Erfarenheter av Build up?

Tweety1985A

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av fodret Build up? Vad för häst ger ni fodret till, och hur mycket? Jag har en travare på 20 1/2 år och han e för nuvarande i fint hull, men har ganska lätt för att tunna ur. Tidigare vintrar har han fått svarthavre, kornkross, betfor och lucernpellets, och detta har fungerat bra, men så tipsade stallägaren om fodret Build up, så jag tänkte att jag skulle höra mig för. De prisuppgifter jag hittat på nätet ger ett kilopris på ca 13 kr, vilket är mycket mycket dyrare än tillexempel havre och lucern, men om man kan ge mindre mängder och ändå få bra resultat så är det ju klart värt det. Sååå, ni som har erfarenhet av fodret, ge mej lite hjälp här!

Sv: Erfarenheter av Build up?

Vi har provat det mesta på vårt kräsna fullblod, också detta foder. Han åt det första tiden, ingen skillnad i hull (däremot tandsten i mänger, enligt tandvården p g a müslin).

Vi bytte till Hippo Alfa, som han slukar och tycker mycket om. Blev väldigt fin i kroppen.

Normalt föredrar jag lusern och olja till svårfödda hästar, särskilt äldre som kan ha svårt att tugga och behöver en del protein

Jag provade det en period till mitt svårfödda fullblod. Jag märkte ingen skillnad alls i jämförelse mot när han äter havre,betfor, lucern och olja.

Jag har gjort samma erfarenhet som ovanstående. Vi hade en yngre häst som behövde byggas upp lite, men jag såg ingen skillnad. Bara dyrare. Olja är ett bra tips. Köp vanlig matolja i affären. Jag brukar köpa majsolja eftersom jag läst att rapsoljan inte ska vara så bra till häst.

Jag har alltid fått rådet om linfröolja! Kanonfin i magen och lyster i pälsen :) Köper en dunk på Granngården för 195 kr :) Ger ca ½ dl varje dag :)

Då måste jag kontra och säga att jag använt build-up på mitt gamla sto när hon fortf. var i träning och hon blev superfin! Använder det nu på min 4-åring som är 174 cm hög och har svårt att ta sig. Även där med bra resultat. Det folk inte tänker på är att BU funkar inte om hästen inte tränas. Då är det bara att kasta pengarna i sjön.
Men om man rider normalt och jobbar hästen så är det kanon. Dock ger jag lucern, Max E glo riskli och olja också. Ska förmodligen lägga till havre för lite mer "gnista".

Tilläggas ska att detta är D&H's build-up. Det finns andra märken som har samma namn på sitt foder.

Jag tycker BU fungerar utmärkt. Mitt kräsna sto äter det med god aptit. Unghästen bygger muskler bra

Jag fodrar med Dodson och horrells build up, och är super nöjd. Fick resultat på 2 veckor på min 06.a.

äts med god aptit och de är foder med bra kvalitee. kom bara ihåg att inte bara fodret räknas utan även också träningen.

Min kräsna hingst åt detta med förtjustning, men någon större förändring på hullet såg jag inte.

Tidigare vintrar har han fått svarthavre, kornkross, betfor och lucernpellets, och detta har fungerat bra, men så tipsade stallägaren om fodret Build up, så jag tänkte att jag skulle höra mig för. De prisuppgifter jag hittat på nätet ger ett kilopris på ca 13 kr, vilket är mycket mycket dyrare än tillexempel havre och lucern, men om man kan ge mindre mängder och ändå få bra resultat så är det ju klart värt det. Sååå, ni som har erfarenhet av fodret, ge mej lite hjälp här!

Om det är D&Hs produkt så har den sämre näringsvärden än både Hestekraft och HippoGrow Alfa till nästan dubbla priset (jämfört alfa i alla fall, har inte dagspris på Hestekraft). HH

Liknande trådar

Foder & Strö Var in på våran hästsportaffär i dag där dom också säljer en hel del foder. Min häst har mycket fullblod och Akhal teke i sig,han är...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 004
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 705
Senast: axel
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
T
Foder & Strö Ja som rubriken lyder. Min häst har proteinbrist så nu står han på ca 2 kg lucern hack om dagen,vilket han äter med nöje :bow: Jag...
Svar
18
· Visningar
1 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka