Erfarenhet av spricka i bogbladet?

western_wannabe

Trådstartare
Alla som har någon erfarenhet av sprickor i bogblad, eller andra svårdiagnostiserade hältor för den delen, får gärna läsa detta och gärna komma med tips och idéer:)

Efter många turer till klinik p.g.a en svårdiagnostiserad hälta på vår 1-åring står vi fortfarande utan diagnos. Röntgad vid två tillfällen, bägge gångerna från hov till armbåge (så långt upp man kommer med röntgen) och hästen är sprutad alla leder utan att hältan släcks det minsta. Började som en misstänkt hovböld, då hästen aldrig haft någon svullnad, ingen ökad värme, och rört sig villigt. Och både hästfolk och veterinärer har vid undersökning tyckt att hältan sitter lågt. Klinikhovslagare har undersökt hästen. Men inga fynd görs, hästen reagerar inte på smärta någonstans, det enda man ser är att det är en rejäl belastningshälta. Alla säger att en hälta som sitter i bogen borde ge ett annat rörelsemönster, ett mer släpande steg, men efterssom inga andra fynd görs är detta vad de nu tror. Om vi vill gå vidare med undersökning är deras enda förslag att åka på scintröntgen, för att kunna påvisa en spricka i bogbladet, vilket innebär en tvådagars resa över halva Sverige. Skulle vi där göra ett fynd, så är behandlingen att vila hästen. Punkt.

Nu har vi beslutat att vila i sjukhage (hästen trivs inte alls med boxvila) 4 veckor och därefter göra en ny undersökning, och se om någon förbättring har skett. Har ingen förbättring skett får vi fundera igen om scintröntgen är ett alternativ.

Det jag nu undrar över är om någon har erfarenhet av sprickor i bogbladet. Hur visade det sig? Fick ni scintröntga? Konvalecensen - hur gick den? Kunde hästen återgå till normal användning? Och någon som tillslut fått en annan diagnos? Vilka områden kan vi ha missat? Någon alternativ undersökning/behandling som faktiskt kan ha effekt? Jag är beredd att göra vad som helst faktiskt...

Jättetacksam om någon har tid att fundera över detta :bow:

Sv: Erfarenhet av spricka i bogbladet?

Fick för många år sedan en föunge sparkad illa. Benet bara hängde mer eller emindre. Avlivades och det visade sig att bogbladet var spräckt.
Men detta är nu väldigt många år sedan så förhoppningsvis har ju teknik och veterinärmedicin gått framåt.
Lycka till med din häst.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 340
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 945
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka