erfarenhet av tyska importhästar

L

Lina_kj

har en tysk import. när jag köpte henne gick hon knappt å sko (la sig ner), gick rätt över mig när hon skulle ut i hagen, galen på gången mm. hon var jätte lättlastad, stog å sov när hon blev klippt. jobbade i nästan 6 månader med att få bort "gramanformen" (såg ut som hon försökte bita sig själv i ganachen). det var jätte jobbigt i början när man red ut; vågade inte gå i nerförsbackar. såg ut som hon inte viste hur hon skulle göra! hon var dessutom jätte smal. såg ut som ett spjälstaket korsad med ferdinads mamma (kalle anka på julafton). nu,1 år senare, e hästen super på alla vis men har träffat andra hästägare med tyska importer som haft ca samma problem som jag. skulle vara kul å höra om andras erfarenheter med importhästar.
ska tilläggas att hon e köpt från svensk försäljningsstall å inte direkt från tyskland. hade varit i sverige ca 2 månader när jag köpte henne.

Sv: erfarenhet av tyska importhästar

Jag rider och tävlar en ridskolehäst och har ridit honom sen han kom för 5 år sedan. (Herregud vad tiden går!!) Han är importerad från Tyskland. En Zweibrücker e. Furier - Wunderlich - Dacapo. Han var extremt smal när han kom, spjälstaket, och på det helklippt, såg inte klok ut. Rädd för allt, rädd när man la på täcket (som han för övrigt hade skav av ÖVERALLT), vågade inte äta ur hink/krubban med grimma på sig för att den slog i kanten, rädd för bommar osv. Även han hade "gramanformen", som du kallar det, tog 0 stöd i tygeln. Extremt rädd för andra hästar vid ridning, vilket han till viss del fortfarande är. Jobbigt att rida fram till tävling med andra hästar kan jag säga, det funkar, men man måste planera hela tiden så att man inte blir "klämd". Fortfarande lite rädd att hoppa, skräckblandad förtjusning kan man säga! Fortfarande rädd för många grejjer, funkar dock bra på ridskolan men går bara med de duktigare grupperna, aldrig med nybörjare pga. att han kan bli rädd för en jacka tex, och då ligger ryttaren på marken...Men han är snäll att rida!

Lite bilder...
Här har han varit hos oss i 2 månader (kolla täckesskaven, okej bogen men kolla underarmen på frambenet!)
17177426.jpg

2006
Dressyrtävling, lokal LA:1, 1:a plats!
4998420.jpg

Terränghoppning på Strömsholm
3363830.jpg

Jag ÄLSKAR den här hästen! :love:

jag har ett sto från tyskland,född 2001 och hon är det snällaste jag har mött i mitt liv :) hon hade varit i sverige ca 3 dagar när jag köpte henne, och hon såg ut som en isbjörn och kunde knappt galoppskänkel,så jag tror mest hon har gått i en hage och inte gjort så mkt. nu har hon både gått fälttävlan och felfria 1m banor :love: hon är min ögonsten och jag kommer aldrig att göra mig av med henne!

har oxå en tysk. hon hade oxå bara stått i sverige ngn månad när jag köpte henne. hade aldrig ngra sånna problem som du har :p

ja jag har oxå en tyskimort fast jag tror att jag fick en aning fel:crazy: för mitt sto var mer eller mindre en st:bernards hund i stället för en häst :D:D:D

( skyller allt på dobbis:love: här på forumet roten till nästan allt ont)

*ironi*

nej jag känner inte igen mig heller

En kompis köpte en tysk import av en hästhandlare i Sverige för drygt två år sedan. Vetrinärbesiktigades innan köp. Knepig att sko, speciellt bak. Visade sig i höstas att strålbenet var helt av och varit det sen hon köpte häste. Troligtvis hände det redan i Tyskland och hästen måste då ha varit rejält halt. Vet nu inte om det var i Tyskland eller den svenske hästhandlaren som var oseriös. Hästar med den skadan avlivas ofta direkt eftersom en sådan skada inte läks. Hästen har ett namn i det tyska passet och sedan har den bytt namn.....
Är väldigt cool i nya miljöer och bryr sig inte om speciellt mycket vad som händer runtomkring. Nu är väl inte detta typiskt för importerade hästar men de kanske har varit med om en hel del på resans väg....

Har en 6-åring som jag köpte i augusti, hade varit i Sverige en vecka första gången jag träffade henne. Var jättesmal och hade ganska dåligt skötta hovar, första gången hovslagaren kom slängde hon sig bakåt i full fart och har gjort så några gånger till,det ger sig tack och lov mer och mer. :)

Goda erfarenheter. Tysk ridponny. Väluppfostrad, vänlig, duktig och cool. Varit i Sverige två dagar innan han hamnade hos oss. Finns bra och mindre bra exemplar från alla länder. Förstås.

En kompis köpte en tysk import i somras. Han hade varit i Sverige 2 dagar när hon var och provred honom. En vecka senare kom han till henne. Han var/är väldigt väluppfostrad och fungerar bra i alla situationer. Han hade aldrig varit riden ute i terräng det märktes tydligt när hon red ut första gången. Han stannade och tittade först. Sen började han gå med enorma knälyft. Han hade väl inte koll på marken stackaren, men detta gick över ganska fort. Otroligt cool häst.

Låter till viss del som vår holländare.
Just det här med gramanformen och ängsligheten utomhus. Men otroligt lättlastad och snäll att klippa.

Jag tror att många av dessa hästar levt i stall där de bara fått gå mellan stallet och ridhuset och sällan ridits ut.

Jag har en tysk import (importerat henne själv). Känner inte igen det du beskriver ö h t. Hon är väluppfostrad och jättetrevlig. Välriden och har inga dumheter för sig varken vid uteridning eller ridning på ridbana.

Har en tysk import. en c-ponny som börjar bli lite till åren. född 91. Jag har haft henne i 5 år snart. Men känner föregående ägare som hade henne i 2 år. vi hade våra hästar uppstallade på samma stall under dom två åren så jag har sett ponnyn så länge den varit i sverige. Föregående ägare köpte alltså henne från en "hästhandlare" när hon precis kommit till sverige.

Hästen i fråga var skygg för människor, spänd och stressad. Otroligt HET att rida. 3 första veckorna gick till att bara skritta henne, hon kunde inte slappna av.

Hon var oxå väldigt rädd för vatten kan tilläggas, och spö räckte att hon såg, så höll hon på att krypa ur skinnet.

Min egen teori är att många importerade hästar har det här stressade och nervösa betendet. Många har säkerligen fått stryk. Min är ialla fall sönder riden. Inriden på ehlt fel sätt alltså, dom har bara kört skiten ur henne.

Jag har därför valt att lägga av med hoppningen då hon var så otroligt stressad. gick inte att kontrolera. Synd för hästen hade väldigt bra hoppteknik för övrigt, stannade ALDRIG. Men så går det som de går när de hamnar i fel händer =(

under de fem åren jag haft henne har hon blivit mycket lugnare och tryggare i sig själv. Kan hanteras av de flästa människor så länge dom e lugna och inte går för fort fram. Har henne hemma i ett mindre stall med endast 2 häst kompisar. Funkar jätte bra.
Har inte ridit henne det senaste halv året nu, gjorde ett försök att betäcka henne i sommras, men enligt vetrinären tycktes det aldrig ta sig =( Fast man går ju i sina förhoppningar ändå, för så rund om magen som hon är under denna vintern har hon aldrig varit. Brukar tappa väldigt mycket i hull under vinterhalvåret.

Har haft en hel del tyska importer, har även importerat några själv. Tycker att alla dom jag har haft att göra med varit urtrevliga, mycket väluppfostrade och trevliga att hantera, samt överlag en hög ridbarhet. Dom har dock ofta varit lite fundersamma första gångerna jag ridit ut i skogen. Inte så konstigt tycker jag med tanke på att tysklands natur inte ser likadan ut som våran. Sen är det ju så att det finns folk som köper in riktiga lågprishästar som man inte får sålt i det egna landet, för att sälja vidare och tjäna pengar på. Personligen har jag dock inte stött på så mkt tyska lågprishästar, men en hel del holländare som varit "ren skit". Därmed inte sagt att alla holländare är skit. Det finns jätte mkt fina holländare, men man ska nog undvika dom som nästan är gratis.

Förra sommaren praktiserade jag på ett stuteri med främst tyska importer.
Det var väldigt stor skillnad på alla, stona var i största allmänhet otroligt coola och stabila i temperamentet.
Endel unghästar var från tyskland, och de var jättegoa.

De hade två tvåriga hingstar från tyskland, en var helt underbart snäll, men tyckte att det var lite obehagligt med hovslagaren.
Den andra var lite bökigare, tyckte att han skulle gå på ledaren, men var annars ganska trevlig, stabil i psyket.

Ponnyhingsten var helt okomplicerad, inga problem alls med, gnäggade och studsade lite när han såg andra hästar. Ganska het vid ridning, men hoppade precis allt hans ryttare styrde på.
Ett terränghinder hade de tydligen kraschat i, men det syntes inte när han hoppade det gång på gång när jag var där.

Gammelhingsten hade extremt svårt för andra hingstar, tydligen jättesvår att rida med andra hästar, men ensam var han underbar, lite snubblig utomhus och i hörnen i ridhuset. Han hade tidigare varit vanvårdad, men i väldigt bra skick för det.
Lade aldrig öronen bakåt åt någon.
Han hade speciellt svårt för unghingsten, sparkade på hans boxvägg om han var inne när man gick förbi.

Unghingsten var riktigt jävlig, enligt mig iallafall. En 3 åring på 170, så fort man skulle ta ut honom ur stallet stegrade han gång på gång, mer än en gång vände han sig mot mig och var bara några decimetrar från huvudet :crazy:
Han var oftast betydligt lugnare in från hagen, om det var lugnt omkring.
I boxen var han också ganska respektlös och väldigt nafsig.
Han skulle tillbaka till Tyskland för matchning inför 30 dagars testen, dagen innan skulle vi skritta på honom, jag fick mig en rejäl flygtur när han gjorde ett jättesprång, som tur var hade praktikvärden sagt åt mig att ha säkerhetsväst och så hade jag en ledare (praktikvärdens dotter).
När dottern sen skulle hänga lite på honom i skritt så syntes det så tydligt när han tänke hitta på något.
- Nu vet jag att han är kastrerad, och det är nog det bästa det, för en sån häst vill inte jag veta av i aveln, med tanke på att hans pappa också är ganska 'stark i psyket'..

Sen hade de en nykastrerad och nyopererad valack (pga lösa benbitar) som var så snäll och genomtrevlig, hur cool som helst och jättemysig. Jag skulle aldrig kunnat tro att han varit hingst. Perfekta temperamentet.
Däremot var det lite jobbigt att i början leda honom 20-25 minuter varje dag, jättehäst med 10a på skritten :p

Praktikvärden importerade endel tyska hästar också, så många hann jag inte träffa, men de få jag träffade, var genomsnälla, vissa lite ovårdade så jag och hennes dotter ryckte manar osv.

Självklart behandlas även alla hästar från tyskland olika från stall till stall har jobbat på ett mindre försäljningstall och har inte sett någon skillnad på de svenska, tyska, hollländska , polska o.s.v. det är hästar med olika sätt att se på. vissa är rena tävlingshästar , har inte varit så mycket ute i skogen, vissa har inte hoppat, vissa har inte varit i ridhus, vissa har inte varit i hagen. Men importerade hästar tycker jag i regel är mycket mer väluppfostrade än svenska hästar! Utomlands är hästar pengar.. i sverige är de våra barn....
;) (och för er som inte förstår sarkasm.... sista meningen är viss sarkasm)

Har två tyska importer.
Häst nr 1:
Korsning frieser/knaubstrup 170++
Otroligt cool men hade med sig en del i bagaget, speciellt när det gällde hoppning. Välhanterad men hade bott i Sverige något år innan jag köpte honom.

Häst nr 2:
Eastgerman painthorse
Importerades hösten 07 och har haft 2 hem innan han kom till mig:-(
Otroligt lätthanterad och stabil, även han en cool kille.

Antagligen har jag haft tur om jag läser tidigare inlägg men mina erfarenheter är bara positiva och jag skulle definitivt kunna tänka mig fler importerade hästar:D

Har jobbat i Tyskland ett tag och den erfarenhet jag har därifrån (tror det gäller i många stall, naturligtvis inte alla) är följande:

Unghästarna går ofta på någon slags lösdrift/bor många tillsammans i en stor lada + bete hela sommararen. Hanteras inte speciellt mycket. Hämtas sedan i på stall när det är dags att ridas in. Då kommer de sällan ut nå mycket i hagen.

Rids sedan in och tränas av relativt duktiga ryttare. Många stall drivs mycket mer affärsmässigt än här hemma. Utbildningen får inte ta för lång tid och för vissa hästar kanske det går för fort. Generellt tycker jag dock att de brukar vara bra ridna. Uteridning är inte alls lika vanligt som här hemma.

När det är hästar som skall säljas fort (tex på aktion) fokuseras nog ibland mer på att visa styrkor och dölja svagheter än att rida hästen korrekt.

Sen är det nog bara att inse att vilken häst man får beror på prisklassen. Det är nog knappast de bästa hästarna som skickas till Sverige och säljs relativt billigt här.

Till slut vill jag bara säga att min häst inhandlad i Tyskland är bland det coolaste man kan hitta!

Glömde att tillägga. Det normala är (vad jag sett iaf) att de går oskodda tills de rids in. Då får de (flesta) skor bara fram eftersom de oftast går i ridhus/på ridbana. Skor runt om får de när de rids lite mer sedan. Alla hästar varmskos (jag har iaf aldrig sett någon som har skott kallt) och oftast har de en lärling som håller benet medan hovslagaren arbetar.

Hej! Vet ej om det är rätt tråd men, har varit o tittat på en tysk import häst hos en hästhandlare, och undrar nu om det är någon här som har köpt sin häst hos stall roempke på Visningsö? Tycker att det verkar bra, men vill gärna höra mig för lite :)

Tacksam för svar! =):bow:

Står en häst på ridskolan som är köpt på visingsö. Hon är helt ok. Vet att de provred ett antal hästar när de var där och tittade. Väldigt skiftande kvalite på hästarna. Det som gäller är väl att göra en ordentlig besiktning av hästen. (Som alltid). När man är och tittar på häst hos privatperson kan de ju berätta mycket mer om hästen (både på gott och ont) men en hästhandlare har ju ofta inte haft hästen någon längre tid utan köper hästar för att sälja. Åk dit med öppna ögon...

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 975
Senast: Mia_R
·
Relationer Igår fick jag nog av en sk. arbetskollega. Eller ja kanske nt kollega helt, men han är en anställd från ett annat företag som jag och...
Svar
1
· Visningar
1 084
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka