Erfarenhet korsförlamning?

norrland65

Trådstartare
Har ni erfarenhet av korsförlamning? Symptom och sjukdomsförlopp?

Hittade hästen stel och eländig i kväll i hagen. Ser ut som halt höger bak, men samtidigt mkt ont rygg och bäcken. Muskelöm. Lyfter inte vänster fram. Går stapplande, 4 grader halt hö bak i trav. Ingen feber, lugn hjärtrytm (dvs låg puls).

Vet har varit ut, inte säker på diagnosen. Misstänker korsförlamning eller gått omkull i hagen. Imorgon får vi provsvar.

På eftermiddagen vid 15-tiden idag var hästen ok. Mådde bra, reds och var pigg och glad.

*Mkt orolig*
Norrland

Sv: Erfarenhet korsförlamning?

är detta månne ett varmblod som stått o blivbit kall??
det är mkt vanligare på varmblod även om alla raser kan få det .
ge hästen ljummet vatten med socker i rört o havre o få den varm snabbt det hjälper .
filtar o massage för att få i gång värmen hjälpte på vårat varmblod när hon fick korsförlamnings känningar pga att hon blev blöt eller frös.

min ena shettis fick korsförlaming i somras, trot eller ej. enligt vet. kunde de inte få det men han hade fått det ändå... på honom rann svetten om honom, det bara droppa under magen som om han badat, han orkade inte äta inte dricka inte gå inte ligga, ingenting.
han fick smärtstillande så var det över sen....

orcide skrev:
ge hästen ljummet vatten med socker i rört o havre o få den varm snabbt det hjälper .
filtar o massage för att få i gång värmen hjälpte på vårat varmblod när hon fick korsförlamnings känningar pga att hon blev blöt eller frös.

Det är mindre lämpligt att ge havre och socker i den akuta korsförlamningssituationen.

Vad som händer i en korsförlamad muskel är att den är sprängfylld med lagrade kolhydrater som hästen inte kan utnyttja. De har blivit tillfälligt ”inlåsta” och muskeln får ingen näring att arbeta med. Ger man då mer kolhydrater riskerar man att förvärra mukelskadan.

I stället skall man ge fetthaltig energi, olja eller oljekaka. Den energitillförselvägen är inte blockerad vid den korsförlamningsattack. HH

min häst kunde knappt röra sig då jag kom in efter att ha kört honom. tog in honom i boxen, la på täcken och sprutade honom med B- vitamin. släppte rätt snabbt och han blev bättre!

Tyvärr var det inte korsförlamning...

Återstår att hästen har gått omkull i hagen och slagit sig. I nuläget gäller bara att avvakta någon dag eller två och se hur det utvecklas. Förhoppningsvis släpper det onda så småningon med vila och medicinering. När han, förhoppningsvis, blivit bättre kommer vi att ta ut fysioterapeut.

Någon som har erfarenhet av hästar som gått omkull och skadad ryggen/bäckenet. Prognos?

Norrland

jag hade en travare för ca 7 år sen som hade gått omkull med sulkyn och typ vridit om ryggen på något sätt. han blev aldrig bra, och vi var tvugna att ta bort honom.... men nu var det väl inte lika illa för din kanske. han fick heller inte tiden att bli helt okej, då han sattes igång för tidigt.

När min häst hade korsförlamning var hon väldigt orolig. Lade sig ner o reste sig massor (hon var inte min då, och jag var bara nybörjare så jag hade inte en aning om vad jag skulle göra.)
Var väldigt ovillig att gå...
Det var hemskt. Hon högg efter mig. Enda gången i sitt 20åriga liv som hon bitit någon! :crazy:
Hon fick ngn spruta sen gick det över..
Hon hade nått sånt året innan oxå innan jag började rida o sköta henne o då fick hon stå på box o fick massa sprutor o massa skit.
Tog väl nån vecka innan det gick över...

Hoppsa ni hittar vad anledningen är.

Ikväll var det lite bättre. Fortfarande ont, men inte lika akut. Får antiinflammatoriskt och smärtstillande.

Ikväll märktes det tydligt att han gått omkull och slagit höger sida. Det är inte ryggen som smärtar, utan snarare runt bärbensknölen och bäckenet på höger sida, ev även höger bog. Vägrar fortfarande att lyfta vänster fram. Höger går bra.

Är dock pigg och äter bra. Uttråkad av boxvilan. :)

*Lite mer positiv och glad*
Norrland

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 074
Hästvård Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber...
2
Svar
28
· Visningar
4 293
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 731
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama