Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?
Hej!!
För det första ska jag bara säga till "bobo" att jag inte alls håller med...
Kortison
TAR VISST BORT INFLAMMATIONEN!! Vad tror du annars man får det för?? Tror du vet. bara ger nåt som tar bort smärtan????
Det finns ju andra alternativ oxå som pronaxen, tuppkam mm, men jag skullle bra gärna vilja veta vart du fått det ifrån att kortison bara lindrar smärta! Vad tror du vi människor oxå får kortison för?
Att ställa av en häst
gör den inte bättre när den har inflammation!! Det måste behandlas! Alltså, skämtar du eller?
Nu till "min" erfarenhet av kotledsinflammatiioner ....
Och jag slår dig Kissing_spine!
Min häst fick 6 sprutor!! Varav två var bakknä, men alla 4 kotor ja....
Fick hem Watte i Juli, mager, halvdöd och
ont, ont, ont, ont . Vi började med att kolla ryggen ( varifrån måååånga problem i benen kommer ifrån) och jaha, så ont så han inte kunnat använda bakkärran alls, och det syntes eftersom han inte hade en muskel trots att han var i "tävlingsform"
Nåväl....vi åkte till vet. och jaha.....halt på alla 4.....
Kortisonbeh enbart eftersom jag inte ägde hästen utan villle ge den en chans....det var nog dyrt uuutan tuppkam....
Vila i konvalecenthage 1 månad.
Vid återbesöket hade faktiskt alla kotor utom en blivit bra, så trots att han var så illa däran blev det bra....
Den sista kotan är dock ännu inte bra...nu får han pronaxen så får vi se vart det bär...får skritta honom ½ per dag...
Anledningen till att den inte blev bra var dock att inflammationen inte satt i själva kotan utan förmodligen kotsenbenet.....
I Wattes fall, som hade 3 gradug hälta sa vet att han var glad om hältan gick ner till1½. Så pass grova hältor brukade ha svårt att bli riktigt bra.....men nästa torsdag ska vi ner och HOPPPPPAS det blivit bättre....
I det här fallet är jag öövertygad om att problemet började i ryggen...sen haer alla ben fått ta stryk eftersom han inte kunnat jobba normalt....och hästen kan springa och han förtjänare en ärlig chans:
Fräsch!
Han vann sitt första lopp lätt som en plätt, men det går inte att bara starta på och starta på utan att underhålla....*suck*
Hoppas din häst blir bra!!