Erfarenheter av att spruta igång brunst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pialotta
  • Startdatum Startdatum
P

pialotta

Jag har en spruta hemma som märren min skall få senare i eftermiddag. Någon som har erfarenhet, funkar det? De säger att hon kan insemineras på tisdag.
Om jag inte sprutar nu blir det nog inget i år. Det är första gången för oss båda, lite nervöst tycker jag, men jag har hittat min drömhingst (hoppas jag!!)

Visst, ligger hon rätt i brunstcykeln kanske ho kan semineras på tisdag...
Varför blir det inget mer i år om det inte ger effekt.

Imorn är det precis 2 veckor sen min sprutades igång. Hon inseminerades på måndagen, alltså 2 dgr efter.
Vet inte om hon är dräktig än, ska kollas om nån vecka.

Ä, jag tycker att det blir så sent på året... det kanske det inte är?

Det låter ju bra! :)
Mina ev. invändningar mot att spruta är att det är "onaturligt" - men det låter rätt konservativt att tänka så... hela processen med inseminering är ju "onaturlig" :angel:

Hoppas din är dräktig, piggis!

Jo visst blir det onaturligt, man rubbar ju deras egna, naturliga brunstcykel, men ibland kanske det är det "enda" att göra.
Sen vet jag inte om de ston som sprutats igång har svårare för att bli dräktiga än om man inseminerat på "naturlig" brunst, men förhoppningsvis är det inte så :angel:

Är inte min dräktig nu, så blir det nog ett försök till, för man får ju ändå betala stations- och vet.avgifter, om du så gör ett eller tio försök!
Det är väl inte för sent på långa vägar, det är ju bara det att många vill ha ganska tidigt födda föl så de kan visas på fölbedömningar o annat, men det är ju inte alla som har de målen ändå!
Själv tänkte jag få en påläggskalv till min egen häst :)

Min sprutades igång av anledningen att hästskrället hade gått över dagen då hon anlände till hingsstationen.
Rätt eller fel? Vi sparade 30 mil resa att åka och hämta henne och upp igen.

Hon tog sig på första försöket...

/// ghost

Det är det att jag för några år sedan var på en jätteintressant genomgång av en stuidie om osteochondros på föl där det visade sig att fölen som var födda sent hade större benägenhet för osteochondros än de som var födda i april o tidigare. Man spekulerade då i att de senare fölen fick kraftig mat och växte lite för snabbt.
Hade ett sto tidigare född 20 juli, och det är som du säger, det går inte att visa dem på fölvisningen - men till treårstestet har de ju kommit ikapp och det är dit jag siktar i första hand.
Håll tummarna för oss nu, hon fick sin spruta förut.

När man sprutar igång brunst är risken lite större att stoet dubbelovulerar, i övrigt brukar det nog fungera i princip lika bra som vid naturlig brunst.

Det är ingen katastrof med sent född fölunge, om man bara får i den nog med foder. Min guldklimp bode vara urtypen för ocd enligt den undersökning du hänvisar till, för han är både stooor (175 cm), hingst och född sent (2 juli) - dessutom med en mamma som har ocd. Han är dock friröntgad :D. han visades på fölmönstring vid ca 1 månads ålder och blev klass 1. Och hans treårstestresultat är svårslaget... (hoppdiplom med 53 p!!)

jag tänker själv seminera så länge märren har vettiga brunster i år, för jag VILl få igång henne... (se annan tråd)

Skoj med din hingst. Bra att veta att jag kan ha en gång till på mig om hon inte tar sig nu. (torkar svetten ur pannan :D)
men ditt avelssto med ocd, hingst med ocd kasseras eller hur är det? Räknar man inte med ärftlig möjlighet?

Hingst med ocd kasseras (halvblod), ja.
Huruvida det var klokt att avla på mamman till mina halvblod eller inte kan ju diskuteras. :angel: Med de kunskaper jag har idag hade jag nog låtit bli, men nu har jag två riktigt fina avkommor efter henne som båda är friröntgade så det blev ju bra i slutänden.
Jag valde då att bortse från ocdn pga hennes extremt goda ridbarhet - som hon också nedärvt i hög grad! :bow:

Det var ju tur att du struntade i ocdn!
Det kanske har kasserats flera fina hingstar som inte skulle nedärvt nån ocd, vem vet?

Ska man vara seriös så ska man väl inte medvetet avla på hingstar där man vet att det finns OCD bakom för att man tycker att det finns andra positiva sidor jag tror att om du fick veta att en hingst du använt var i samma situation och hade nedärvt detta tror jag du skulle bli skitförbannad

vad är det för ett påhopp på ameo som inte har uttalat sig om ocdhingstar alls?

Vad jag kunnat utläsa av diskutionerna på det här ämnet så verkar ju hennes sto inte vara fri från OCD. Och detta sto bör vara mamman till den omtalade Everest-sonen som var tänkt att bli beskällare, och i det fallet står jag för att om man vet om statusen och ändå lägger på hingst efter ett sådant sto är det inte seriöst

det där lägger jag mig inte i, för övrigt handlade denna tråd om ngt helt annat
:)

Ärligt talat, HUR MÅNGA ston i avel är ens röntgade för OCD? Det finns förmodligen massor av ston och därivland även hingstmammor som har har ocd fastän man inte vet om det.
Dessutom, efter vad jag har förstått, så vet man inte ännu säkert hur detta nedärvs - forskarna tvistar tydligen om det.
Jag har heller aldrig dolt detta och hade definitivt inte gjort det om han godkänts. Men eftersom han själv är fri så hade han kunnat godkännas. Och jag själv kan mycket väl tänka mig att använda en hingst ÄVEN OM den lämnat ocdavkommor, för inte ens om båda föräldrarna har det innebär att avkomman automatiskt får det. Och två helt fria individer kan ge avkomma med ocd. Så man ska nog inte generalisera så över huvud taget.

Och till sist. Min guldklimp är inte godkänd (och kommer nog tyvärr inte bli det heller pga att jag inte har råd med den satningen) och han används INTE i avel ändå heller! :devil: (trots att jag fått några förfrågningar/år om det), så därför tycker jag att det är onödigt att diskutera saken över huvud taget.
tillägg:
Ska man vara seriös så ska man väl inte medvetet avla på hingstar där man vet att det finns OCD bakom
Hittar du NÅGON enda halvblodshingst som det inte kommit några avkommor med OCD efter så är du inte dålig... ;)

Och i övrigt, jag väger stoets alla för- och nackdelar mot varandra innan jag betäcker. OCDn är en nackdel, ja. Men överväger övriga fördelar så anser ajg kanske att hon är värd att avla på ändå. Bevisligen så förävde sig mitt sto klart över medel (sett på de avkommor hon hann få innan hon dog) och OCD är ingen dödlig sjukdom utan går oftast att åtgärda.

Jag röntgar ALLA mina hästar som 1,5 åringar...ocd är för mig ingen direkt diskrimination för avel...av mina 13 uppfödda har 2 st haft lösa benbitar..konstigt nog hade båda sina i framkant av kotorna(ovanligare) deras mödrar var fria båda två..olika pappor var det också och inte ur samma generation....men det går ju att operera :cool:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 885
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: inverterad
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka