Erfarenhet av rehabilitering i bogled?

KopparbergsEmme

Trådstartare
Någon som har det? Jag skall in med min hund för titthålskirurgi och rätta till en förslitning i bogleden. Det ända jag vet nu är att de finns visa förändringar på sklettet och att veterinären inte vill säga något förns han kollat upp alla mjukdelar. Men jag är så nervös!

Någon som har erfarenhet av rehabilitering i bogleden?

Sv: Erfarenhet av rehabilitering i bogled?

Vi opererade våran för ganska precis ett år sedan för OCD (lös benbit) i bogleden med titthålsoperation. Sedan var det rehab med gåband i vatten, man kan även simma men eftersom våran huligan var lite väl yvig vattnet och har lite glapp i bakknäna så passade gå bandet honom bättre. I början var vi in varje vecka för att sedan fasa ut det mer och mer.
Sedan masserade och strechade jag varje dag, och vi hade ett strikt promenad schema som började med 5 min promenader för att öka ut lite varje vecka. I början enbart skritt, så småningom var det mindre viktigt att hålla honom enbart skritt.
Inomhus skulle han hållas i stillhet på halkfritt underlag, kompostgaller som vi kunde flytta med oss var våran lösning... Han fick inte gå i trappor, eller hoppa upp eller ner från saker...

Men allt det här gick rehabteamet igenom med mig strax efter operation och jag fick även direktnummer om jag undrade över saker gällande rehaben.

I december blev han helt frisk förklarade med förbehållet att han ska hållas musklan, men det var mest pga bakknäna.

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
740
Senast: cassina
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
884
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 244
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka