Erfarenhet av stötvågsbehandling?

Min stod och sov under behandlingen, tyckte det var skönt.

Jag däremot tycker det gör ont. Hur mycket beror på ställe, vissa gör så ont så man ser stjärnor och planeter och får lust att döda den som håller i proben. Andra ställen lite ont som ganska snart går över i ganska behagligt.

Men oavsett vilket så är det för mig värt all smärta. För efteråt - jag är banne mig som ny! :love: och shockwave har för mig hjälpt i mer än ett fall där sjukvården inte haft mer att erbjuda. Men efter några omgångar shockwave hos kiropraktorn så!

Då kan jag uppdatera idag, 4 veckor sedan prp och 2 veckor sedan första shockwave behandlingen. Gjorde idag ett UL & ny stötvågsbehandling och vilken skillnad det var!! Nya fibrer finns nu i skadan, den är inte helt läkt med det var en bra bit på vägen, jag är lättad!

Mitt sista halvblod behandlades med stötvågor efter en op där en fraktur städades upp i en bakkotan. Op orsakade en massa ligamentskador och hon fick tre behandlingar med två veckors mellanrum. Tyvärr funkade det inte för henne och hon togs sen bort pga den skadan.

Jag puttar upp denna, då jag är intresserad av denna behandlingstypen( min polle har fått sin första behandling igår för sitt gaffelband). Har nog inte läst någon med dålig erfarenhet, berätta vad ni tycker!
Att läka en senskada så den håller i längden tar tid. Oftast runt ett år. Stötvågor ökar cirkulationen i området vilket gör att svullnaden kan minska vilket är positivt. Men rehabträningen är fortfarande nyckel till en hållbar sena.
På mig själv gör behandlingen hyfsat ont på vissa positioner (ländrygg- SI) men ger en smärtstillande effekt under något dygn. Har även provat på ett par av mina hästar vid olika tillfällen och skador men jag upplever inte någon revolutionerande skillnad.

Ska just sätta igång en efter en blödning i förstärkningsbandet i mars förra året och hans svullnad försvann i steg och stod still däremellan (behandlades bara med kylintervaller och NSAID akut).

Var till veterinären förra veckan och senan har minskat i omkrets men vet hoppas på att senan ska läka ytterligare. Fick dock klartecken att börja jogga ca 10 min / tur med hästen :) Känns om det går åt rätt håll :-)

Jag verkar vara den enda som inte fick en hel häst i slutändan :( Min behandlades för en ganska lindrig gaffelbandsskada vid 6 tillfällen med en veckas mellanrum utan märkbar förändring. Hon var 0,5-1 grad halt vid longering i ena varvet på hårt underlag, i övrigt ren och utan svullnad osv. Vilade helt 6 mån och sattes igång enligt vets schema men visade hälta direkt vid arbete igen. Hon är nu triangelmärkt avelssto.

Jag puttar upp denna, då jag är intresserad av denna behandlingstypen( min polle har fått sin första behandling igår för sitt gaffelband). Har nog inte läst någon med dålig erfarenhet, berätta vad ni tycker!
Grejen är ju att stötvågsbehandling aldrig skadar , kan förbättra, inte sällan inte ger ngn förbättring , men när det ändå inte förbättrar så gör det som sagt ingen skada .

Med andra ord kommer du aldrig få ngn som erfar att det det är dåligt . Tillfrisknar hästen så gör den det, gör den det inte beror det inte på att stötsvågsbehandlingen varit dålig osv .

Grejen är ju att stötvågsbehandling aldrig skadar , kan förbättra, inte sällan inte ger ngn förbättring , men när det ändå inte förbättrar så gör det som sagt ingen skada .

Med andra ord kommer du aldrig få ngn som erfar att det det är dåligt . Tillfrisknar hästen så gör den det, gör den det inte beror det inte på att stötsvågsbehandlingen varit dålig osv .
Jag menade med dålig erfarenhet att hästen inte har svarat på det, men både equilina och fiorano hade dessvärre den erfarenheten.

I vårt fall så gjorde det stor skillnad i kombination med prp, då gaffelbandet inte var svullet eller irriterat utan bara skadat innan behandlingen(var inte i ett akut stadie). Utan det läkte helt enkelt inte bara, vi gjorde UL med 6 veckors mellanrum två gånger i hopp om att kroppen skulle läka det självmant utan behandling, men det var ingen skillnad.
Fyra veckor efter prp och två veckor efter stötvågsbehandlingen gjorde vi nytt UL, makalös skillnad!

Vad har ni för erfarenheter av stötvågsbehandling? Extra intressant om det är ligament som blivit behandlade. Men nyfiken att höra alla åsikter/erfarenheter:)

Hur bra effekt har det gett?

Min häst har skadade ligament i frankotorna(4-åring) där han blivit behandlad med stötvåg 3ggr med två veckors mellanrum. På ultraljudet 8v senare sågs ingen förbättring beträffande ligamenten.. Min häst har varit skadad lääänge nu.. Men ligament skadan blev upptäckt först i mars i år..

Om någon behandlat sin häst med stötvåg på ligament, har den blivit bra?

Min tennisarmbåge har fått 2 st behandlingar och jag märkte en klar förbättring redan efter 4 dagar från första behandlingen.
Innan har jag fått både laser, och el och isbehandling samt nålar.
Stötvågsbehandling gör ont och ska göra ont har svårt och se hur man ska kunna behandla en häst med detta som kan stå still när de gör ont?
Ni som behandlat hästar hur har de gått? har hästen stått still trots smärtan??

Min brydde sig inte alls. Stod helt cool och somnade efter en stund. 9av 10 hästar jag sett få shockwave har stått lugnt och verkat uppskatta det.

Shockwave gör väldigt olika ont på olika ställen och att säga att det ska göra ont blir fel. Det är på vissa ställen värsta smärta jag nånsin känt, på andra ställen sköntont.

Min fick lugnande. Innan det var vår tur fick en 2åring stötvågsbehandling på bakbenet utan bedövning, så det är nog väldigt olika.

@Nielaa är väl inga konstigheter ? I de flesta fall står hästarna stilla och är lugna , annars får de lugnande . De fall jag erfarit har det sällan varit några problem att man skulle behöva ge lugnande .

Min tennisarmbåge har fått 2 st behandlingar och jag märkte en klar förbättring redan efter 4 dagar från första behandlingen.
Innan har jag fått både laser, och el och isbehandling samt nålar.
Stötvågsbehandling gör ont och ska göra ont har svårt och se hur man ska kunna behandla en häst med detta som kan stå still när de gör ont?
Ni som behandlat hästar hur har de gått? har hästen stått still trots smärtan??
Min morbror behandlar både meniskor och hästar med stötvågor, har följt med några gånger och aldrig har jag märkt att någon häst har tyckt det gjort ont, mej där i mot kommer han inte i närheten av med maskinen :crazy:.

Min morbror behandlar både meniskor och hästar med stötvågor, har följt med några gånger och aldrig har jag märkt att någon häst har tyckt det gjort ont, mej där i mot kommer han inte i närheten av med maskinen :crazy:.

Ja nog gör de ont allt känns som de hamrar på skelettet mysko känsla..
Men ack så bra metod måste jag säga, ska dit imorgon för min 3e behandling av 4 jag har verkligen hoppet uppe om att snart vara fri från min tennisarmbåge som strulat sedan Oktober förra året.
Och nått jag verkligen kan tänkas testa på min häst om hon någongång blir dålig någonstans, nålar är också nått jag gillar de funkar bra på mig när det är muskellärt och hästen har fått de några ggr=)

@Nielaa ja som sagt hästar brukar inte uppleva smärta i samband med stötvågsbehandling men om inte annat får de ju lugnande . Största grejen brukar vara ljudet och att det smattrar mot kroppen. inte ngn smärta i sak öht .

Nålar dvs akupunktur är ju en annan sak så vet inte vart det hör samman i sammanhanget ?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 372
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: Hästanna
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 430
Hästvård Hej! Mina fina häst skadade sig svårt i hagen i påskas. Hon har två lager muskler krossade på/i rumpan. Stort som en större handflata...
Svar
5
· Visningar
795
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25