Erfarenheter av Back on track benskydd?

Harbor

Trådstartare
Funderar på att skaffa. Nån som kan berätta vilken sort ni föredrar och hur ni använder dem.

Sv: Erfarenheter av Back on track benskydd?

Jag har deras damasker. De är bra, men min häst har rätt så smala ben så Medium är lite väl vida för henne, men lagom på längden på frambenen. Hade kunnat ha lite längre på bakbenen.
Small skulle nog vara lagom på bredden men alldeles för små på längden..

Jag brukar ha dem om jag rider, eller som "transportskydd" tillsammans med boots.

Vad är anledningen till att du vill ha Back on track? Finns inget bevis på att de fungerar bättre än vanliga underlägg/lindor/skydd. Dyrt att lägga så mycket pengar på något som inte fungerar bättre än billiga vanliga skydd:laugh:
Vill inte låta nedlåtande men förstår inte denna hysteri kring Back on Track.

För att dess egenskaper ska vara gynnsamma mot t.ex kotledsinflammation. Inte är de dyrare än t.ex Veredus skydd.

Jag har både snabb-bandage och deras paddar. Jag använde dem på inrådan av veterinär då hästen/hästarna var skadade och stod inne mycket. Jag vande in de första dagarna, sedan använde man dem intensivt i ca 15 dagar, sedan uppehåll någon vecka.

Nu använder jag dom efter ridning/ ansträngning, eller vid boxvila. Jag gillar snabb bandagen bäst, men det är en smaksak. För mig är det för att de är lätta att få på och av, smidigt när det är fler än jag som ska ta av dom..

Jag har snabbandagen, paddar och arbetsdamaskerna. I dagsläget använder jag bara damaskerna, vid all ridning.
Åtminstone snabbandagen är betydligt bättre än stallbandage, för att tex öka cirkulationen i tjocka ben.

kl

Jag har snabbandagen och jag är jättenöjd med dem! Min hästs ena bakben brukar bli svullet vid stillastående/vila (pga. gammal skada) och därför brukar jag ha stallbandage under nätterna och det har hjälpt. Mycket utevistelse och ridning håller svullnaden nere, men det är just på nätterna det kan svullna upp lite mer. Har även använt snabbandagen till min förra häst som fick gallor.

Jag funderar på att köpa bakbensdamaskerna som jag tänkt ha under ridningen. Ni som har damaskerna, vad tycker ni om dem?

Väck en gammal tråd till liv, är det någon som har knäskyddet som finns till häst? sitter det bra isåfall?

Jag Har knäskyddet fungerar bra under natt i box. Men vid promenad utan lindor under så glider det ner lite

Senast ändrad:

Jag har också knäskydden, man måste se till att de sitter bra och dra åt en del när man sätter på dem, annars trillar de av. Så kan va svårt om man inte har eget stall och sköter allt sånt själv.

Mina trillade ofta av de nätterna som medryttaren hade tagit på dem men aldrig annars ;) Jag använde dem alltid i kombination med snabbandagen också tyckte det hjälpte att hålla dem på plats, då tar det ju stopp neråt iaf.

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
137
Senast: aglaonema
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
974
Senast: Shixle
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 167
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2