Ärligt talat, HUR MÅNGA ston i avel är ens röntgade för OCD? Det finns förmodligen massor av ston och därivland även hingstmammor som har har ocd fastän man inte vet om det.
Dessutom, efter vad jag har förstått, så vet man inte ännu säkert hur detta nedärvs - forskarna tvistar tydligen om det.
Jag har heller aldrig dolt detta och hade definitivt inte gjort det om han godkänts. Men eftersom han själv är fri så hade han kunnat godkännas. Och jag själv kan mycket väl tänka mig att använda en hingst ÄVEN OM den lämnat ocdavkommor, för inte ens om båda föräldrarna har det innebär att avkomman automatiskt får det. Och två helt fria individer kan ge avkomma med ocd. Så man ska nog inte generalisera så över huvud taget.
Och till sist. Min guldklimp är inte godkänd (och kommer nog tyvärr inte bli det heller pga att jag inte har råd med den satningen) och han används INTE i avel ändå heller!
(trots att jag fått några förfrågningar/år om det), så därför tycker jag att det är onödigt att diskutera saken över huvud taget.
tillägg:
Ska man vara seriös så ska man väl inte medvetet avla på hingstar där man vet att det finns OCD bakom
Hittar du NÅGON enda halvblodshingst som det inte kommit några avkommor med OCD efter så är du inte dålig...
Och i övrigt, jag väger stoets alla för- och nackdelar mot varandra innan jag betäcker. OCDn är en nackdel, ja. Men överväger övriga fördelar så anser ajg kanske att hon är värd att avla på ändå. Bevisligen så förävde sig mitt sto klart över medel (sett på de avkommor hon hann få innan hon dog) och OCD är ingen dödlig sjukdom utan går oftast att åtgärda.