Erfarenhet av Knightssadel?

E

Ellen Johansson

Jag ska köpa ny sadel till min 5-åring som det senaste året växt ur sin Prestigesadel.
Jag har provsuttit en Knightssadel i affär och tyckte då att det var skön.
Jag har haft några Passier innan och varit mycket nöjd. Jag hade gärna köpt en ny passier, men känner att det kanske är lite dyrt då hästen fortfarande växer..

Så min fråga är till er som har knightssadel. Vad tycket ni? Är det något ni kan rekommendera?
Jag är ganska bortskämd när det gäller sadlar, och vill inte ha något som inte är bra.
Jag har inte varit nöjd med Prestige och vill egentligen ha passier eller jaguar, men som sagt. Lite dyrt för en unghäst som kanske behöver byta sadel om ett år igen..

Sv: Erfarenhet av Knightssadel?

Jag har en Knightssadel till mitt ena arabsto. Är positivt överraskad, tycker det är mycket sadel för priset. Skön att sitta i, ligger bra på henne som är svår med sadlar, en ganska "nätt" sadel.
Min är allround mot hopp vilket jag ångrar eftersom jag numera vet att jag hellre haft en dressyrsadel, men förutom det gillar jag den.

Vad jag vet så är Knightssadlarna rätt raka i bommen, vilket inte Prestigesadlarna är. Min förra häst var näst intill spikrak och på henne passade Knights utmärkt. Provade någon gång en Prestige och den låg katastrofalt. :crazy:
Så visst är Knightssadlarna bra (jag älskar min och hoppas nu att unghästen växer i den någon gång), men jag tror inte att de ligger bra på en häst som Prestige legat bra på...

Prestigesadlarna brukar väl vara ganska svängda i bommen och de Knights jag provat har varit väldigt raka. Är du säker på att de passar hästen?

tänkte precis skriva som dom två tidigare. Knights är väldigt rak och prestige är svängd.

Men om det nu är så att både rak och svängd passar så tycker jag att knights är en helt okej sadel höll sig riktigt fin dock satt jag inge bra i den jag hade men det är säkert olika för dom olika typerna. Men som sagt min knights såg riktigt fin ut efter 7 år medans min prestige ser ut som skit efter 2 år.

En viktig aspekt som jag glömde! Ja, de är raka i bommen och bland annat därför den ligger så bra på mitt sto. Håller också med om att de håller sig väldigt bra.

Köpt en Knights camelot till vår fullblods vallack som har hög manke å rak rygg, ungarna som rider och dom är väldigt nöjda med den och hästen verkar nöjd med.

Prestigesadlarna brukar väl vara ganska svängda i bommen och de Knights jag provat har varit väldigt raka. Är du säker på att de passar hästen?

Till dig och några till :D
Fast det beror väl på vilken modell man provar??
Jag skulle inte säga att min är rak!!
En Knights Camelot

31801183.jpg

Till TS: Jag ÄLSKAR den där sadeln!! Är gudomligt skön och verkligen superkvalité på lädret! Skulle inte byta den mot nån annan. Sitter ruggigt bra i den och får superstöd!
Men jag tycker att de billigare Knights sadlarna inte alls vart lika fina i kvalitén. Så ska du köpa en Knights - så satsa på en lite dyrare. Då är de kanon!

Senast ändrad:

Tackar så mycket för alla kommentarer och råd! Låter ju, som många av er har sagt, som att en Knightssadel inte är något för min häst. Jag letar vidare i denna oändliga djungel.

Tack igen!!

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av att skicka sin Passiersadel till Tyskland. Jag har en Passier Comet till min unghäst bomvidd 27,5...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: lizzie
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka