förebyggande' för sånt som inte finns.

Previcox ingår i gruppen NSAID precis som Rimadyl. Så det har liknande egenskaper, dvs är smärtstillande och inflammationsdämpande.

Focus käkade det i drygt 8 månader. Enligt veterinären blir det smärtstillande tack vare det inflammationsdämpande och smörjande. Men skit samma, det fungerade bra.

Ok, ja vi får se hur länge effekten sitter i. Får jag tre månader till med henne så är det värt det, och ev kan jag prova att upprepa behandlingen. Jag tror ändå att det rör sig om månader, inte år, innan hon är så svag att det inte går längre. Men fram tills dess måste hon vara smärtfri, annars lever hon ju inte ett värdigt liv. Jag är lite förbryllad dock, för i Fass står det att de inte får äta NSAID samtidigt som de får sprutan, men vet rekommenderade att jag skulle fortsätta att ge Previcox? Jag fick dock kalla fötter och slutade ge det i fredags, och än så länge har hon inte blivit sämre.

Så krångligt det blev nu med kortisonet. Det låter ju inte som att det är något bra att ge trots allt. Hur mycket gav du per kg kroppsvikt och dag?

Jag tycker det blir svårt att hålla honom borta från allt vad kvalster heter, han hatar verkligen att sova på golvet, utan det ska vara mjukt och helst i sängen. Näst bästa platsen är i buren där han har en egen kudde och en stor mjuk filt (lite bortskämd kanske :o). Det går inte heller att stänga ute honom från sovrummet, vi bor på 49 kvm fördelat på två plan utan någon annan dörr än till toaletten, och stänger jag till trappan med kompostgaller så kommer han garanterat att hoppa upp i soffan + att han kommer bli jätteledsen. Vi letar med ljus och lykta efter en större lägenhet med mer ytor (som också är lättare att hålla ren) men det vimlar inte precis av lediga lägenheter. Som det ser ut nu kommer det bli tidigast i vår/sommar.

Färskfoder har jag funderat på, kanske går det att koppla in en frys i garaget? Tål frysar minusgrader?

Finns det mer man kan göra förutom schamponeringen som Tant Ester föreslog?

Ja alltså det fungerar ju genom att det är inflammationsdämpande, men inte på samma sätt som t ex glukosamin.

saxat från Wikipedia;

NSAID är en grupp milt smärtstillande läkemedel.

NSAID är en förkortning för non steroidal anti-inflammatory drugs (icke-steroida antiinflammatoriska och smärtstillande läkemedel), som är en grupp läkemedel med inflammationsdämpande, smärtlindrande och febernedsättande verkningar. Den gemensamma verkningsmekanismen är att de hämmar cyklooxygenasenzymerna (COX).

Vet ej ang NSAID, min fick inget annat i samband med cartrophenbehandlingen. Vi hade provat NSAID innan men utan tillräcklig effekt, så den var avslutad redan innan.

Kortisondosen på hanen (Utter) var hög, på tiken var den lägre. Men hmm, exakt dos.. *tänker febrilt och tjuvkikar lite i gamla papper*

Såhär skrev jag då:
Greyhoundtiken, 25 kg, fick 40 mg/dag (20 morgon, 20 kväll) första tre dagarna, sen 20 mg/dag (10 morgon, 10 kväll). Sen fick hon somna. Men fortsatta 'ordinationen' var att sedan 10 mg per dag (en giva/dag).

Det innebär alltså en startdos på 1,6 mg/kg inledningsvis, sen 0,8 mg/kg och sen skulle det ha blivit 0,4 mg/kg, men hon togs bort innan den 'sista' sänkningen. Såg tyvärr ingen biverkningsskillnad på 1,6 mg/kg resp 0,8 mg/kg men möjligt jag hade sett en förbättring på 0,4 mg/kg. Hon stod ju på kortison bara några veckor. Utter stor på kortison längre, minns inte exakt och gör lite för ont att läsa igenom ordentligt, men över en månad.

Utter åt enormt höga doser, han stod dock på medrol, som generellt har betydligt mindre biverkningar än prednisolon. (Och kostar skjortan jmf med prednisolonet). Tiken fick prednisolon.

Men Utters dos i början minns jag var 64 mg/dygn, och han vägde ca 38 kg, dvs knappt 1.7 mg/kg. Sen sänktes dosen en aning, och meningen var att sänka var tionde dag. Dock så iom att det inte hjälpte som tänkt, så fick vi gå upp ännu högre i dos. Då låg han på 1,8 mg/kg.

Minns inte vad dosen var som lägst, kortisonet hjälpte ju inte, alls. Han fick bara biverkningarna, så han fick ju somna =/ Men har för mig där efter första sänkningen var vi nere på 1.5 mg/kg.

Men, en mindre dos ger ju oftast mindre biverkningar, men i långa loppet är tyvärr risken man får biverkningarna ändå. Kompisens jag skrev om fick 0,5 mg/kg varannan dag btw, jag frågade henne igår. Den klarade sig från biverkningar (annat än vikt, drickande och kissande) i några år dock, men sen kom de ifatt.

Frysar ÄLSKAR minusgrader! Är superbra ha frysen kallt, då drar den mindre ström med (iom att det är lättare för den hålla kallt). Minusgraderna är inga problem, det de däremot hatar (frysar alltså) är damm. Men du kan utan minsta problem ställa den i garaget. Jag har en frys i stallet ;)

Ok det är ju rätt rejäla doser om man räknar med vad min i så fall skulle ha (0,15 mg/kroppsvikt varannan dag = 0,08 mg/kg kroppsvikt och dag). Det blir ju lite svårt att jämföra då. Loke är ju rätt gammal också, han fyller 11 i vår och enligt statistiken så har han "bara" 2-3 år kvar. Kanske hinner han inte utveckla några allvarliga biverkningar? Å andra sidan, gör han det kanske han är för gammal och skruttig för att göra det ogjort? Mycket att fundera på...

Det låter bra det med frysen! Jag får önska mig en bättre begagnad i julklapp :).

Man räknar inte om varannandagsdoser till varje dag btw. Så 0,15 mg/kg är aktuellt i ditt fall, med tillägget att det är 0,15 mg/kg varannan dag =)

Det är ju bara att prova, får han biverkningar/du tycker de är för jobbiga är det ju bara att sätta ut kortisonet. Frågan är dock om den låga dosen gör minsta skillnad på allergin? De ville sätta Viktor (allergihund) på 'jättelåg dos kortison' förut. Jag vägrade då jag som sagt inte har direkt några upplyftande erfarenheter av kortison. I alla fall, den 'jättelåga dosen' var 0,25 mg/kg. Så frågan är om den dos din vet talar om ger effekt på någotdera (allergi/leder). Tant Ester - hoho var är du?

Nu vägrade jag som sagt, och han fick antihistamin istället (cetirizin) som enligte vet skulle 'ta udden av det'. Nu hade han INTE några stora symptom ska tilläggas, men det hjälpte i alla fall. Har gett cetirizin vid ett tillfälle till, när han fick en reaktion när han stulit sånt han inte borde (han är foderallergiker) och det inte la sig på ett par dagar som det 'brukar'. Funkade lika bra då. Cetirizin är btw extremt billigt om du/ni vill prova, dock är effekten omdiskuterad då studier som gjorts inte är sådär jättelysande. Dvs det diskuteras om det har effekt alls, men Viktor hjälpte det och räckte det förr - och jag slapp kortisonet.

Så kanske skulle prova anthistamin kunna vara något rent allergimässigt för den äldre?

Hittade den här åt dig btw: http://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=35&t=66862&st=0&sk=t&sd=a

Och kom på en sak till, Utter fick extremt torr hud av kortisonet. Nosen blev så torr att den sprack, och så gles päls. Men som sagt han stod på höga doser alldeles oavsett vad man jmf med.

Men tråden handlar om långtidserfarenheter av prednisolon, ffa till allergihundar. Och innehåller en massa svar med dos, hundens vikt och ev upplevda biverkningar. Kanske kan ge lite mer svar/nyans?

Men får ju sen när man läser om kortisonbiv inte glömma att ofta är alternativet UTAN kortison ÄNNU värre än biverkningarna. Men som sagt inget jag sätter in om det går att undvika..

Ja min hund har ju inte jätteallvarliga problem, utan "bara" lätt klåda. Jag bara gissar att han i perioder (särskilt hösten) går runt och har lite obehagskänslor och kanske får svårare att slappna av ordentligt. Men eftersom det blir värre för varje år så vill jag försöka hitta en behandling/botemedel.

Torr hud låter inte bra, Loke har redan väldig torr hud och päls, något som jag också upplever har blivit värre de senare åren. Därav tillskottet av rapsolja i maten, det hjälper lite i alla fall. Antihistamin låter som ett bra alternativ, och det skadar inte om det är billigt heller (har lagt ut runt 15 000 på veterinär och mediciner det senaste halvåret. Rimmar illa med min inkomst som student och deltidsarbetande...). Ska läsa på lite mer och läsa tråden också och ta upp detta med vet i morgon när Minina ska in för sin tredje spruta.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 479
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 292
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 876
Senast: Linda_A
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så hjärtslitande tomt utan fyra tassar omkring mig. Hans matskålar är nu undanplockade. Men sovkorgen ligger kvar. Det spelar...
Svar
12
· Visningar
1 514
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur